HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutsteg, dac eller vad behöver jag? Tips mottages
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johnsson
Member

67 Posts

Posted - 2008/05/06 :  20:28:27  Show Profile Send Johnsson a Private Message
Hej hifirävar
Jag har ett problem som jag vill hitta en lösning på (vem vill inte det?). Jag spela min musik via en squeezebox med coaxial till min denon receiver 3806 och ett par monitor audio rs8:or, och det låter väl ok men det känns som att något fattas. Jag tycker ibland att den där kontrollen över högtalarna och detaljerna som man vet finns där inte riktigt kommer ut. Det jag grunnar på är att skaffa mig ett slutsteg typ nad c272 eller rotel rb-06 för att skaffa den där kontrollen över högtalarna eller ska jag satsa på en dac typ harmony design da-9. Mina misstankar är att det i första hand är lite mer kraft som kanske behövs då squeezeboxen ju faktiskt ska vara helt ok när man rör sig i mina prisklasser.
Så tipsa gärna om vad ni tror skulle ge bäst förtjänst i systemet för en summa runt 5-6000kr nytt eller beggat spelar inte så stor roll.

/Daniel

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/05/06 :  20:39:12  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Köp ett beggat Inter MR500Plus för ca 2000-2500:- och kör som slutsteg, gillar du det köp ett till och kör båda bryggade.
Mer kraft lär du inte behöva.
Totalkostnad ca 4000-5000:- + kablar

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Johnsson
Member

67 Posts

Posted - 2008/05/06 :  20:49:46  Show Profile Send Johnsson a Private Message
tackar för tipset, kraft lär man ju få men jag vill nog gärna ha lite snyggare prylar om man får uttrycka sig så. de ska tåla att synas också, jag har en fru som egentligen hatar alla "grå burkar" men en grå burk är ju trots allt inte så ful ändå =)

/Daniel
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/05/06 :  21:06:58  Show Profile Send svanbo a Private Message
Känner inte till din reciever men ett slutsteg brukar generellt göra stor skillnad. Mitt tips är att leta efter ett begagnat Rotel, för din budget borde du få ett RB-991 vilket är ett grymt steg på 2x200 watt. Annars kan du få t.ex. ett RB-980 för runt halva det priset.
Go to Top of Page

Johnsson
Member

67 Posts

Posted - 2008/05/07 :  19:51:31  Show Profile Send Johnsson a Private Message
jo rotel ska ju vara strömstarka så det är något jag håller ett öga på, nad då hurdana är dem?
det känns som att det är slutsteg jag behöver snarare än en dac.

/Daniel
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2008/05/07 :  20:09:11  Show Profile Send ahultin a Private Message
Rotels RB06 är bra, men jag skulle satsa på mer kraft ändå... Hade hemma ett steg som ger ungefär dubbelt mot vad Roteln ger och det var skillnad. Inte så mycket när jag gick från Roteln till det kraftigare som när jag bytte tillbaka...
Visst var det skillnad när jag spelade högt, men framför allt så blev det ett lugn över musiken på lägre nivåer...svårt att sätta ord på upplevelsen, men det blev svårare att gå ifrån fåtöljen när man hade börjat zappa med Squeezeboxen... (Sedan tror jag inte att Rotels RB06 tillför särskilt mycket mot de inbyggda i din Denon...men jag kan ju ha fel...).
Alternativt köpa en separat strömmatning till din SB3....finns en via Harmony Design...kolla på sweetspotforums bildtråd...

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

Johnsson
Member

67 Posts

Posted - 2008/05/12 :  19:52:39  Show Profile Send Johnsson a Private Message
ahultin: den moddningen ser intressant ut, det finns visst en hel del man kan göra med sin squeezebox, men det ser ut att bli ett slutsteg när återbäringen kommer om det inte blir en resa med familjen förstås=)

/Daniel
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/05/12 :  20:18:17  Show Profile Send f95toli a Private Message
Förvänta dig dock inga enorma skillnader. Min Denon 3803 driver faktiskt mina B&W 803or rätt bra, jag tycker visserligen mitt Advantage S150 låter bättre (kopplat 3803 via pre-out till slutsteg) men på normala nivåer så upplever jag inte skillnaden som jättestor; tror inte din 3806 är mycket sämre (border väl snarare vara bättre?).
Däremot blir det "stor" skillnad när jag använder mitt 2-kanals försteg istället för 3803.
Så jag är tveksam till om ett "billigt slutsteg" kommer göra några underverk.

En vettig DAC tror jag kan vara ett bättre alternativ (under förutsättning att förstegsdelen in 3806 är helt analog).

Det bästa är nog att låna hem och pröva.



Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2008/05/15 :  21:06:08  Show Profile Send shifts a Private Message
Jag försöker inte vara lustig, men kanske en riktigt stor, tjock matta eller två till golvet?
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2008/05/15 :  22:17:25  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Håller med föregående talare
http://www.carpetvista.se/
t.ex.
http://www.carpetvista.se/mattor/Hamadan/matta_16387-Hamadan.html
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/16 :  07:46:45  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
nad då hurdana är dem?
Hade en C372 (C272 med försteg) och den var riktigt riktigt bra för pengarna. MASSOR av kraft. Trots att det är en gammal modell, så testas den fortfarande med gott betyg.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Sakeo
Member

60 Posts

Posted - 2008/05/16 :  12:09:32  Show Profile Send Sakeo a Private Message
f95toli: Konstigt att du tyckte skillnaden vart så liten med slutsteg.
Min kompis köpte mitt primare A.30.3 hängde på sin denon 3803. högtalare: canton RC-L, skillnaden vart total i alla register till de bättre. både på lägre och högre volymer.

/johan

Edited by - Sakeo on 2008/05/16 13:15:44
Go to Top of Page

Johnsson
Member

67 Posts

Posted - 2008/05/16 :  20:25:36  Show Profile Send Johnsson a Private Message
shifts & dimitri: jo vi har redan en stor matta iofs vid soffan som är ca 1-2m från högtalarna, men mycket mer går det inte in.

jag är som sagt inne på slutsteg och naden är ju hyffsat pris på men jag har även hittat ett slutsteg från kinesiska xindak http://hifitrade.se/product_info.php?cPath=26_36&products_id=227 som man kanske skulle kunna privatimportera till hyffsat pris. Primare hade ju varit trevligt men deras steg, heter det a30.2? brukar ju gå för runt 8-9000:- vilket blir i svettigaste laget.

/Daniel
Go to Top of Page

KarlXII
Starting Member

34 Posts

Posted - 2008/05/16 :  21:42:44  Show Profile Send KarlXII a Private Message
Kör du med coax mellan Denonreceivern och Squeezeboxen är det ju DAC:en i Denonen som används och SB3:an är bara transport. Prova gärna med analoga kablar emellan och jämför, på så vis märker du om skillnaden är den som du söker.
Personligen tror jag att mattan eller andra rumsförbättringar kan göra det största lyftet - tillsammans med högtalarbyte.
Kanske har du växt ur RS-åttorna?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/05/17 :  13:31:58  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Primare hade ju varit trevligt men deras steg, heter det a30.2? brukar ju gå för runt 8-9000:-"

Nej det heter det inte, det heter A30.3,dvs det är det steg som är flerkanaligt som avses här.Det har en mindre transformator och är mindre kraftfullt än A30.2, men används trots detta relativt ofta av bl a Hifi&Musik i deras tester.

Men jag skulle också misstänka att ett separat steg skulle tillföra en hel del eftersom just effektdelarna i hemmabioreceivrar brukar vara det som det sparats in på mest,och därmed så är det ofta den delen som påverkar mest när man byter upp sig.

Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2008/05/17 13:34:41
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/05/17 :  13:32:13  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Primare hade ju varit trevligt men deras steg, heter det a30.2? brukar ju gå för runt 8-9000:-

Ska du lägga dessa pengar så rekomenderar jag att du köper något annat än 30.2 då det är inte är så där jätte bra för den pengen dvs det finns klart bättre alternativ som tex Bladelius(Advantage steget med svart front),McCormack DNA 1 Deluxe, flertalet Parasound slutsteg osv. Bra att söka på forumet så finns det säkerligen mer info/intryck.
PS. Vincents 331a är ju annars ett billigt alternativ.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000