Author |
Topic |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/05/02 : 09:02:47
|
Earl Geddes har sökt ett patent för att bla. slippa HOM och interna reflektioner. Det ser mkt intressant och kan vara värt att pröva:
http://www.revintage.se/geddesfoam.pdf |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/05/02 : 11:16:12
|
Vad kan man säga?
De enklaste lösningarna är ofta de bästa!!! När man tittar på det är det nästan lite för enkelt, men det kan ju tom betyda en revolution för horn i serieproduktion, inte sant?
Tack för tråden! Mycket intressant. |
Är stationerad i Uppsala. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/05/04 : 22:38:10
|
Jag han inte läsa igenom patentbeskrivningen men om det handlar om ett tunt skikt med lätt dämpmaterial en bit i hornet är det precis det jag tjötat om några gånger när någon har problem med trattljud mm ur hornet.
Det var jag som hittade på detta först! Äh, jag skojade bara.....
|
Edited by - linnar on 2008/05/04 22:38:44 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/05/05 : 09:55:11
|
Linnar: Riktigt så enkelt tror jag inte det var, det handlar mest om HOM. Du får läsa och begrunda. Googlade på "foam horn" och hittade lite på RomytheCat: Om man vill ha bättre "släpp" från väggarna ska man göra ytan grov, blanka ytor är kass, alt. att klä hela väggarna med ett tunt skikt foam. Hoktuna är redan igång och testar. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2008/05/05 : 10:11:08
|
Hmm, ska jag tänka så med mitt långa backladdade horn-bygge också? Jag som har planerat att få till en riktigt slät yta genom hela hornet. Friktionsfritt känns ju mer rätt.
Edit: Det är kanske högre frekvenser som vinner på grovare yta. Låga frekvenser handlar ju mer om lufttransport och borde vinna på slät yta, låg friktion. |
Edited by - Sundström on 2008/05/05 10:18:02 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/05/05 : 10:43:49
|
Sundström: Ju högre frekvens dsto finare yta, men aldrig blankt ens till toppdiskanten där kanske blästerfinish skulle vara lämpligt. Vid låga frekvenser behöver man inte bekymra sig om ytfinish öht. |
|
|
|
Topic |
|