HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Biltemas CAT5 kabel (100m rulle)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/13 :  18:29:50  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Är det någon som vet om Biltemas CAT5 kanel är enkardelig installationskabel eller om det är flerkardeliga ledare för dom som sitter hemma och klämmer nätverkskablar?

/Erik

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/13 :  18:50:00  Show Profile Send matson a Private Message
Cat5 är väl alltid enkarderlig? Eller har jag fattat fel igen(och igen och igen...osv)?

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/13 :  20:27:39  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

vah, nej det är väl vanlig KAT5, dvs 8 ledare
i olika färger..

Finns skärmad KAT5 också, men det är rätt ointressant
om man ska fläta..

Finns ju KAT6 också, men om det är bättre, BETVIVLAR
jag starkt.



quote:

Är det någon som vet om Biltemas CAT5 kanel är enkardelig installationskabel eller om det är flerkardeliga ledare för dom som sitter hemma och klämmer nätverkskablar?

/Erik





---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/13 :  20:34:23  Show Profile Send matson a Private Message
Jaja, 4 tvistade par är det ju. Men varje ledare är enkarderlig. Alltså 8st enkardeliga ledare i en bit cat5.
Skärmad skall det inte vara, men gärna Plenum, som har teflonisolerade ledare men den har jag inte hittat nånstans i Europa...

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/14 :  14:20:29  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
All CAT5 är inte enkardelig. Den typ man använder när man klämmer "el cheapo" nätverkskablar hemma är flerkardelig för att "tänderna" på modularkontakterna ska kunna tränga igenom kabeln och ge bra kontakt.

/Erik



Edited by - Erik Johansson on 2002/07/14 20:00:0
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2002/07/14 :  19:34:35  Show Profile Send molsson a Private Message
Vad skall du ha den till? En flätad kabel kanske? Jag läste ngt om detta på nån hemsida, såg coolt ut, men hur låter det?

/Marcus

Låter det bra, så är det bra. Oavsett vad polarna tycker
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/14 :  19:59:53  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Vad skall du ha den till? En flätad kabel kanske? Jag läste ngt om detta på nån hemsida, såg coolt ut, men hur låter det?

/Marcus

Låter det bra, så är det bra. Oavsett vad polarna tycker.



Finns en hel del varianter att testa. Flätad är en variant, det finns ett par varianter på http://www.tnt-audio.com (FFRC och TTT även kallade "Twisted Twins").

/Erik
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/14 :  20:15:37  Show Profile Send matson a Private Message
Gör någon av kablarna från dessa 2 siter:

http://beyond_gomer.tripod.com/makingthecable.htm?

eller:

http://www.venhaus1.com/diycatfivecables.html
(men oj, vad dryg denna verkar att mecka ihop!)



Venhaus-kabeln skall vara riktigt bra om man får tag på Belden 1585, annars har inte folk varit så nöjda.....

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/14 :  20:30:57  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Gör någon av kablarna från dessa 2 siter:

http://beyond_gomer.tripod.com/makingthecable.htm?

eller:

http://www.venhaus1.com/diycatfivecables.html
(men oj, vad dryg denna verkar att mecka ihop!)



Venhaus-kabeln skall vara riktigt bra om man får tag på Belden 1585, annars har inte folk varit så nöjda.....

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'




Tack för den första länken! Den hade jag inte sett förut! Jag hade tänkt göra något i stil med den. Alltså tvinnad, inte flätad. Vissa påstår t.o.m att tvinnad ska låta bättre. Om så är fallet ska jag låta vara osagt.

/Erik
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/14 :  20:43:56  Show Profile Send matson a Private Message
Jag är rätt sugen på att tillverka Venhaus modell, men problemet är att få tag i vettig Cat5 kabel! Säg till om du hittar någon teflonisolerad!

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/14 :  21:20:09  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Jag är rätt sugen på att tillverka Venhaus modell, men problemet är att få tag i vettig Cat5 kabel! Säg till om du hittar någon teflonisolerad!

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'




En sak som bör nämnas är att det oftast är manteln som är teflon på de så kallade "teflonisolerade" CAT5 kablarna. Lederna är oftast isolerade med polyolefin eller polyetylen ändå (stavade säkert fel på nån av dom men du förstår...)

Om man ändå ska skala av manteln så tror jag faktiskt inte det är så värst kritiskt. Visst blir det bättre med teflonisolerade ledare, men jag har inte hört någon varit missnöjd med dessa kablar tillverkade av vanlig CAT5.

/Erik
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/14 :  21:44:20  Show Profile Send matson a Private Message
Nej, det är klart att inte manteln spelar roll om man ändå tar bort den.
Men, det finns ju folk på olika forum som tillverkat TNTs modeller med "första bästa" Cat5 och tyckt att dom varit helt värdelösa!
PE duger också, men jag vill helst ha teflon. Belden 1585 är nog med PE och den rekommenderar ju Venhaus, så det(PE alltså) är säkert bra!

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2002/07/15 :  16:23:36  Show Profile Send molsson a Private Message
Elfa säljer Belden. Art nummer 55-761-03

/Marcus

Låter det bra, så är det bra. Oavsett vad polarna tycker
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/15 :  16:30:27  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Elfa säljer Belden. Art nummer 55-761-03

/Marcus

Låter det bra, så är det bra. Oavsett vad polarna tycker.



Kollade data på Belden 1583E som Elfa säljer och det är mycket riktigt PE-isolering runt ledarna med PVC-mantel.

Att TNTs varianter inte låter så bra med "första bästa" CAT5 är ju logiskt då de använder hela kabeln inklusive manteln. Jag har dock inte sett någon som tyckt att de varit "helt värdelösa"?

/Erik
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/15 :  16:34:19  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
TNT FFRC kan ju vara rätt kul att prova (single wire skulle det få bli) utan mantel på kablarna. Alltså tvinna de 4st paren från varje kabel till 3st delar med 8 ledare i varje och sedan fläta dessa 3 delar och terminera som vanligt. Kan nog vara hyfsat, blir en tvärsnittsarea 2x2,4mm2.

/Erik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000