HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kan bara le....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/05/01 :  20:51:38  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Efter 3 dagars lyssning kan jag bara le åt fakta.

Har en modern transsistor förstärkare klass A/B 2*200W för ca: 15 000:- som jag varit nöjd med. Inför mitt inträde i rördjungeln har jag lånat hem en rörlåda från stenåldern, också klass A/B men 2*15W i Push-Pull.

Högt är Opera Audio Eric Linear stativare med svåra 86db i känslighet.

Stenålders lådan har bas, diskant och balans pottar som glappar o knasstrar ibland när man pillar på dom men tystnar lika snart igen.
Inga lyxiga Guld pleterade RCA kontakter utan erroderade gråa historier och enkla flata plåtskruvar model små till högt terminaler som bara tar biltema spadar/gafflar allternativt linda kabel runt o dra åt, skruvmejsel är det ända verktyg som funkar.

Summering:

Stenåldern klassar fullständigt ut den nya jättesnygga tunga och exklusiva transsistorn. Instrument låter som sådana helt plötsligt med fantastisk dynamik. Gitarr plinkar som en gitarr gör med snärtt o känsla men störst av allt är nog djupet i ljudbilden och 3D känslan som blivit enorm. Trotts detta djup kliver närmickade röster mot alla odds fram ett kliv till in i rummet o sjunger som live framför mig. Röster har slutat låta kliniska o pipiga och spelas nu upp med massor av kropp o nyanser mm mm...... Outstanding!

Matchen: Vincent SV-233 mot The Fisher X-101-C

Trodde det var inbillning de första 2 dagarna men så var ej fallet, The Fisher ROCKAR HÅRT.

Nu återstår att se om Edison 60 med 30W klass A i Push-Pull kan matcha The Fisher

Over and out

Daniel

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/05/01 :  21:22:23  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Det är ju bara att gratulera

Vad gäller ljudbild, djup, bredd, höjd, röster mm var det samma reaktion jag själv fick för en del år sedan med mitt Radford försteg från 1964, visserligen med modifierad nätdel men ändå.

Det var verkligen inte perfekt i ljudet men vad jag älskade detta försteg under många år.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/05/01 :  21:33:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Roligt när folk upptäcker rörgrejor och förstår hur pass bra en del vintage-prylar är.
Fisher tillverkade en del riktigt bra modeller har jag hört från flera håll nu.

Här finns lite scheman för den som är lagd åt det tekniska hållet:
http://oldtech.net/Fisher.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2008/05/01 :  22:11:17  Show Profile Send ThinMan a Private Message
Kan bara instämma i detta med rör. Upptäckte nyligen hur pass bra 18W SET kan vara. Nämligen helt enastående bra, slår alla transistorvarianter jag hört. Allt gott jag hört om 300B var alltså sant, och jag saknar heller ingenting av vare sig dynamik eller basförmåga. Fenomenalt.

Bop til you drop
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/05/01 :  22:33:07  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Kan bara instämma i detta med rör. Upptäckte nyligen hur pass bra 18W SET kan vara. Nämligen helt enastående bra, slår alla transistorvarianter jag hört. Allt gott jag hört om 300B var alltså sant, och jag saknar heller ingenting av vare sig dynamik eller basförmåga. Fenomenalt.
Som med allt annat finns det så klart både lyckade och mindre lyckade produkter även i rördjungeln, jag har tex hört transistorsteg för 7000kr låta bättre än rör för 40000kr så allt är möjligt, det handlar i många fall också om hur resten av kedjan ser ut.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/05/02 :  08:40:34  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Fishern spelas med 4m lång per sida biltema strömkabel oskärmad och Vincenten gick med kabel för 15k, ca:2,5m lång, grov, skärmad o vacker med guld bananer i hög kvelitet



Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/05/02 :  09:49:27  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Prova byta plats på kablarna, ge fishern den dyra kabeln och vincenten den från biltema, berätta sen hur du upplever förändringen.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/05/02 :  09:54:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En härlig upplevelse det där och det är ganska omtumlande med när allt man trodde ställs på prov

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/05/02 :  10:07:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Matchning, matchning, matchning, ... tyvärr ett av få sätt att hitta grejer som "lirar" med varandra.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/05/02 :  12:11:12  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Goldfinger: Blir svårt när Fishern inte kan ta annat änn skalad kabel eller gafflar som ovan nämts. Är inte troende när det gäller kablar, dessa dyra kablar köptes för en strunt summa ( gentjänst ) enbart för dess utseende och tillgänglighet just då och har blindtestats efteråt mot antenn kabel där jag gått på nöten flera gånger o inte hört nämnmvärd skillnad dessa imellan.

Därimot för ögats skull blir det nån snyggare kabel än biltemas snart.

Skall dock bli kul o höra hur en Edison 60 står sig imot Fishern

MvH
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/05/02 :  14:55:12  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Å andra sidan...Vincent'en är ju inget vidunder till HiFi apparat att börja med...prova en bättre transistorbaserad om du nu absolut måste jämföra.

/Jonas
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/05/02 :  15:56:59  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Jämfört med Fishern är den ett otroligt stort o modernt vidunder....

När Vincent SV-233 kom var den med i toppskiktet i sin prisklass enligt många och får nu pisk ordentligt av en relik

End of story
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/05/02 :  16:03:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Relik? Av det du skriver verkar "reliken" vara "alive and kicking!".



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2008/05/02 :  16:14:26  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Lite OT men vilken trasistorförstarkare syftar du på Goldfinger som kostar 7000kr och låter bättre än rör för 40000kr?

/N
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/05/02 :  16:15:55  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
När Vincent SV-233 kom var den med i toppskiktet i sin prisklass enligt många och får nu pisk ordentligt av en relik


I ett annat system kan det vara tvärtom, det är farligt att vara definitiv i såna här sammanhang, men enligt dig och i ditt system är den bättre det köper jag.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/05/02 :  16:25:53  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Lite OT men vilken trasistorförstarkare syftar du på Goldfinger som kostar 7000kr och låter bättre än rör för 40000kr?
Det var två bryggkopplade InterM R-500 plus som spelades mot ett Audio valve Baldur 70. I den riggen föredrog jag helt klart InterM stegen.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/05/02 :  16:37:21  Show Profile Send esl a Private Message
En barndomskompis och jag köpte, samlade, bytte, lagade, sålde apparater när vi va 15-25 år... han fortsatte men jag sålde av det mesta.
Jag var inte alls uppe i hans volymer men jag testade MYCKET!
När detta hända uppskattar jag att han hade minst 40 uppsättningar för och slutsteg och högtalare likaså, rullbandare, kasettdäck och skivspelare. Vet inte hur många rum som var helt fyllda med apparater... och då menar jag fyllda, golv till tak. Men det var inte det det gällde utam ett telefonsamtal en sen kväll.

Han var helt upphetsad och sa att jag var tvungen att komma över.
Sagt och gjort... vi lyssnade på ett par Respons Grandhögtalare, Audiomeka skivspelare med Häggmark luftarm, mm.
Förstärkaren ville han inte avslöjja vilken det var så jag gissade bland dem jag såg, Electrocompangniet, Kenwood 40kilos brutal modell, Accuphase, Sonotron, QUAD, men han garvade bara åt mig... men vad spelar du på frågade jag... ?
Gissa igen... och det var ju helt omöjligt så mycket apparater som stod överallt.
Men så pekade han på en liten löjlig låda som såg rejält skamfilad ut, en apparat som han hade inne på reparation och bara testspelade, en integrerad liten Fisher.

Tror den var på 25 watt alltså 2*12,5 watt.

Jag var helt säker på att han drev med mig men så var det efter att ha följt sladdarna.
Det var därför han hade ringt... han skulle bara testa och se att den funkade och tyckte det lät så bra i verkstan att han lyft in den i lyssningsrummet där han tappade hakan.
Det var en tankeställare som följt med genom åren.
För denna Fisher lät egentligen inget speciellt om man jämför med de rörförstärkare som började dyka upp lite senare.
Bland annat skaffade han ett par QUAD II som krossade Fishern.
Trots mycket distortion säkert faktor 1000 mer distortion än Sonotronförstärkaren så var den magiskt bra.
Musikalisk och ett helt annat rum.

Det var mitt möte med rör och med Fisher.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/05/02 :  17:18:01  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Och det intressanta i kråksången är egentligen att förstärkare i sig självt kanske påverkar slutresultatet med vadå, 20% högst.

Högtalarna MINST 50 - det är här man har de verklitg stora vinsterna att hämta, i form utav ökad ljudkvalitet. Det negativa är att vinsten rent ekonomiskt är negativ....

/Jonas
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/05/02 :  20:56:47  Show Profile Send esl a Private Message
Håller med Jonash, jag skulle säga 65 % högtalare 30% akustiken och resten 10% hänger på förstärkare och signalkälla.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/05/02 :  21:07:18  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
10% hänger på förstärkare och signalkälla

Det skriver jag inte under på, jag anser skillnaden vara betydligt större!!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/05/03 :  07:03:55  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Goldfinger:
är du med på att högtalarna är minst 50%, och ÅTMINSTONE dubbelt så viktiga som resten?

(egentligen så känns diskussionen onödig med tanke på att de bästa högtalarna har distorsion på cirka 100ggr mer än de bästa signalkällorna/slutstegen..)

/Jonas
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/05/03 :  08:44:32  Show Profile Send Zombie a Private Message
Du kan få den att sjunga som hundra vackra änglar om du renoverar den och byter ut komponenter som åldrats, t ex elyterna.
När jag bytte ut elyterna på mina f d Quad II mot nya, tog jag ledigt från jobbet en hel dag och bara lyssnade på änglarna...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/05/03 :  10:10:49  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jonash: Jag vill egentligen inte prata procentsatser men då jag hunnit prova en hel del på elektroniksidan har jag blivit varse att även där finns produkter som i princip oavsett matchning spelar undermåligt. Jag vill inte säga att någon enskild del i kedjan är viktigast, det jag däremot vill hävda är att det går att hitta VÄLDIGT bra elektronik för en i sammanhanget låg summa samtidigt som det är svårt att hitta jättebilliga högtalare som imponerar, så pratar vi procent i kostnad kan jag förstå ditt resonemang.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/05/03 :  10:58:20  Show Profile Send Sundström a Private Message
Procentsatser och högtalare hör väl inte hit. Förstärkarna provas ju på samma högtalare. Högtalaren har dessutom låg känslighet, som borde vara en nackdel för rörförstärkaren.

Däremot kan det vara så att Vincent har lite låg dynamik och kräver en högtalare som kompenserar med hög dynamik. Men det kommer sannolikt bli en vinst för Fischer på dynamiska högtalare också.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/05/03 :  11:06:25  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag hävdar att elektroniken har MYCKET stor betydelse för ljudet, även om högtalare och akustik kanske är viktigast. En bra högtalare med medelmåttig elektronik får aldrig ur sig det väljud den kan.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/05/03 :  12:30:17  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Matte76: (ioch med risk för på tok för mycket off-topic)
Ja, så är det ju, MEN, det blir ÄN värre om du sätter dit nämnda rörförstärkare med en bra transport på en undermålig högtalare.

En riktigt bra högtalare kommer låta bra även med medelmåttig elektronik. En medelmåttig högtalare kommer aldrig låta bra även med riktigt bra elektronik.

/Jonas
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000