HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mitt ProAc-klon projekt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2002/12/18 :  19:55:05  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Tyvär bara massa bilder, hade tänk slänga ihop en hemsida, nångång när jag har ork/inte lyssnar på musik .

Kanske är intressant att se?

http://w1.885.telia.com/~u88504578/proacklon/


ps. ett varmt tack till epkpeng!! ds.

Edited by - epkpeng on 2002/12/18 21:22:46

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/18 :  20:03:34  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

vart hittade du DEN fräsen?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2002/12/18 :  20:10:36  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
När jag ej går i skolan så jobbar jag som fräsare på farsans jobb (en skyltfirma) så på det viset har man en del maskinkunskap, samt tillgång till mkt skoj

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/12/18 :  20:15:16  Show Profile Send Jadde a Private Message
Oj det var väldokumenterat! Härligt med riktiga verktyg också. Men visst är det bättre att fanéra först och sen fräsa?

Edited by - Jadde on 2002/12/18 20:22:18
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2002/12/18 :  20:20:35  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Det vet jag inte, tyckte det var så smidigt å göra som jag gjorde, möjligt att det är bättre å göra tvärt om.

Men faneéret köptes inte fören det var 1 vecka kvar till det var dags.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/18 :  20:24:52  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


jag måste också leta reda på en fräs... snyft!!
undrar om man kan finna en i stockholmsområdet!
men jag vet inte riktigt vad jag skall leta efter!

CN? CNC? vilka firmor etc

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2002/12/18 :  20:39:30  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Ja, så high e jag inte på fräsar, men det är väll bara att höra av sig till ett snickeri? Dom om några borde ha tillgång till bra grejer!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/12/18 :  21:23:00  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Det värmer ett högtalar-DIY-hjärta! Det blev finfint! Enda grejjer att annmärka på är skruvarna för elementen...

// Pär E

quote:
Originally posted by Dazzin

Tyvär bara massa bilder, hade tänk slänga ihop en hemsida, nångång när jag har ork/inte lyssnar på musik .

Kanske är intressant att se?

http://w1.885.telia.com/~u88504578/proacklon/


ps. ett varmt tack till epkpeng!! ds.


Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/18 :  21:46:05  Show Profile Send celef a Private Message
Fantastiskt imponerande!

sound pollution
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/18 :  21:47:50  Show Profile Send celef a Private Message
Jag glömde ju fråga hur de låter?

sound pollution
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/12/18 :  22:15:37  Show Profile Send Jadde a Private Message
celef: jag får epilepsi av din banner

Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2002/12/18 :  22:23:51  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Enda grejjer att annmärka på är skruvarna för elementen...

Jo jag vet, jag drog in till stan för att handla skruvar (svarta insex), men det skulle kosta 14kr per skruv+gäng (lite speciell lösning, ej vanliga träskruv) så jag bad om att få återkomma, så jag ska in dit när jag har tid. Och har fått lite pengar. Det kostar 400kr totalt för skruv (!!!)



Jag glömde ju fråga hur de låter?

Jag har väll lirat dessa ca 20h av dess 150-200h som inspelningstiden är. Men jag är faktiskt mkt nöjd med första intrycket, med tanke på hur folk sågar dessa högtalare oinspelade .

En sak som är säker, det är att de här klonerna spöade de tidigare högtalarna med hästlängder! (Rauna Njord)

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/18 :  22:59:45  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Bara en fråga. Står de fortfarande uppställda som de gör på de sista bilderna och när du lyssnar?

Om, så tror jag nog att du får ganska mkt. bättre ljud om du flyttar om lite så de har lite mer frirum runt sig om minst 50 cm till bakvägg. Om jag inte ser fel så verkar de stå nära både vägg och annat.

Mina står med ganska gott om plats runt sig och ca. 60cm till bakväggen, står de för nära upplever jag att basen blir lite mer "bumlig".

Någon annan som har åsikter runt detta?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2002/12/18 :  23:07:07  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Jo tyvär så står de så nära, jag har läst om att det innebär problem, men jag ska lyssna mer kritiskt till dem när de är inspelade. Men just nu har jag inget jättestort problem med basen.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/12/18 :  23:08:04  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Det var nog det mest väldokumenterade bygge jag sett, bra jobbat. Särskillt intresant var det att se hur du gjorde med faneren efter fräsningen. Att jag tycker det var så spännande är för att jag skall fanera om mina Akkelis och där är ju alla hål klara. Jag har inte riktigt klart för mig hur jag skall kunna få detta snyggt.

En liten fundering dock, är inte högtalarplaceringen lite märklig? Att stänga in högtalaren i hörnet på det viset och att ha dem bägge så nära bakvägg. Blir inte basen väldigt bumlig?

Snyggt byggarbete dock, som sagt. Och strunta i Ekpeng, han är lite känslig för detta med skruvar

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/12/18 :  23:18:44  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
StefanB:
Har du bytt dina skruvar?

// EPPPPPPK-PENG
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/18 :  23:20:20  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Aha! Precis lika fula sony-högtalare hade vi på församlingsgården jag sommarjobbade på för längesedan
Har själv lika snygga glänsande skruvar

Edited by - Tank on 2002/12/18 23:28:01
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/12/18 :  23:22:34  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Måste ju lägga in EN bild här i tråden!

Edit:
Hmmm.....det gick inge bra.....
Scripten tycker säkert inte om %-tecken....

// Pär E

Edited by - epkpeng on 2002/12/18 23:23:38
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2002/12/18 :  23:24:50  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Jo en skallpell å mkt försiktighet + nogranhet är lösningen, givetvis ska man inte ha brottom heller.

Jo får se som sagt det där med basen, just nu e det inte ett överhängade problem. Men sen är jag inte en audiophil i samma utsräckning som ni.

/Dazzin

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/18 :  23:37:11  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ang. skruvarna. Det går bra att måla skruvskallarna svarta också. Så har jag gjort och du ser dem inte om du inte studerar noga. Men det gör man väl på alla högtalare...

Förresten, det är mkt. snyggt jobb. Men som sagt, lite slöseri med så fina och väljudande högtalare om man inte ger dem bra förutsättningar att spela så bra de kan med placeringen av dem...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2002/12/18 23:50:37
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2002/12/18 :  23:48:53  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
quote:
Originally posted by Dazzin

Jo en skallpell å mkt försiktighet + nogranhet är lösningen, givetvis ska man inte ha brottom heller.

Jo får se som sagt det där med basen, just nu e det inte ett överhängade problem. Men sen är jag inte en audiophil i samma utsräckning som ni.

/Dazzin



Testa nu, har döpt om filerna!
http://w1.885.telia.com/~u88504578/proacklon/

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2002/12/19 :  09:16:17  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Åhh..bildserien..Vilken orgie i fräsning ..

Jag måste genast skola om mig så att även jag får tillgång till dessa megafräsar!

Angående skruvarna. Jag blånerade mina själv genom att doppa dem i smörjolja och sedan bränna huvudena (på skruvarna dvs) med gaslåga. Blev fint gråsvart.

Grattis till ett fint bygge!

/Björn
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/12/19 :  17:10:50  Show Profile Send henricsson a Private Message
Asfint Dazzin (!)


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/20 :  16:13:29  Show Profile Send celef a Private Message
"celef: jag får epilepsi av din banner"

Va bra, då har jag lyckats!

sound pollution
Go to Top of Page

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/12/20 :  16:33:37  Show Profile Send Alarma a Private Message
Snygga! Bra dokumenterat också!!

/Erik P
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2002/12/20 :  17:03:04  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Roligt att ni tycker det! Det gör jag med

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000