Author |
Topic |
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2008/04/30 : 20:52:24
|
Funderar på att bygga något nytt. Jag har aldrigt byggt något med mellanregisterhorn, så det lockar. Vad är för och nackdelar med 1 tums respektive 2 tums drivers? Handlar det bara om effekttålighet, eller finns det andra skillnader? Era erfarenheter (jag vet det finns mycket på forumet) Tack på forehand. Led den blinde. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
matsj
Member
937 Posts |
Posted - 2008/05/01 : 09:41:57
|
Fördelen med 2" är att den kan delas lägre för tex 2 vägare. 1" kräver ett mellanregister i mellan. Det finns ju 1,5" också som är grymma, typ JBl 2452h-sl med Aquaplasade membran. 500 Usd på Ebay. Dessa kan delas lågt då den har 4" membran.
mats |
1W=115db. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/05/01 : 09:58:15
|
Kan bara förtydliga att 1", 1,5", 2"-drivers refererar till hur stort "utgångshålet" är på drivern. Kompressionsdriver syftar till att luften kompirmeras innan den lämnar drivern.
Några vanliga exempel på komprimeringar är 2" membran -> 1" driver 3" membran -> 1,5" driver 3" membran -> 1,5" driver 4" membran -> 1,5" driver 3" membran -> 2" driver 4" membran -> 2" driver
|
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2008/05/01 : 18:21:00
|
Här är ett par exempel på hur de vanligaste typernas (1" 1,4" 1,5" och 2") karaktärer kan se ut.
OBS detta är endast exempel från en tillverkare av många, jag har valt dessa exempel för att kanske kunna ilustrera hur de olika karaktärerna ser ut, detta är en grov generalisering.
Hur frekvensgången för en given driver ser ut är MKT beroende på vilket horn den kopplas till samt vart del delas, detta kan i vissa fall betyda mer än drivern i sig.
exempel på 1" driver (B&C DE250) :
exempel på 1,4" driver (B&C DE800) :
exempel på 1,5" driver (B&C DE1000) :
exempel på 2" driver (B&C DE750TN)
Om man ser till skillnaden mellan det första och det sista exemplet framgår det rätt väl att "2 går lägre och har högre känslighet men tappar i toppen.
2"s drivers används uteslutande för större och mer ljudtryckskrävande tillämpningar medans 1" gör sig bättre i mindre sammanhang med lägre krav på ljudtryck, sägas bör dock att vi oavsett vilken driver vi tittar på befinner oss långt över vad en domediskant klarar av att ge i form av ljudtryck.
Det kan även vara bra att ha sagt (för min egen del) att jag har hört 2" som låter bättre en 1" i nästan alla sammanhang, detta gör inte saken lättare men det beskriver att det finns många avvikelser mot genrella uppfattningen när det gäller drivers.
Hopaps detta ger något, det finns säkerligen många bättre exempel därute, jag använde mig av några jag känner till. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
|
Topic |
|
|
|