HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vår bästa tid är nu !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2008/05/15 :  15:02:34  Show Profile Send pix a Private Message
Jag vet inte om det är fler med mig som funderat i banor som, tänk om man varit mer vaken (eller om jag åtminstone varit född..) på 60-talet. Folk slängde sina Garrard 301 och 401or på soptippen till förmån för möbleringsvänliga, krom-gnistrande, lätta, designade, skivspelare från Japan.
Eller på 80-talet, när till och med dessa skulle ut i containern för det brus fria CD ljudet.
Hade man vetat vad man vet i dag, skulle dessa klenoder tagits omhand, sparats, och fått leva vidare.
Tänk om man varit med på 40-50-60-talet när vinylen flödade. Horn och jätte-högtalare var -inte bara accepterat, utan även var en folkrörelse som (-nästan) alla deltog i.
Tänk om man varit med på 40-talet när DHT-rören var på väg ut. Man kunde bunkrat upp ett lager för att plocka fram dem 2008, och byggt ruskigt fina förstärkare, eller åtminstone hade man haft en god pensionspeng tryggad !
Det var tider det !
Men...
I helgen sprang jag in på myrorna, 5 minuter senare hade jag 6st Allan Parsons project vinyler under armen, visserligen hela 30 riksdaler fattigare (kanske 10 öre i 40-50-60 talets pengavärde).
På vägen hem tar jag vägen förbi återvinningsstationen, jag har haft några gamla färgburkar liggandes i bilen, som jag under ett antal veckor velat bli av med.
Väl där, springer jag förbi bingen med elektronikskrot.
En bekant håller just på att frigöra sig från en gammal dator som känat ut av ålderdom (dvs >3år (hmmm)).
Han vet om min böjelse för elektronik, vilket resulterar i att jag åker ut från stationen med mer skrot än jag hade med mig in (hmmmm nu blir frugan glad (not))
Mannen hade även ett par gamla högtalarburkar som var på väg ner i bingen.
Jag hade egentligen inget behov av dessa, då jag redan har bättre grejor hemma, men tankarna och kreativiteten far genom huvudet ang. ett litet experiment, vilket resulterar i att de i stället följde med mig hem.
Visserligen var de lite kantstötta. Men ändå. Ett fullt fungerande par av Heybrook HB1.
Väl hemma sätter jag på hurran, knäpper på datorn och med ett ryck lossar på locket till min nyfunna skrot-dator.
Wow, OSCON elektrolyter !
Jag kollar snabbt av vilka kretsar som jag kan hitta.
Ett par TL064 quad OP ampar. Hmmm det var ju just 064 or jag saknade till ett pågående DIY-bygge (Miniosc, audio oscilator) ??
Jag söker vidare, för att hitta flera TL431 shuntregulatorer och ett par TL1085 regulatoer
Varmluftspennan åker fram och dessa komponenter plockas försiktigt av kortet.
När jag ändå har verktygen framme, så plockar jag även ut en 400V/220uF long-life elektrolyt samt några schottky dioder ur den switchade nätdelen. Jag hinner lagom skruva ihop de återstående delarna samt lasta in den i bilen, när jag kommer på att jag har en tid att passa. Skall ner till posten och hämta ett paket.
Så om jag snabbar mig med kaffet så hinner jag nog lämna in datorn på återvinningen innan de stängt.
Väl inne, häller jag upp mitt nybryggda kaffe. Medan jag smakar försiktigt ögnar jag igenom några av auktionerna på Ebay.
Ett par VT-52 rör från Oklahoma för $55 USD, hmmm det blir 300 spänn, eller kanske i värsta fall 600 med lite frakt, tull och moms.
Dessa är från 40-50 talet och jag kan inte hjälpa att fundera på om de inte var dyrare då än nu?
Jo, antagligen.
Njae, jag tvekar och bestämmer mig för att söka vidare.
Kanske skulle man slå till på ett par vintage utgångstransformatorer.
Söker på UTC.
Puhh Ebay har mycket att erbjuda i dag !
Jag har inte riktigt koll på alla UTC modeller, men 10 sekunder senare har jag laddat ner en översiktstabell på alla UTC´s utgångstransformatorer.
Kanske skulle just det där paret passa tillsammans med rören från Oklahoma.
UTC trafosarna finns i New york, dvs hela 3 dagar bort (3 dagar !!).
Jag fingrar på bid-knappen men inser att jag måste iväg till posten (-och återvinningsstationen med den gamla datorn).
Jag blir tvungen att prioritera posten först, så de inte hinner stänga innan jag hämtat mitt paket.
Det är en ask med 25 st K40-9 PIO kondensatorer från Ryssland.
När jag ändå beställde dessa så tog jag även med ett par K72 teflon-kondensatorer.
PTFE-kondingarna har för lite kapacitans för att fungera på utgången i mitt RIAA/phono steg, men priset för dessa var i samma nivå som en glass ungefär, så de hängde med i köpet (vad är en glass mot ett par PTFE-kondingar ? *ler*)
Undrar hur många glassar man skulle få betala för en teflon kondensator från väst på det glada 60-70-80 eller 90 talet *ler ännu mer*
Jag betalar dryga 5-hundringen för asken, och på vägen hem tänker jag,
Var bor de som säger att DIY/Hifi hobbyn är svårtillgänglig?

Vad vill jag nu ha sagt med detta ?
Jo,

1. Rädda vinyl-arvet ! Jag betalar 5-10kr per skiva (förutsatt att de är i toppskick). Skivorna kommer inte att bli billigare än så här !!! Nästa steg är att folk kommer att slänga sina fina gamla skivor.
Jag lyssnar sällan på klassisk musik, men jag spar ändå vissa klassiska skivor, för jag kommer kanske att lyssna på dem senare i livet. Dessutom, klassiskt (-ja, inte bara klassiskt föresten) kräver ett sökande innan man hittar det man gillar, så just nu finns ju möjligheten att botanisera vilt utan att belåna vare sig hus, fru eller barn.
Om 30år kommer vi alla att tänka, varför såg jag inte värdet i dessa vinylskivor 2008 !!

2. Se dig omkring ! I det slit och släng-samhälle vi nu lever i dräller det ju av hyper-fina elektronikkomponenter som vi slänger på tippen! Tiden har aldrig varit bättre att våga labba och ibland misslyckas, för att lära sig mer -genom praktisk övning, än nu ! Många tror att Elfa är inköps-kanalen för elektronik komponenter. Och då förstår jag att få tycker det är värt kostnaden att bygga själv. Börja med att plocka isär den gamla trasiga radion, datorn eller TV-spelet innan den slängs på tippen!

3. Tillgängligheten är enorm. När jag började med Hifi på 70-80 talet var ens horisont den lokala hifibutiken.
Man åkte in med bussen till storstan Örebro och dreglade (förlåt Johan) på Hifihusets apparater.
Skivutbudet var det som Åhlens kunde erbjuda, vilket kanske inte var så värst...
Bara bussbiljetten in till Örebro var då dyrare än frakten, jag i dag betalar på mina nyinköpta militära kondensatorer från Ryssland!!

4. Våga misslyckas och sänk ribban när det gäller utseendet, Ofta lägger man ribban så högt när det gäller utseende och design, att man tappar glädjen att konstruera och bygga själv. Fokus blir att bygga snygga saker snarare än glädjen att förstå funktionen och själv kunna reglera resultatet. En snygg design är inte en polerad front, utan en elektrisk design där man lyckats uppnå maximal prestanda med enklast möjliga medel.

Kort sagt, Vår (audiophilens/DIY'ers) bästa tid är just nu !!

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2008/05/15 16:21:00

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/15 :  15:15:07  Show Profile Send huzze a Private Message
Trevlig läsning
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/05/15 :  15:17:57  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Jag känner igen mig i många delar av texten,speciellt det där om Ebay.
Man hittar så mycket roligt där,som Elfa inte ens kan konkurrera emot.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/05/15 :  15:25:04  Show Profile Send B-200 a Private Message
trevlig läsning detta.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/05/15 :  21:01:47  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Inspirerande, Pix!


Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/05/15 :  21:30:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag får bara hålla med kommer ihåg när man var yngre då var ett standard svar från handlarna när man frågade om det fanns saker man ville ha "det finns inte" tack vare nätet så hittar man allt och lite till. Det konstiga är att en del tror att det är så fortfarande men där tror de fel.

Mitt diyande har verkligen tagit fart sedan jag började handla via nätet. Och alla som man helt fräckt tar kontakt med för att fråga hur de har löst vissa saker eller var de har handlat. Det visar hur bra internet verkligen är.

Dina 1-4 kan jag bara hålla med om.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000