HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad finns bakom kontakten?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2008/05/10 :  13:49:40  Show Profile Send Njord a Private Message
Jag ansluter en kabel till en kontakt på högtalare, förstärkare eller annan utrustning. Är det så att att en annan kabel tar vid bakom denna kontakt? Om så är fallet har jag några frågor.


Brukar tillverkare lägga ned stor omsorg vid valet av kabel?

Vilken prioritet har kvaliteten på internkablage i förhållande till andra ingående komponenter?

Är åsikterna om kablars betydelse lika skild och inflammerad hos tillverkare av högtalare, förstärkare mm som det är bland oss?

Vilka exempel finns det på apparattillverkare som verkligen tar kablar på allvar respektive de som avskyr dyrbara kablar?


Jag förstår att det på sätt och vis finns ett givet svar på några av mina frågor. En billig hifikomponent måste ju av nöden ha ett billigt kablage. Ju mer man betalar desto bättre kvalitét kan man få. Men jag tror nog att du förstår hur jag tänker.

Jag står inför valet och kvalet om jag ska investera ett par tusen i nya kablar. Men jag undrar ju om det är värt det i fall kablarna på andra sidan kontakten är något billigt krafs för 3-4 kronor.

Ge mig lite input och dela med dig av dina intelligenta tankar!

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/05/10 :  19:10:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ja,en annan kabel tar vid.
De andra frågorna är omöjliga för mig att svara på, men anledningen att jag skriver är att jag kom tänka på System Audio SA2K som kom i en modifierad version, SA2K Master, där den enda skillnaden var att man använde en dyr Nordost-kabel internt, vilket ökade priset med 5000 kr, om jag inte minns fel. Man gjorde också några små modifikationer i delningsfiltret eftersom klangen ändrade sig något med Nordostkabeln.
http://www.system-audio.com/_en-GB/products/compact%20speakers/SA2K%20master
Det är ett exempel där högtalarkonstruktörerna uppenbarligen testar kablar.
Själva tyckte de att det blev en avgörande skillnad i ljudkvalitet.

Själv har jag faktiskt bytt internkablaget i ett par QLN Signature-högtalare. En liten förbättring tyckte jag att det blev.

Använder inte Marten Design Jormas kablar internt?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2008/05/10 :  19:15:59  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Marten har Jorma kablar och QRS har transparent, jag har dålig koll på övriga, jag har ingen aning om vad som sitter i mina egna, (Verity Audio Fidelio).
Jag har dock uppfattningen av att de flesta högtalartillverkare är noggranna med intern kablaget, en viktig komponent i hela kedjan.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/05/10 :  19:54:55  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag provade att modifiera ett par Boston HD8, jag bytte kablaget från delningsfiltret till bas/diskant och satte i fyrflätad silspeak, dessutom bytte jag till dyrare kondingar från elfa och slutligen dämpade jag upp lådan ytterligare för att försöka få bukt med en höjning vid en viss frekvens i basen som jag misstänkte berodde på lådkonstruktionen, jag ställde dom senare mot ett par omoddade och det var stor skillnad, klangbalansen hade inte förändrats direkt men den moddade var bra mycket följsammare i basen och hade en klart bättre upplösning rakt igenom. Den började faktiskt låta riktigt dyrt. Skall väl tilläggas att det förmodligen är enklare att göra lyckade moddningar på lite billigare högtalare av lågbudget modell, dyrare högtalare är förmodligen bättre optimerade redan från början och här bör man nog gå fram lite försiktigare och prova små förändringar och utvärdera noggrant mellan varje förändring.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/05/10 :  20:56:40  Show Profile Send hman a Private Message
De flesta apparat tillverkare ser till att internkablarna uppfyller specifikationerna. AVI är dock en tillverkare som avskyr onödigt dyra kablar. Kablar av bas/mellan specifikation kan fås från http://www.bluejeanscable.co.uk/
http://markgrantcables.co.uk/shop/
http://www.harmonydesign.se/kablar.htm

Mogami (XLR) som används i vissa mixningssammanhang kan fås från:
http://www.lydrommet.no/artikkel/produkt/gruppe_produkter.html?gr1=&gr2=700&gr3=703&gr4=708

Sedan finns det dyrare lösningar som fungerar aldeles utmärkt men då kan presentationen bli lite syntetisk om kabeln inte passar elektroniken.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000