HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 REL Stamped VS Velodyne SPL 800i
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2008/05/02 :  15:27:21  Show Profile Send Hallon a Private Message
Jag har ett par Dynaudio Audience 42. I framtiden kommer jag komplettera dessa med en sub.

Jag har spanat in två kandidater: REL Stamped och Velodyne SPL 800i.

Jag kommer främst använda min anläggning till musik. Jag vill dock kunna komma åt den riktigt djupa basen iblnad - när musiken kräver det. Dock skall det vara en kontrollerad bas - inget som ligger och mullrar hela tiden.

Rummet jag har högtalarna i är långsmalt (vardagsrum i öppenplanlösning mot köket). Ca 3 m på brädden och kanske ca 6-7 meter på längden. Högtalarna står i dag placerade på långväggen.

Vilken av dessa rekommenderar ni? Eller har ni kanske något helt annat förslag?

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/05/02 :  17:05:32  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
1 x MJ Acoustic pro 50 mk2 per kanal funkar sjukt bra ( dvs 2 st totalt ).

Dessa kostar nya 4500kr styck. Är gjorda för musik och är små med hög finish.

Jag hade dessa till mitt totem och Caspian system.

DÅ får du plötsligt 2 st 10" istället för 1 st 8"

Hellre 2 än 1, helt klart
Läskigt bra.


Såg denna för ett tag sedan:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=14496



Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2008/05/02 17:09:39
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/05/02 :  17:58:45  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Mitt förslag är att sälja dina audience 42or och köpa ett par begagnade Contour 1.8mkII istället, då får du samma tonala karaktär fast bättre upplösning och högtalare som gräver betydligt djupare i basen, skulle tro att kostnaden av ett par 1.8or är ungefär likvärdigt med 42orna + hygglig sub och du slipper alla anpassningsproblem som man i regel stöter på när man kör stativare/sub som inte är tänkta för varann från början.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/05/02 17:59:58
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/05/03 :  12:08:11  Show Profile Send OcA a Private Message
Har haft en Stampede själv och var riktigt nöjd! Superlätt att integrera med mina högtalare samt en bra och djup bas som är rapp i karaktären. Kanske inte den bästa hemmabiobasen, men till musik är den kanon!

Velodyne ska också vara en bra sub, men den har jag inte hört personligen.

Det enda problemet med Stampeden är att den kan bottna om du spelar väldigt högt och med väldigt djup bas. Är inget monstersteg i den...

Men integreringen mot frontar bör inte vara några problem med REL. De passar in läskigt bra och har enorma inställningsmöjligheter via fjärren, så du slipper springa fram och tillbaka mellan soffa och sub.

Dock får REL'en dyngpisk av mina nuvarande subbar med Peerless 10" och drivning via PA-steg på 1400 watt. Snabbt, djupt och dynamiskt! Rena jordbävningen när det behövs och finsmakarbas när det är påkallat.

Jag skulle inte vara orolig för att kunna integrera dina högtalare med subbar, tycker att det är en klart överdriven problematik om jag ska vara helt ärlig.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/05/03 :  16:46:09  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
mj subben liknar rel till det stora när det gäller inställningar, dock saknar just 50 pro mk2 fjärr...

men för 4500kr

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/05/03 :  19:53:04  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Jag skulle inte vara orolig för att kunna integrera dina högtalare med subbar, tycker att det är en klart överdriven problematik om jag ska vara helt ärlig.


Det beror ju så klart också på hur kräsen man är samt vad man prioriterar i återgivningen!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/05/03 :  19:59:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Glöm inte att du kommer att dra igång en massa resonanser med !
Ibland kan större stativare/mindre golvare vara att föredra.

Men låna hem o testa ska du ju givetvis göra

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

micro
Starting Member

10 Posts

Posted - 2008/05/04 :  00:01:49  Show Profile Send micro a Private Message
Goldfinger ...jag tror han frågar om en subb ..då vill någ inte svara vara byt högtalare..men jag kan ha fel..
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/05/04 :  01:09:44  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
micro:

Jag ser inga problem med att jag föreslår en lösning som JAG tror på, ju fler infallsvinklar och ideer vi kommer med desto mera lär vi oss av varandra. Det är min åsikt

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2008/05/05 :  13:14:02  Show Profile Send Hallon a Private Message
Alla åsikter och ideér är välkommna (även Goldfingers :). Dock känns det inte aktuellt att byta högtalare. Dels för att jag köpte mina Dynaudio 42 för en knapp veckan sedan och dels ur möbleringssynpunkt.

MJ Acoustic pro 50 mk2 verkar intressant. Behöver man ofta pilla med inställningarna på subbarna - med tanke på att dom sakanr fjärr? Jag har ingen erfarenhet alls av subbar.
Hoppas någon av våra två lokala hifi-handlare har dom, så man kan provlyssna.

Det är ju ofta det som är problemet - att butikerna här har sitt sortiment och tyvärr inte så stort utbud av subbar. Det bästa hade ju givetvis varit att lyssna sig fram, men det är svårt när man bor som jag gör (i Växjö).

Som jag skrev så är jag främst ute efter en lösning som passar till musik. Men jag skall också erkänna att tanken har kommit upp - att när jag väl har ett par bra stativare och en bra sub så är det ju bara ett par bakhögtalare samt en center bort till ett bra biosystem :) Dock har jag läst mycket om att bio-system inte har med musik att göra.. Vad är det som avgör det egentlgien? Förstärkaren? Som då blir en surroundförstärkare.

Om man har två st subbar (som i MJ Acoustic-fallet) - hur brukar placeringen vanligtvis bli då? Hamnar dom bredvid varandra eller bör dom stå "till höger och vänster" för att samspela med respektive stativare?
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/05/05 :  14:30:45  Show Profile Send dwain a Private Message
Varför inte bygga själv? Jag har ett par tangband basar 2 st byggda som ett par stativ. Spelar ruskigt trevligt och snabbt om man har bra drivning. Tar hela vägen ner till 24hz i mitt rum med bra nivåer och då har jag just nu bara 1 slutsteg på 120w som driver dom. tanken är att ha 1 steg till och på så sätt få 240 och då kommer dom spela ännu bättre. Fördelen med att bygga dom som stativ är ju att du får det snyggt integrerat
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/05/05 :  15:52:39  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag har mina subbar bredvid soffan jag lyssnar i. Alltså på motsatt sida av frontarna med en sub på höger sida och en på vänster. Anledningen till denna "skumma" placering är att det funkar bäst i mitt rum av nån anledning...

Smidigast att få till rätt placering är att ställa subbarna där du brukar sitta och lyssna. Spela sedan subben på ganska hög volym med en basstark låt och gå runt i rummet och lyssna vart basen låter bäst. Där basen låter som bäst ska subbarna stå. Sen får man labba med fasen, volymen och delningen när de väl är på plats.

Jag har ingen fasvridning på mina subbar, så jag har helt sonika kopplat plus på minus och minus på plus för att vända fasen 180 grader för att det hela ska funka...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/05/05 :  17:37:06  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Hellre 2 beg subbar än 1 ny.
Min erfarenhet är att subbar låter väldigt olika beroende på hur dom placeras vilket gör att jämförande lyssningar ifrån olika platser säger väldigt lite, i princip inget alls.
mvh/harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000