Author |
Topic |
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 09:44:51
|
Har suttit och gluttat lite på QRS och Neat som kör mycket med isobarik-laddning.
Tycker att principen verkar mycket trevlig och skulle gärna testa att bygga själv (subb då..).
Har övergett dipoltänket då det blir för mycket meck med aktiva filter och kompensering.
Tanken är att köra en baslåda med fyra stycken push-pull kopplade Peerless XLS eller SLS samt slavbas i den stängda kaviteten.
De basarna som spelar "ut från lådan" kommer att ha synlig magnet så att säga (tänk QRS Saturnus).
Tror ni att detta kan bli vettigt? Behöver jag räkna nåt på det här, eller är det bara att sätta igång?
Vad vinner jag på att bygga på detta viset, jämfört med hur jag nu kör subbarna? Dvs, två stycken, en aktiv 10" plus en slavbas på baksidan.
Kul att testa iaf... Det enda jag funderar på är att baffeln måste bli rätt rejäl eftersom slaglängden på elementen är rätt rejäl.
|
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2008/05/17 : 00:54:07
|
Det blir ju alltid bättre med lite beräkningar, det är min tro. Har du tänkt köpa 4 st 12"? Vad du vinner? Du får mer bas i halva volymen av låda som ett enda element per box skulle kräva, plus att det är sagt att distortionen minskar även den. Detta är i princip enda sättet att få en rejäl förminskning av lådvolymen, alla andra sätt att koppla elementen ger en mkt mer marginell minskning av lådvolymen. |
J. Ullberg |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/05/17 : 09:57:26
|
Mats Andersen (QLN, QRS, DLS) föreläste ju på DIY-träffen nyligen och där pratade han om symmetrisk kontra osymmetrisk förvrängning. Han menade att osymmetri snabbt blir tröttande och förespråkade därför isobarik. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/05/17 : 10:26:52
|
Blir det någon skillnad om man sätter elementen magnet/kon eller kon/kon ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/05/17 : 10:33:38
|
Dett gäller att ha så lite luft mellan elementen som möjligt, pga luftens komprimering mellan konerna ger en negativ inverkan. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/05/17 : 10:52:39
|
det blir ju lite att räkna på då ? Om man har Magnet/kon så ska ju hela magnetsystemets volym räknas bort ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/05/17 : 16:12:15
|
I mitt fall blir det kon/kon. Sedan vet jag inte hur man ska räkna ut det hela, men det kanske det finns gurus här som har koll på?
Elementen är Peerless XLS 10", både passiv och aktiv. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
|
Topic |
|