HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur mycket ljud isolerar 20cm betong?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2008/05/18 :  18:09:42  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Hej!
Vi är på gång att välja vilket hur vi ska köpa (bygga), och väljer mellan ett lite mindre 2 vånings friliggande, och ett lite större s.k. liederhus, dvs där ovanvåningen sitter ihopa med grannen, men på undervåningen är det det carport mellan husen.
Informationen vi fått är att det är solida betongväggar mellan husen, och enligt plan-ritningarna ser det ut som det är ca 20cm tjockt, vilket även stämmer överens med infon vi fått att husen ska vara byggda med ljudklass B.
I det större husen finns bättre möjlighet till t.ex. dedikerat biorum, men jag är lite orolig för att det ska vara lyhört, och att man inte ska kunna använda ens ett rum som inte ligger intill grannen som biorum iom att ljudet färdas i betongen genom tak/golv och parallella väggar.
På undervåningen där vardagsrummet ligger är alltså carport mellan husen, men det är ju trots allt betong där ljudet kanske transporteras till t.ex. grannarnas rum som ligger ovanför på diagonalen genom betongen.

Vad tror ni? Är jag orolig i onödan, eller tror ni att det blir grannfejd när man spelar musik på realistisk volym?

/Simon

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2008/05/18 :  18:52:05  Show Profile Send dmr a Private Message
Svårt att säga, om jag var du skulle jag försöka få tag på någon referens som bor i motsvarande hus och vet hur lyhört det är. Jag kan tänka mig att det blir lyhört, bor själv i 2-plans stenhus och basen fortplantar sig ordentligt i betongen.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/05/18 :  19:35:00  Show Profile Send Zombie a Private Message
det fortplantar sig mest i höjdled, ner och upp...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/05/18 :  19:46:38  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det ger rätt mkt dämpning att lägga till 5-10 cm vägg med gips och isolermaterial, i synnerhet om du inte mekaniskt kopplar samman väggarna!

Dock är basen alltid ett problem om nästan oavsett väggmaterial och tjocklek.

"STC ratings" är ett lämpligt sökord på google.se

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2008/05/18 :  20:40:51  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Tjenare, tack för svaren!
Jag hittade en artikel om det jag söker, men den är såklart lite vinklad eftersom det är betongtillverkare som har artikeln:
http://www.heidelbergcement.com/NR/rdonlyres/07CA8480-C326-44D6-9D97-1564CEF6A3FA/0/SuntbyggandemedbetonggerGodljudmilj%C3%B6.pdf

Engelholm, Jag har funderat på att man kan komplettera liknande det du skriver, men det jag är orolig för är flanktransmissionen eftersom vi förmodligen inte kommer att ha bion vägg-i-vägg med grannen, utan där kommer att vara ett av våra rum imellan.
För att undvika flanktransmissionen måste bion totalt vara ett rum i rummet, vilket blir lite väl osmidigt och skrymmande.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/05/18 :  21:27:59  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Vi bor i tvåfamiljsvilla (mycket lyhörd sådan) och har löst problemet genom att snacka med grannarna om vad som är uthärdligt för dem och hur sent man kan ha bion på.
Vi kommer bra överrens ännu (bott här i 14 år) och det händer att de slinker in på en film de också.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2008/05/20 :  15:42:19  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Jahapp, får väl rapportera att det blev det "lilla" (139m2) friliggande som vi slog till på.
Nu ska man bara vänta 1,5 år på att det blir färdig-byggt också :o .
Nåja, blir väl lagom att uppgradera de idag relativt nya prylarna lagom efter inflyttning då :).

/Simon
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/05/20 :  22:55:36  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Kul!
Då kanske det kan bli bilder så småningom?

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2008/05/21 :  11:28:19  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Absolut! Men fram tills om 1,5år blir det nog bara skisser eller möjligen bilder på möblering i frigolitmodell .
Tiden går fort dock! :)

/Simon
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000