HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur står sig äldre Dac:ar mot moderna skapelser?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/06/14 :  22:11:32  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Ja. Hur bra är dagens dacar jämfört med gårdagens?

Törs man köpa en dac som är mer än 10 år gammal och fortfarande hoppas på välljud?

Eller är dagens dac:ar mycket bättre om vi pratar välljud/krona..

Någon som tror sig veta?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/06/14 :  22:53:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är dacen riktigt byggd så låter den bra även om den är gammal.

Ett bra exempel är License No 1.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/06/14 :  23:03:31  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
När vi i AÖ gjorde ett litet test så var det en Counterpoint DA-10 som drog längsta strået och den har några år på nacken.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/06/14 :  23:04:01  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Intressant

Finns det mer exempel på bra Dacar som fortfarande håller måttet?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/06/14 :  23:09:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Forsell. Men det är i grunden samma konstruktion som License No 1 har jag hört sägas.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/06/14 23:11:57
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2008/06/15 :  12:46:02  Show Profile Send Manga X a Private Message
FBK's Theta Pro Basic IIe eller IIIe (minns inte exakt modell) lirar i samma klass som Benchmark DAC1!
Det är inte fy skam m.a.o.



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/06/15 :  12:51:01  Show Profile Send Lech a Private Message
Hmm.
Min erfarenhet säger att dom är minst lika bra eller bättre
quote:
Ja. Hur bra är dagens dacar jämfört med gårdagens?

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2008/06/15 :  19:27:25  Show Profile Send Skurt a Private Message
Har en Sonic Frontiers Processor 3 från 1998 (20 bit). Jämförde den mot en Reymio CDP-777 och det var svårt att höra skillnader. Nu är Reymion utbytt mot en Ayre C-5xe (tror jag det var), då de lät likvärdigt (efter vissa tweaks) men Ayren kunde spela fler format. Enligt min erfarenhet är inte bits och upsampling mycket om inte det andra stämmer, sett till välljud per krona kan du nog fynda bland äldre grejer...

(Som jag förstått det är Forsells DAC en tidig version av License No1, använd med licens från Peter Bremen)

/Erik

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/06/16 :  08:08:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Moderna dacar verkar vara bättre på att undertrycka jitter och är mer okänsliga för vad man ansluter till dom.
Upplösningen verkar också vara bättre. Men en äldre DAC kan ha en påkostad analogdel vilket kan ge mer driv och dynamik i ljudet och som gör att dom är roliga att lyssna på.
I slutändan är det ju smaken (vilka parametrar man tycker är viktigast) och systemanpassningen som är avgörande.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2008/06/17 :  11:49:15  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
Man kan säga att det enda som blivit bättre de senaste tio åren är att priset på kvalitet har sjunkit. Tittar man exempelvis på Wadias 27 så kom den i mitten av nittiotalet och tillverkas fortfarande. Den anses väl av de flesta som hört fortfarande vara en av de allra bästa DACar som finns. Stereophile skrev om Benchmark att den var nästan lika bra men kostade bara som momsen på Wadia, Mark Levinson och andra "dyrprodukter".
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000