HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Snöar män lättare in på saker än kvinnor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/05/18 :  13:14:08  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jag kom att språkas med en tjejkompis om just denna fråga;

Snöar män lättare in på saker än kvinnor?

Både hon och jag tyckte ja på frågan och började diskutera varför det kunde vara så. Vi kunde snabbt räkna upp ett relativt stort antal killar i vår bekantskapskrets som blivit helt uppslukade av sina interssen, men inte lika många tjejjer. Tjejjerna hade mer "intressen" och killarna blev fanatiska grovt sagt blev vår slutsats.

Några typiska områden män snöar in på vi kom fram till
Hemrenovering
Bilar...nya och gamla, renovera, pyssla om, reparera, styla
Hifi
Datorer
.
.
.

På kvinnosidan kom vi fram till
Trädgårdsarbete, min mamma är en mycket stor trädgårdsfanatiker, de
har forum som vi, diskuterar växter, visar bilder på växter,
blommor odlingsmetoder, byter och säljer fröer med varandra osv...
Agility
Katter och uppfödning
Virka/sy mm, men här kom vi fram till att det nog var mer ett intresse snarare än en besatthet.
.
.
.


Vad har ni för synpunkter och erfarenheter i ämnet?

Varför är det så?

Har vi uppfattat samhället fel?

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/05/18 :  14:03:27  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Hemma hos oss har vi teorin att män har ett stort intresse/projekt åt gången, medan kvinnor ofta har flera parallellt.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/05/18 :  15:58:49  Show Profile Send matte76 a Private Message
Kvinnor snöar gärna in på saker som skor och väskor, så svaret på topic-frågan är nej. Däremot snöar de oftast inte in på samma typ av saker som vi män.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/05/18 :  22:20:24  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Svårt det här med manligt och kvinnligt.
Jag har märkt en skillnad i attityd hemma hos oss: mannen kan utan vidare börja dagen med Hifi-bygge, fortsätta utan avbrott och knappt hinna vare sig äta eller sova tills bygget är klart. Jag(kvinnan i det här fallet) ser -- och gör disken -- matar katterna, hänger en tvätt och röjer upp i hallen innan jag hänger mig åt att rensa ogräs eller gräva upp eller ner något i trädgården.
Fast när hösten kommer och svampen väntar i skogen... Ja, då får katterna svälta!
Hade det funnits svamp året om hade kanske det sett annorlunda ut, där maken fått ta hand om hemmet.

Men generellt är det väl så att det ser ut som om män lättare snöar in på saker än kvinnor, kanske för att vi kvinnor förväntas ta hand om "markservicen". (Fruktansvärt fult ord för de nödvändiga göromålen i ett vanligt hem.)

Ett annat område som kvinnor ofta är engagerade i är väl olika hjälpföreningar såsom Röda Korset, Rädda Barnen eller Lottakåren.
Grannen, hon är helt galen i sina Collies.

Sen undrar jag om inte det finns fler manliga sportfånar än kvinnliga, både när det gäller att titta på och att utöva själva.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/05/19 :  08:44:27  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
När det gäller sportfånar så tror jag inte att det skiljer så mycket mellan de aktiva utövarna. Sport-på-TV-fånarna däremot är nog oftast män.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/19 :  08:46:52  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Sport-på-TV-fånarna däremot är nog oftast män.
Utom i min familj
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000