HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 elektretmikrofon+ljudkort?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/06/13 :  23:40:31  Show Profile Send linnar a Private Message
everwake:

"måste inte elementet i lådan då vara både inspelat och korrekt uppmätt för att kunna agera referens? lådmaterial/tjocklek kommer ju också ha påverkan."
= Jo, och detta blir också lite av moment 22. För att kalibrera micken måste man mäta
upp kurvan för kalibreingshögtalaren exakt.
Man kan ju låta något företag kalibrera en utvald mick. Kalibreringsfilen därifrån
används i Speaker Workshop för att få rak frekvens- och faskurva. Sedan mäter man
upp kalibreingshögtalaren och sparar mätfilen. Denna mätfil lägger man in i kalibreringsdelen
av programmet och mäter en gång till. De kurvor man nu får fram skall vara två raka streck, ett
för fasen och ett för frekvensen. Sedan byter man till annan mikrofon och mäter med den.
Avvikelsen från det raka strecket är den testade mikrofonens fas- och frekven
skurva. Den mätninge lägger man in i kalibreringsdelen för mikrofonen i Speaker Workshop.

Kalibreingshögtalaren skall naturligtvis vara inspelad och alla lådans mått måste vara
exakta. Då räcker det med att alla använder samma uppmätta kurvor som den första här ovan
för att kallibrera sin mick.
Problemet som jag måste kolla upp är om flera exakt lika lådor med olika element ur samma
serie mäter exakt lika. Finns det avvikelser i tillverkningen kommer de inte att mäta
lika och då fungerar inte det hela som tänkt.
Elementet jag tänker på är den berömda "50 centaren". Det elementet finns det några tusen
av i Sverige. Jag har 20st.

Go to Top of Page

JuiceHiFi
Starting Member

21 Posts

Posted - 2008/06/17 :  11:37:31  Show Profile Send JuiceHiFi a Private Message
quote:
JuiceHifi: har inga problem med kalibrering i Audiolense, annat än att jag inte kan se om den är laddad eller inte, och mina mätningar diffar mer än avvikelsen på mikrofonen så egentligen är det mindre viktigt

Du kan se nede på statuslinjen om mic calibration er enabled eller disabled.

mvh,
Bernt

www.juicehifi.com
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000