HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Handla från England - en god affär?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2008/05/26 :  09:21:34  Show Profile Send overhang a Private Message
Karla och OcA:
Affären skickade högtalarna med DPD (tyska posten) och tog 3-4 dagar.
Jag hittade dem på nätet(kommer dock inte ihåg vad de heter tyvär men de verkade mest handla med begagnade prylar) och drog iväg en fråga om de skickade till Sverige och de sa att det inte var några problem så länge jag stog för frakten.

Köpte även förstärkaren via England från en butik som la ut sina begagnatobjekt på Ebay. De hette Lintone Audio och skickade med FedEx men uppleve att FedEx vart något dyrare än DPD.

/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/06/02 :  06:28:43  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Vad gäller momsen inom EU så stämmer inte det som tidigare sagts i denna tråd. Beroende på hur mkt företaget säljer för till mottagarlandet så kan mottagarlandets moms utgå, så är det tex från Thomann.de. Sist jag hörde låg summan på ca 600 000 SEK.

J. Ullberg
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/06/02 :  08:26:59  Show Profile Send OcA a Private Message
Hos Thomann betalar man mycket riktigt "svensk" moms på deras priser. Å andra sidan är Thomann ändå billigare än svenska butiker på de allra flesa produkterna, även om man räknar med frakten.

Å andra sidan pratar vi i denna tråd om en prisskillnad på drygt 30%, så även med svensk moms blir det 22% billigare i England... Eller tänker jag tokigt?

Så, kontentan är att om ett företag inom EU säljer för mer än 600k kronor på årsbasis så tar de ut mottagarlandets moms i priset?

Har svårt att tänka mig att Millenium Music säljer för så mycket till Sverige med tanke på Thomann som är mer "top of mind" när det gäller dessa prylar, men jag kan ha fel...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/06/02 :  08:50:26  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Beroende på hur mkt företaget säljer för till mottagarlandet så kan mottagarlandets moms utgå, så är det tex från Thomann.de.

Det är ju precis så det inte är. Om de säljer mycket utgår mottagarlandets moms INTE utan läggs på istället för det säljande landets.
Säljer de lite utgår den och man betalar moms i det säljande landet vilket var precis det jag skrev tidigare i tråden.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/06/11 :  02:12:47  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Då jag skriver utgå, menar jag "så klart" att det är den momsen som läggs på produkten. Jag tycker följande från Pricerunners hemsida var mkt lättförstått:

Följande är hämtat från Riksdagens EU-upplysning:

"Ett postorderföretag som säljer till kunder i EU ska vara registrerat för moms i respektive mottagarland om den sammanlagda årsomsättningen i landet överskrider ett visst tröskelvärde (högst 100 000 euro och lägst 35 000 euro). Tröskelvärdena skiljer sig alltså åt från land till land. [...] Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. Överskrids beloppet ska säljaren vara registrerad i mottagarlandet och betala moms enligt det landets skattesats. "

J. Ullberg
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/06/11 :  02:22:41  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Då är vi alltså egentligen överens.

Eftersom du skrev
quote:
Vad gäller momsen inom EU så stämmer inte det som tidigare sagts i denna tråd.

såg jag inget annat sätt att tolka "utgå" på än att du menade "tas bort" eller "inte läggs på". Jag hade ju skrivit just det som anges i ditt citat från "Riksdagens EU-upplysning", om än i mindre detaljerad form.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/06/13 :  05:18:18  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Då är vi alltså egentligen överens.


Absolut

J. Ullberg
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2008/06/17 :  11:55:41  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
Jag vet att det finns andra undantag från momsregeln exempelvis när det gäller nya bilar, båtar mm. Då ska man betala svensk moms på priset. Annars hade det ju varit en god affär att handla alla sådana saker i länder inom EU som har den lägsta momsen och tjänat en hacka.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000