HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fästa elementen i trä, NO, NO????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/05/17 :  01:30:34  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Läste en intervju med Magicos grundare och han påstår att alla infästningar i trämaterial förr eller senare alltid kommer att tappa fästet. Är det någon som har andra erfarenheter, är detta vad man skall förvänta sig efter några år, att det inte längre går att efterdra?

Var har jag nu förlagt mitt solida alu-block

J. Ullberg

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/05/17 :  08:58:29  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Använder du skruv med stora gängor eller islagsmutter går det
utmärkt ändå. Man får dock inte dra för hårt i träet, då drar du
sönder gängorna...
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2008/05/17 :  09:05:15  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Ja för eller senare är ju relativt. Vad menas med senare? 1år? 10? 100? 1000?. Ja för eller senare lossnar det.

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/05/18 :  20:07:42  Show Profile Send OcA a Private Message
Har för mig att Audiovector förespråkar att man drar åt skruvarna som elementen sitter i efter ett tag, så lite sanning kan det nog ligga i påståendet!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/19 :  08:37:03  Show Profile Send huzze a Private Message
AudioPhysic är noggranna med att tala om att man inte ska efterdra, mycket för att de har dämpmaterial emellan...

Har haft Snell JIII och där blev det problem, fick gegga med trälim för vissa skruvar nöp inte alls. Men träskruv i spånplatta - HALLÅ!!! De var ju sönderdragna redan vid leverans, passformen element/försänkt baffel var inte den bästa.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/05/20 :  16:20:08  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Genomgående skruv med mutter+bricka eller låsmutter på baksidan funkar också fint - om man kan borra rakt nog och materialet inte är för poröst. Islagsmutter låter dock ännu smartare, väldigt bekvämt och bra, så länge man har plats för den (på vissa ställen tycker jag att jag har fått svårt att få plats med såna).

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/05/20 16:21:22
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/05/20 :  16:56:22  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Mutter och skuruv...gäller bara att se till att inte muttern roterar på baksidan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000