HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Och ljus varde!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2008/05/01 :  12:53:21  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Jag är lite orolig och skulle vilja ha lite expertis.Mitt problem är rör och dess livslängd.Maskinen är en ARC classic60 med 8st KT88 rör varav ett är lite speciellt.Redan som barn lyste det lite starkare i uppstartsfasen.Jag vände mig omgående till en reperatör som förklara att det var glimtråden.Och kanske inte det värsta problem som kunde uppstå.Detta var 2år sen.
Dom 2 senaste starterna har röret fortsatt glöda lite mer än dom andra.Istället för som innan knappt 2-3 sek innan normalisering så fortsätter det lysa som vid uppstart under hela lyssningsessionen typ 2-3 timmar.Rören är väl 2år gamla och replacement är redan inköpta.Jag hör inga förändringar eller ringningar förflyttningar av ljudbild.
Vilka symptom bör jag vara extra försiktig med?
Går jag på lina redan?

I was talking to myself!

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/05/01 :  13:22:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är antagligen så att man ser lite mer av glödtråden på det röret. Inte alls farligt. Stör det dig så byt ut rören.
När du byter rören så behöver du säkerligen justera in förstärkarens bias, hur det går till står i manualen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/05/01 13:23:03
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000