HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 MYROR!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/05/15 :  17:24:16  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har fått problem med små svarta myror i köket, vet inte riktigt var de kommer in ifrån men troligen via otätheter i lister vid golvet. Har nu försökt täta dessa med tejp, får se hur det hjälper. Har ni tips på hur man ska bekämpa kräken? Myrr eller vad det heter, är det bra tex?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/05/15 :  17:35:43  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jepp, se bara till att bekämpningsmedlet är ätbart (för myror...), så de tar ner det till stacken. Kan dock ta dock ett tag innan alla är borta.
Go to Top of Page

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2008/05/15 :  17:50:26  Show Profile Send dmr a Private Message
Myrr, myrr och mera myrr. Hade invasion för några veckor sedan.
Drog generöst med myrr i 20cm bredd längs hela grunden (gick åt tre burkar) och jag har ännu inte sett en myra inne
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/05/15 :  18:21:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message

Enligt länk:
http://www.pharmaxim.com/pharmaxim_se/produktinfo/receptfria_produkter/snip_myrdosa/snip_myrdosa.htm

Finns på ICA å liknande.



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/05/15 :  18:43:41  Show Profile Send svejk a Private Message
En sann story om myror.
Hos en ibland något förvirrad kompis. Han hade fått myrinvasion i sin lägenhet, ringer till hyresvärden

Tjena Daniel i 6an har fått myror hemma ni får ta bort dem.
Hyresvärd Får dom gå in med nyckel?
Daniel. Är du dum i huvudet dom kommer ju under dörren.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/05/15 :  18:55:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Hos en ibland något förvirrad kompis. Han hade fått myrinvasion i sin lägenhet, ringer till hyresvärden

Tjena Daniel i 6an har fått myror hemma ni får ta bort dem.
Hyresvärd Får dom gå in med nyckel?
Daniel. Är du dum i huvudet dom kommer ju under dörren.




Vi har lagt ut Myrr nu, får se hur det går...tack för tipsen!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2008/05/16 :  09:11:36  Show Profile Send stargazer a Private Message
Myror är ett elände. Har haft upprepade kontakter med anticimex och även andra skadedjursbekämpningsfirmor.

Jag rekommenderar lite läsning på Anticimex' (förträffliga) hemsida
http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=426

Det finns olika kategorier av "åtgärder" man kan ta till:
* repellerande medel (typ Myrr) som "håller myrorna borta" från där du har strött medlet
* "bete", där man strör ut medlet i närheten av boet, så att myrorna drar med sig in till boet där myrorna äter betet och (Förhoppningsvis) kolar vippen

pratade med Anticimex förra våren och de tipsade om ett mera miljövänligt sätt jämfört med de mycket giftiga medlen.
Svartmyror dör vid ca 70 graders värme. Kokande vatten ger de små plågoandarna en ond, bråd och väldigt direkt död

Så jag letade rätt på där jag trodde boet var, kokade ett gäng med vatten, bar ut i hinkar och dränkte de små liven i kokande vatten.

Jodå. Det blev lugnt sen. Mycket lugnt.
Någon enstaka myra syntes väl till efter "vatten-attacken" men problemet löstes åtminstone för det året.

Fast långsiktigt är det bara att söka rätt på alla myrbon - for sure - och eliminera varje bo. Och det runt omkring.
Kring vårt hus hade förra ägarna grävt ner slipers överallt - mums och värsta superstället för myror. Grävde bort hälften förra sommaren och i sommar ska resten bort.

Lycka till.

cheers / stargazer
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/05/16 :  10:14:40  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Miljövänliga lösningar som har funkat för oss är:

A: Finmald Kanel, som täpper till luftvägarna på dom.
B: Salt, som torkar ut dom.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/05/16 :  10:28:40  Show Profile Send Roq a Private Message
stargazer: Har också varit grym och kokat myror med gott resultat. Det funkade rätt bra har jag för mig. Får se om de dyker upp utanför entren i år igen. Lite svår metod att använda inne bara ;-)

Boergars: B: Ska man jaga myra för myra och strö på ryggen då eller?
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/05/16 :  11:12:49  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Nej då. De små rackarna äter allt de hittar. De kanske tror det är Crack?

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2008/05/16 :  11:31:35  Show Profile Send stargazer a Private Message
quote:
De kanske tror det är Crack?




Faktum är att de medel som är av kategorin _bete_ är inte så långt från "myr-crack". Det kraftiga giftet attraherar myrorna direkt, de käkar like crazy och drar hem giftet till boet för värsta partyt - och kolar vippen.

Läskigt om man tänker efter.

Fast att koka dom är ju inte så snällt heller. Men vad göra, de verkar ju ha svårt att fatta svenska?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/16 :  11:36:30  Show Profile Send huzze a Private Message
Provat teckenspråket?

För mig fungerar myrr för att hålla dem borta. Jag vill inte ha ihjäl den jättestack vi har bakom knuten, bättre att låta dem vara och "leda" dem på rätt spår. Nån nytta gör de väl?

Edited by - huzze on 2008/05/16 11:37:33
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/05/16 :  17:59:06  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vi lade ut myrr igår och inte en enda har setts till sedan dess...får ligga ett par dagar till men det ser bra ut just nu!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/05/17 :  13:37:39  Show Profile Send Magoo a Private Message
När jag var liten tog vi myrorna med förstoringsglas, troligtvis ganska plågsamt för en myra...
Dessutom blir det ganska jobbigt om de är många.

comfortably numb
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2008/05/21 :  08:15:46  Show Profile Send alpinist a Private Message
Myrdosan som Engelholm tipsade om funkade perfekt hos oss!
Hundratals myror låg i en hög runt dosan dan därpå,
och därefter inte ett spår av någon myra!

Fördel att inte behöva sprida något pulver...

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/05/21 :  08:52:51  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hittade också myror i soptunnan uppe i köket....sedan i hallen...och i trappen...och källaren...

Satte ut ett fat med Sockerbit dränkt i sirap och efter 12 timmar var det väldigt lätt att finna ingången( vid en vägg i gillestugan ) och där strö ut myrr....men det gav bara respit för säsongen. Så nästa år samma visa igen. Numera är grunden tätad iom. en renovering så de håller sig utomhus....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000