HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Rensa dagvattenavlopp (löst)?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/05/18 :  15:54:14  Show Profile Send Roq a Private Message
En av brunnarna utomhus svämmar över och det är stopp i röret som leder bort. Igår fick jag upp en tennisboll(!) som låg i stupröret som går ner i samma avlopp. Fyller jag nu vatten i stupröret så svämmar brunnen över, alltså borde stoppet sitta "nedströms" om stupröret. Har testat rensband vilket inte funkade. Bambupinne lossade hindret ett tag (och det var innan jag hittade tennisbollen så det kan vara den jag lyckats flytta) men nåt mer sitter helt klart i vägen.

Är det bara att ringa ett proffs eller finns det nån hemmalösning jag kan prova?

Edited by - Roq on 2008/05/21 20:21:06

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/05/18 :  16:21:37  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Det finns spoltillsats till de flesta vanliga högtryckstvättar. Kan möjligtvis hyras på Bauhaus?

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2008/05/18 :  16:33:56  Show Profile Send EAR a Private Message
Kommunen kan nog fixa det till ett hyfsat pris

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/05/18 :  17:27:31  Show Profile Send byZan a Private Message
går ledningen ut direkt på huvudledningen eller har du ett s.k grusfång innan?
Kombinerad utgående spill-,dagvattenledning?


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/05/18 :  22:53:05  Show Profile Send Roq a Private Message
boergars: Jo, det förutsätter att det är nåt som man kan få bort med högtryckstvätten... Om det är fler tennisbollar så vet jag inte.

EAR: Bra tips med kommunen.

ByZan: Bra fråga. Jag gissar att det inte är nåt grusfång men det har jag ingen aning om.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2008/05/20 :  20:31:34  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Vart bor du någonstans?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/05/20 :  22:47:37  Show Profile Send Roq a Private Message
TomasJ: I Västerås
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/05/21 :  20:20:54  Show Profile Send Roq a Private Message
Efter att idag ha testat med bambupinnar som bara precis räckt fram till stoppet och sedan kört ner högtryckstvätten i röret (alldeles för kort). Satte sig proppen väldigt bestämt och vattnet jag hällde i på prov stod helt stilla... :-(
Ringde K-Rauta och jodå, de hade sån där slang till högtryckstvätten men den gick på 1000:-
Nja...
Stack och köpte en sorts rensare som jag inte sett förut:
10 styva och ganska grova pinnar som ändå är lite böjliga som man skruvar ihop med varandra upp till 9 meter. En "grävände" och en "sugproppsände" medföljde. 150 spänn.
Körde in "pinnen" utan ände och ett "schluuupp" senare var problemet fixat. Skönt
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000