HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Marantz med "uumphh" ljud vid avstängning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2008/05/08 :  20:19:17  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message
Jag har ett problem med min förstärkare, en Marantz pm-450, ungefär 3 sek efter att jag tryckt på off knappen på kommer det ett "Ummphh"-ljud samtidigt som bas-elementet fladdrar till?

Vad kan detta vara för fel? Kan detta vara skadligt för elementet?


mvh//Micke

Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/05/08 :  21:56:59  Show Profile Send hman a Private Message
Detta är helt normalt. Det som händer är att kapacitorerna laddar ur. Det brukar bli mindre ljud om man drar ner volymen innan avstängning. På vissa förstärkare/slutsteg finns det ett relä som stänger utgången om det inte finns en signal till förstärkaren.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2008/05/08 :  22:17:27  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message
Men ljudet är mycket tydligt även fast volymen är helt avstängd?

Hur är det med det fladdrande elementet då, är det skadligt? Det rör sig väldigt mycket tycker jag.


Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/05/10 :  21:01:41  Show Profile Send hman a Private Message
Att det låter mycket och fladdrar till är fortfarande normalt, även om det är irriterande.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2008/05/10 :  21:29:32  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Jag har samma fenomen pa min Naim forstarkare. Ger elementen lite extra motion

Mvh,
Peter
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/05/10 :  21:56:16  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Ja, mina Naim gör likadant. Men så är de ju uppenbart gjorda för att stå på alltid också - med avstängningsknapp på baksidan. Om Marantzen är gjord så att det är något normalt även för den vet jag inte.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2008/05/10 :  22:48:22  Show Profile Send acebowler a Private Message
När spänningen försvinner brukar slutsteget få lite fnatt..helt normalt med förstärkare som inte slår av utgångarna vid av och påslag..

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2008/05/10 :  23:08:09  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message
Ok, skönt, då vet jag att det inte är skadligt iaf.

Jag blev faktiskt förvånad över hur Marantzen lät jämfört med min nya Yamaha rx-797.

Fasen, marantzen är ju från 79' eller 80, och ljudbilden är bra mycket bredare (3d?) och det känns även som att man hör mer av röster och instrument.. Märkligt?..... Hur kan detta vara möjligt? Trafon och kondningar o.s.v. är ju dubbelt så stora i Yamman.... Men, men, kul är det iaf!

Tack för upplysningarna!

Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus

Edited by - Bossekaka on 2008/05/10 23:09:48
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2008/05/11 :  09:57:58  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
quote:
Trafon och kondningar o.s.v. är ju dubbelt så stora i Yamman....


Som tur ar, ar det ingen garanti for valljud. Annars skulle det bli dyrare an det redan ar med denna hobby.

Det ar nog som i ett annat kart amne.
Det ar inte storleken som raknas, det ar hur den anvands!

Peter
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.65 sekunder. Snitz Forums 2000