Author |
Topic  |
|
zvenzzon
Member

386 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 15:00:00
|
Är det någon som har provat att använda ett PA-slutsteg och till att driva sin sub med?
De har ju uppenbart hög effekt, men vad är nackdelarna? |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 15:14:22
|
Surrande fläktar. |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 15:17:57
|
quote: Originally posted by zvenzzon
Är det någon som har provat att använda ett PA-slutsteg och till att driva sin sub med?
De har ju uppenbart hög effekt, men vad är nackdelarna?
zvenzzon,
Jag har provat en hel del olika steg till mina subwoofers. Bl a så provade jag ett LabGruppen LAB-1000 som i mina öron faktiskt lät mycket bra ... trots att det är frågan om ett PA-steg Nackdelen med detta steg (och många andra PA-steg) är dock att de oftast har ganska irriterande fläktljud. Kan man bygga in steget någonstan så att fläktljudet dämpas så kan man faktiskt få riktigt bra ljud med PA-steg ... speciellt till subwoofers ... |
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
zvenzzon
Member

386 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 15:30:16
|
Roligt att höra att det finns de som provat!
Någon som har erfarenheter av äldre lab steg t.ex. LAB ss1000 som är fläktlös (tillverkades 1981 - 1985)
Finns begagnade ganska billigt. Eller är det bättre att köpa något sprillans budgetsteg istället? Finns något steg för 3000:- som lämnar 500 watt (8 ohm bryggat).
eller låter de skit (till sub)?
neriks, hur lät de andra stegen du sa du hade provat? |
Edited by - zvenzzon on 2002/12/19 15:38:26 |
 |
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 16:23:57
|
jag har faktiskt också lyssnat till PA steg. Då inte bara till subbar utan till highend högtalare. Det lät fin fint måste jag säga. Iof var steget ett Dynamic Precision steg, men det var en ur deras gamla PA-linje :P
Annars så vet jag att Crown slutstegen låter jäkligt bra. Iaf på PA-anläggningar... Dyra? Jovisst |
Ingen ordning utan kaos! |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 17:52:26
|
neriks, hur lät de andra stegen du sa du hade provat?
zvenzzon,
Förutom de hifi-steg som jag provat så har jag testat följande PA-steg:
- LabGruppen LAB 1000
- Crown CE 4000
- Samson S1000 (... tror jag slutsteget hette
)
Både Lab-steget och Crown-steget lät väldigt bra. Samson-steget var ganska "brusigt" och saknade dessutom riktigt med kraf på lägre frekvenser. Det är dock möjligt att det kanske var fel på Samson-steget eftersom jag upplevde det som riktigt dåligt ...
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
anders
Member

168 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 20:05:54
|
fläktar har jag funderat lite på, borde det inte gå att tillverka/köpa en dyr "lyxfläkt" med bra lager osv som kan bli ganska ljudlös? sen skulle man ha en tempsensor också som styr fläkten/arna så att slutsteget alltid håller optimal temperatur. häftigt om inte annat, muahaha |
 |
|
Antonic
Member

296 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 20:28:00
|
En som testade ett LAB 4000 till sina frontar sa att det lät nästan lika bra som ett Hifi steg för samma peng.
Ganska roligt att höra. Skulle vara ännu roligare att höra om det är någon mera som har testat det på sina frontar.
|
 |
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 22:48:54
|
Roligt att höra att det finns de som provat!
Någon som har erfarenheter av äldre lab steg t.ex. LAB ss1000 som är fläktlös (tillverkades 1981 - 1985)
Finns begagnade ganska billigt. Eller är det bättre att köpa något sprillans budgetsteg istället? Finns något steg för 3000:- som lämnar 500 watt (8 ohm bryggat).
eller låter de skit (till sub)?
neriks, hur lät de andra stegen du sa du hade provat?
Jag kör med ett bryggat Rotel RB-981(360W)som driver en TC-Sound's 12'a i en 140 Liters basreflexlåda.. Jag är väldigt nöjd !
Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
 |
|
ZAC
Member

671 Posts |
|
zvenzzon
Member

386 Posts |
Posted - 2002/12/20 : 05:55:43
|
Skulle tippa på att det går att byta ut fläkten mot en större (=lägre varv och lägre ljudnivå) sådan.
Tror inte temperaturen kommer vara några problem så länge man inte ska ha disco...
Lab m.fl. har ju Automareglerat varv dessutom. Så DET i kombination med en tystare fläkt blir nog bra. |
 |
|
exodus
Starting Member
9 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 14:14:40
|
PA-steg funkar oftast. oftast så tänker du inte på fläktarna! det funkar med alla sorters PA/Disko steg, till och med budgetstegena som IMG och andra billiga saker har låg fläktnivå.
Däremot så är det som ni säger att det är svårt att få välljud med PA-steg. då får man nog satsa på LAB steg eller nåt sånt som Crown, Crest, RAM eller nåt sånt!
Tyvärr så har alla inte råpd med dedt då dom inte är jättebilliga! Men jag vet inte vad ni tycker men jag skulle inte gå och köpa ett LAB 4000 (eller FP6400 som det heter nu) för dom 32000kronorna bara för att använda det till HIFI. |
 |
|
Antonic
Member

296 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 20:03:15
|
quote: Originally posted by exodus
Däremot så är det som ni säger att det är svårt att få välljud med PA-steg. då får man nog satsa på LAB steg eller nåt sånt som Crown, Crest, RAM eller nåt sånt!
Tyvärr så har alla inte råpd med dedt då dom inte är jättebilliga! Men jag vet inte vad ni tycker men jag skulle inte gå och köpa ett LAB 4000 (eller FP6400 som det heter nu) för dom 32000kronorna bara för att använda det till HIFI.
Ja ett LAB 4000 kan ju ge lite mera kraft än som behövs igentligen. Men ett LAB 2000 kostar runt 10000kr beg. Ett LAB 4000kostar runt 15000-20000kr beg. Något sånt i alla fall.
Sedan vet jag inte hur det är med LAB 1300 om dom spelar lika bra men sitter ett sådant och driver diskanterna till PA högtalarna jag använder.
Och det låter riktigt bra. Det ända PA systemet som jag har vill ha hemma.
Mvh Anton |
 |
|
Merlin
Starting Member
14 Posts |
|
zvenzzon
Member

386 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 12:09:55
|
Nu har jag köpt ett billigt PA slutsteg att driva min sub med...
Ett "Alto Macro 830". För 2800:-
Duger alldeles utmärkt till min nya sub med peerless XLS 12"
se http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=7597
nackdelarna är: Storleken, fläkten (som inte låter så mycket), samt ett svagt svagt 50 hz bakgrundsbrum. Men brummet hörs bara när jag kör bryggat, vilket jag inte behöver. Effekten räcker till ändå.
|
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 12:49:09
|
...
nackdelarna är: Storleken, fläkten (som inte låter så mycket), samt ett svagt svagt 50 hz bakgrundsbrum. Men brummet hörs bara när jag kör bryggat, vilket jag inte behöver. Effekten räcker till ändå.
...
zvenzzon,
PA-slutsteg brummar ibland när man kopplar in dem till "vanlig konsument-elektronik". Detta kan bero på att PA-steg är jordade medan "vanlig konsumen-elektronik" oftast inte är jordad (undantag finns dock ...). På vissa PA-steg finns det en omkopplare där man kan lyfta jorden för att brumproblem inte ska uppstå. Om PA-steget inte har någon omkopplare för detta så kan man ju alltid köra steget i ett ojordat el-uttag 
|
|
 |
|
zvenzzon
Member

386 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 14:32:11
|
Den brummar även om jag inte har något på ingången och gain på -oändligheten...
Så jag tror inte brummet kommer in via ingången.... |
 |
|
zvenzzon
Member

386 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 19:58:16
|
Nu har jag hittat källan till brummet...
Det försvann när jag kopplade ut det inbyggda subsonicfiltret (30hz)
Skumt, men så var det med det...
|
 |
|
|
Topic  |
|