HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vikten på ett element
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/11 :  16:28:30  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Är vikten ett bra mått på hur "bra" och regält ett element är?
Gärna tungt säger jag, finns basar som väger 18KG medans det
finns de som väger 2,5 kilo men ändå har bättre värden.

vad kan man dra för slutsatser angående vikten?

Juh större magnet desto bättre? Lär finnas många olika
magneter också.

förvirrad blev jag

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger

megadeth
Member

88 Posts

Posted - 2002/07/11 :  22:06:36  Show Profile Send megadeth a Private Message
Vikten på ett element säger inte ett skit. Annat än hur mycket det väger

Tror inte du tänke igenom den fråga riktigt, eller

----------
/Flest prylar när han dör vinner
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/11 :  22:33:57  Show Profile Send matson a Private Message
Det är ju så att ett tungt element är bättre än ett lätt! (På att vara tungt alltså......)

Vikt som ljudparameter känns lika tveksamt som färg och smak!(smaken man får i munnen om man sätter tänderna i det alltså)

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/12 :  09:22:46  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Matson: "Vikt som ljudparameter känns lika tveksamt som färg och smak!(smaken man får i munnen om man sätter tänderna i det alltså)"

- Bra skrivet!

Men hur kan det då komma sg att vissa element har monstermagneter,
medans andra är rent fjuttiga?

hur är det med magneter?

Ett baselement är juh en motor som skall förflytta kvantiteter med luft, kontrollerat och ohämmat.


Det är fortfarande ingen på säkert ett år som kunnat förklara hur
man avgör att ett element är bättre äne tt annat beroende på
parametrar, vikt och konsturktion.

Det kanske inte går.
jag vet inte vart jag ska vända
mig för att lära mig detta,
jag har pluggat småsignalparametrar,
inte de mest avancerade, men jag ska.

Jag har ställt frågan tidigare, utan att ha fått svar;
"vad avgör saken, bra element eller inte, vad tittar man på"

det kanske är sammanhanget som är knepet

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/07/12 :  10:33:38  Show Profile Send markih a Private Message
"det kanske är sammanhanget som är knepet"...

Ja, det är det nog. Inga enkla lösningar och enkla svar dessvärre tror jag. Det enda botemedlet heter nog insatt kunskap. Ju mer man lär sig, desto mer invecklat blir det!



marki
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/12 :  10:38:37  Show Profile Send celef a Private Message
Det finns olika typer av magneter, stora verkningslösa "kina" dito, små effektiva neodymium dito, ferrit, kobolt, osv.
Japan är väl en stor leverantör av kvalitetsmagneter, när Kobe drabbades av den stora jordbävningen...
Är dina erfarenheter att stora magneter ger bäst ljud??
Om du lär dig mer om T/S-parametrarna så kommer du att märka dessa värden ändras hela tiden med utnivån, hur optimerar man lådvolym och avstämningsfrekvens baserade på parametrar som inte är konstanta?? Notera att ingen av parametrarna är ett mått på ljudkvaliteten.
Vad du kanske skall leta efter är "motor losses" och vad de har för effekt på slutresultatet!?
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/07/13 :  08:43:11  Show Profile Send markih a Private Message
Hej NN!

Om du letar sätt att bedöma element, så är distortion den enda parameter jag kan tänka mig som är någorlunda säker att använda, med förutsättning att siffrorna är ärliga, vilket kanske inte alltid är helt säkert.

Andra parametrar typ småsignal(thiele-small), ger mest en beskrivning av hur tonkurva mm i basområdet kommer att se ut med olika lådor och avstämmningar. Tillsammans ger de en liten beskrivning av beteendet i basområdet för högtalaren.
För att då bedöma vilka parametrar som är "bra", måste du veta vad du vill uppnå! Därför är olika parametrar önskade i olika sammanhang.

Du kan inte bedöma kvaliten på ett element på dess vikt, utseende, eller vilka material som används i kon, talspole och magnet. Element som är utseendemässigt lika kan bete sig mycket olika.

Kanske skulle man kunna säga att det är "känsliga" avvägningar och dimensioneringar som ger ett "kvalitetselement". Alla dynamiska element har ju talspole, magnet, magnetgap, spider, kon, yttre upphängning och chassi. Det är samma typ av komponenter och det man har att "jobba med" är materialparametrar och form och vikt på de ingående delarna. Detta innebär INTE automatiskt att en viss typ av material eller form, skulle vara bättre. Allt ska "kokas ihop" till en väl fungerande soppa/enhet och det är detta som verkar vara konststycket och som kräver mycket initierad kunskap. (Nu låter jag nästan som nån "flummare" )


Om jag nu fattat rätt.
Mårten

marki
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/07/13 :  09:06:48  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Magneten är den massa som ska stå "still" dvs "hålla emot" när talspolen accelereras och bör därför vara så hög som möjligt i förhållande till rörlig massa. Newtons impulslag.

DrMabuse
"jag botar empati"
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/07/13 :  09:37:41  Show Profile Send markih a Private Message
"Magneten är den massa som ska stå "still" dvs "hålla emot" när talspolen accelereras och bör därför vara så hög som möjligt i förhållande till rörlig massa. "

Hålla emot? Det var det jag trodde att chassit var till för

marki
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/07/13 :  09:56:42  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Chassit är elastiskt likaså kabinettet.

DrMabuse
"Jag botar empati"
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/13 :  13:03:07  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!
quote:
Vikten på ett element säger inte ett skit.
Annat än hur mycket det väger. Tror inte du tänke igenom den fråga riktigt, eller [:)

Är det meningsfullt att skriva ett svar som alla( individer bosatta i de delar av
världen där h-element existerar), lika väl kunde ha gett??

Det är faktiskt förvånadsvärt få, bra( och dyra) element som inte är TUuunga, medans alla* billiga element är ( betydligt) lättare.

Så, något kan ju ha legat i NN´s fråga( om man tänker efter 1st
stund innan man svarar).


* ingen regel utan undantag( så 1st billigt och tungt element bevisar inte att
tusentals billiga och lätta element, egentligen är tunga).



Mvh A
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/07/13 :  13:12:56  Show Profile Send n/a a Private Message
Den ända fördel med tyngden som jag kan se är väl att resonanserna blir mindre.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/13 :  13:21:37  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Den Stora fördelen A kan se är att magneten blir kraftfullare* och kan kontrollera kon/dome/band med större precision.


* I majoriteten av fallen är det den** som står för merparten av den höga vikten( i jämförelse med lätta h-element, ed).


** Magneten, ed).



Mvh A.

Edited by - Audiomaniker on 2002/07/13 13:26:0
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/13 :  15:30:58  Show Profile Send Morello a Private Message
En stor kraftig magnet ger en STOR BL-produkt**, vilket ger hög elektrisk dämpning tex. Ökas BL påverkas en masa olika egenskaper hos elementet.

** Motortstyrka

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/13 :  18:04:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Är det bra eller dåligt med stor BL-produkt eller, är det både och, eller det kanske kvittar??

Så här tycker A:
Ett membran med stor area ger en STOR DL-produkt**, vilket ger hög massa tex. Ökas DL påverkas en massa(-membranets ;) olika egenskaper hos elementet.

** DiameterLängd


Mvh A
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/13 :  20:34:28  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Det är förvillande med vikten, jag ska kolla opp vad det
finns för olika magnettyper, och styrkan i dessa..

För några år sedan stod det ofta hur många oz magneten
va på, bra försäljingsknep om det är en billig typ av
magnet.

focal har ju 12st individuella magneter på deras audiom
serie, och jag undrar vad för typ det är, tål att kollas opp.

vilken uppgift har magneten igentligen? strömmen får talspolen
att åka upp och ned i gapet beroende på styrkan, men vid noll
volt, står då talspolen i mellanläge, eller i botten..?

Har talspoletråden kontakt med själva gapet fysiskt sett,
på en cylinder har juh kolvringar som har direktkontakt
med cylindern.

JBL W15GTI har ju två talspolar, och dubbla delar av gapet,
differental drive, läs mer på deras hemsida, som att ha tvådelad
talpole dvs. svårt att förklara, men det tillåter kontroll
vid fulla utslag eftersom en ny del av talspolen tar vid när
den når fullt utslag, så den har fortfarande lika stor kraft kvar
att suga in konen igen..

eller nått i den stilen!


nu ska jag grilla korv

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/07/14 :  06:44:49  Show Profile Send markih a Private Message
När talspolen hänger i gapet, hänger gapet i talspolen!..??
Äh...

Talspolen har ej fysisk kontakt med gapet, den ska röra sig fritt i magnetfältet som kommer från magneten. Magnetfältet leds genom allt järn som omger magneten, upp genom polstycke, genom talspole och tillbaka via allt järn på andra sidan magnetgapet. Du har allstå ett magnetfält som ligger över magnetgapet hela tiden. Detta fält är konstant och bör vara jämnt fördelad för att ge linjär drivkraft när ström går genom talspolen. Möjligen skulle fältet kunna vara lite olinjärt på ett motsatt sätt mot andra olinjäriteter, för att kompensera mot en olinjär upphängning i spider etc. Jag vet inte om det görs på det viset?
När ingen ström går genom talspolen, hänger denna i mellanläge. Går ström åt ena hållet, åker den åt ett visst håll och vice versa.

Magnet+talspole är väl vad man kallar högtalarens motor, den som ger drivkraft. Styrkan på den ges av BL-produkten, som är en produkt av magnetfältets styrka (B) och talspoletrådens längd i magnetfältet (L) eller nåt liknande. Stor magnet ger större B som ger mer kraft och därmed kontroll över rörelsen. Även stort L påverkar åt samma håll men det ger nog oftast tyngre talspole eller högre talspoleresistans. Tyngre talspole ger ökad tröghet vilket ger mindre kontroll, alltså motsatt effekt. Att istället öka B går inte den bieffekten, men järnet vid magnetgapet kan inte "bära" hur starkt magnetfält som helst. Järnet mättas brukar man säga när man nått gränsen. Om det är vanligt i högtalarelement att man ligger på gränsen vet jag dock ej, jag talar bara mest om möjliga begränsningar, för att påpeka att det antagligen inte bara går att hysta på en jättemagnet sådär utan vidare och tro att det ska bli bättre.

Sen har du ju linjär Xmax som lite grovt kan räknas ut som (talspolens höjd - magnetgapets höjd)/2 för överhängd talspole. För underhängd borde det bli tvärtom: (magnetgapets höjd - talspolens höjd)/2. Dessa parametrar påverkas som du kanske ser, av form och storlek på de fysiska dimensionerna, men de ger ju då också påverkan både på B och L. Lite enkelt sagt; större Xmax ger mindre BL-produkt.
Som du ser måste man hela tiden väga egenskaperna mot varandra.

Allt jag nämnt är spekulation från min sida och jag avsäger mig allt ansvar för korrektheten från min sida



Mvh Mårten

marki
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/07/14 :  06:57:48  Show Profile Send markih a Private Message
Tillägg: Att man måste väga egenskaperna mot varandra, innnebär ju att man måste ha veta vad det är man vill prioritera.
Likaså kan man säga att det är kompromisser det är frågan om, men om man vet hur hörsel och rum fungerar, har kunskaper i psykoakustik -hur man uppfattar ljud, kan man använda egenskaperna hos element/högtalare för att uppnå ett visst beteende och då är det ju inte en kompromiss längre. Det är istället bara bra anpassat till människan!

Därför är dessa djupgående kunskaper så viktiga!

marki
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/14 :  10:37:31  Show Profile Send celef a Private Message
"BL or the "force factor" is exactly that. It's a measure of motor strength and thus a measure of generator strength. High BL means higher impedance at resonance (due to more voltage cancellation from more back EMF) thus lower output at resonance. This, by itself, would mean lower QTS or QTC but there is another reason too. High BL means higher efficiency in passband which additionally lower QTC or QTS."

http://sdf1.cc/~neowall/vas/phy.htm


Go to Top of Page

Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2002/07/15 :  11:10:28  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
Fick bara för mej att det var så här i sin enklaste form.
Liten magnet sluten låda, stor magnet öppen låda..

//Michael

Voltaire - "Jag kanske inte håller med om din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att yttra den."
O.Wilde - "En åsikt är inte nödvändigtvis riktig bara för att någon är villig att dö för den.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000