HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Förförstärkare med 12ax7
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2008/05/05 :  10:44:04  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Tjohej.

I sommras byggde jag ett par HFLS-1 och nu börjar det klia i diy-fingrarna igen. Just nu spelar jag HFLS-1:orna med ett Rotel RB-06 och ett NAD 1020A. Men förförstärkaren börjar nog bli väldigt gammal nu(far min fick den utav en jobbarkompis som sa att den var trasig). Ibland börjar det spraka i båda kanalerna och det enda man kan göra emot det är är att stänga av och vänta ut det.

Så nu hade jag tänkt att bygga ett försteg med 12ax7 efter att jag subblat över denna: http://diyaudioprojects.com/Tubes/12AX7_Preamp/index.htm

Har redan beställt rör ett par kondingar och ringkärnetrafo från tube-town tillsammans med en vän som skulle bygga gitarrförstärkare.

Nu vill jag bara höra med er om det är något jag bör ändra på, har redan ritat om lite i schemat eftersom jag inte kommer köra med nätdelen i ritningen och jag fick även tipsat om att köra med flytande glöd.

http://www.notsi.net/bilder/DSC_4809%20small.JPG
http://www.notsi.net/bilder/DSC_4810%20small.JPG

Var hittar ni alla schyssta lådor för era byggen? Elfa är ju sjukt dyra och har nästan ingenting snyggt.

Har ni några tips/invändningar/förslag eller skall jag bara tuta och köra?

//Robert

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/05/05 :  10:56:40  Show Profile Send reVintage a Private Message
Bygg inte den preampen! Den är hårt motkopplad. Det finns massor med bättre lösningar helt utan motkoppling. Exempelvis skulle du kunna klara dig med ett 6N30 eller två 12B4.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/05/05 :  11:12:50  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

quote:

Bygg inte den preampen! Den är hårt motkopplad. Det finns massor med bättre lösningar helt utan motkoppling.

Vad föreslår Du istället?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2008/05/05 :  11:13:25  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Nu har jag ju redan köpt ett par 12ax7 och en ringkärnetrafo...

Finns det ingeting jag kan bygga kring dem då?
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/05/05 :  11:43:46  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

quote:

Nu har jag ju redan köpt ett par 12ax7 och en ringkärnetrafo...

Finns det ingeting jag kan bygga kring dem då?

Som dessutom håller HFLS1 klass?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2008/05/05 :  11:50:02  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Det vet jag egentligen inte om någonting i resten utav systemet gör. Primära ljudkällorna är min dator med studioljudkort och min iPod.
Men det är ju klart att jag vill bygga något som kommer låta bra.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/05/05 :  12:08:55  Show Profile Send reVintage a Private Message
Flogiston: Jodå, om du prompt vill använda 12AX7 kan du göra ett steg som i Audio Research SP-3s tonkontrolldel med blygsam motkoppling(15-20dB). Mao: förstärkande steg-direktkopplad katodföljare. Nackdelen med en sådan koppling är att volymkontrollen blir en del av motkopplingsslingan.

En annan trevlig variant är direktkopplad "grounded-grid" med ingångsväljare-volymkontroll-katodföljare-direkt- och motkopplad groundedgrid. Nackdelen är en utimpedans i storleksordningen 3-5k med 12AX7. Kräver också en negativ matning.

En tredje variant är att enbart göra en katodföljare/buffert med parallellkopplade rörhalvor men då blir förstärkningen något lägre än 1.

Kollade din trafo och du bör nog köra med spännigsdubblare då 12AX7 behöver ha B+ på 3-400V efter glättning med flera RC-länkar.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/05/05 12:23:02
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2008/05/05 :  12:15:48  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Tyckte mest att det var synd att prylarna jag precis köpt bara blir liggandes. Å andra sidan så var det kanske lite "göra först, tänka sedan" från min sida.

Du har inga matnyttiga länkar på enkla förförstärkarbyggen?
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/05/05 :  14:49:34  Show Profile Send reVintage a Private Message
Med din beställda nättrafo kan du använda rör som ex.vis 6H30. 12AX7 kan din gitarrpolare säkert ta hand om. Googla på 6H30 och preamp!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000