HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stereobänken i mitten?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2002/12/18 :  18:47:52  Show Profile Send Mattias a Private Message
Vart har du stereobänken/hyllan?
Är den centrerad mitt framför dig när du lyssnar? Med högtalarna en på varje sida av den?
Har du en modell hög? kring 1m hög? (med apparatbredd = 1)
Kanske har du dina högtalare något vinklade innåt mot lyssningspositionen?

Då stämmer du övrerens med många hifiteister här på forumet.
Då har jag en undran och fråga till er alla.
Hur stor roll spelar stereobänken/hyllan ljudmässigt? Hur påverkar det musikåtergivningen? och vad i återgivningen kan det tänkas påverka? Återgivning i djupled?

På en del musik står ju sångerskan står där någonstans och sjunger. Det blir trångt

Vet inte hur det påverkar ljudåtergivningen. I mitt fall är placeringsmöjligheterna dessutom begränsade med längden av högtalarkabeln. Dvs att ha grejerna på sidan om.

Kanske är en lösning att ha grejerna lägre placerade, närmare golvet? Om det nu påverkan av stereobänken är direkt negativ. Dessutom kan man faktiskt testa det hyggligt enkelt. Där fick jag allt en todo.

Idag är mina stativare placerade en bra bit från bakvägg

/Mattias

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/18 :  19:17:27  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag har upplevt att min bild av orkestern blev störd av stereoracket i mitten så jag har det längs långsidan. Luftburna vibrationer från högtalarna kanske också kan störa elektroniken. Jag vet inte men jag tycker det är bättre med långsidoplacering av stereon.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/12/18 :  19:25:59  Show Profile Send dax a Private Message
Trots att jag har en stor stereobänk med en TV på, så kommer den största påverkan av ljudbilden från dörröppningen som är stor och befinner sig till vänster om hela anläggningen!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Jarfalk
Member

58 Posts

Posted - 2002/12/18 :  20:39:50  Show Profile  Visit Jarfalk's Homepage Send Jarfalk a Private Message
Om man är tvungen att ställa stereobänken i hörnan av ett rum (kvadratiskt) och högtalarna på varsin sida om den (riktade mot centrum av rummet). Vad ska man göra då med omgivnigen för att förbättra ljudbilden.

Edited by - Jarfalk on 2002/12/18 20:41:04
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/12/18 :  21:28:05  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Intressant fråga!

Självklart påverkar bänken om den står i den "klassiska uppställningen".

Vad som är värre (huuu) är att många har en TV mitt mellan högtalarna! Allt djup försvinner i ljudbilden och det är ingen KROPP i sångare, intrument osv...

// Pär E
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/12/18 :  21:41:39  Show Profile Send n/a a Private Message
Så här alltså.



Jag har naturligtvis provat att lyssna med TVn bortplockad och det kan kanske låta konstigt men den förstör mindre än man kan tro. Men om plasmaskärmarna kommer ned till ca:20000kr då åker den här. Ibland så går det inte att möblera på så många sätt.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2002/12/18 :  22:32:20  Show Profile Send Mattias a Private Message
Intressant med TV observationen.

Själv plockades den bort, och som permanent kommer den inte tillbaka hemma hos mig. Men nu är det ju så att jag fått giller i huvudet om den här stereobänken istället... hmm.

Ja, skriv på ni bara... så bläcket stänker

/Mattias
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/12/18 :  23:41:04  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Med lite tur är iaf stereobänken lite asymetrisk och inte lika plan och symetriskt reflekterande som en TV (36" WS...).

Men visst...helst bort med skiten och sätt upp nått dämpande/absorberande på bakom-mellan-högtalarna som test!

// Pär
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/12/19 :  00:00:14  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
quote:
Originally posted by epkpeng

Vad som är värre (huuu) är att många har en TV mitt mellan högtalarna! Allt djup försvinner i ljudbilden och det är ingen KROPP i sångare, intrument osv...

// Pär E



Njäe...
Men man vill ju gärna ha TV:n framför sig....

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/12/19 :  00:14:02  Show Profile Send Hepcat a Private Message
så här ska det se ut



www.selleri.de
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2002/12/19 :  00:16:36  Show Profile Send marcus a Private Message
Jag har fönster bakom mina högtalare, nån som vet om det påverkar negativt?
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/12/19 :  00:17:27  Show Profile Send mag a Private Message
Lösningen heter projektor och duk

så här ser det ut hos mig




//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/12/19 :  00:25:44  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jag kör också duk.. men jag hade gärna sluppit att ha stereon i mitten mellan högtalarna. Funderar på att sätta allt på sidan istället... problemt blir de långa kablagen.. blir lätt dyrt


Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/12/19 :  00:30:07  Show Profile Send mag a Private Message
det jobbiga är att duken täcker sterio prylarna så man måste hålla fjärren vid golvet för att styra dom.....:(, jag funderar på att flytta ner DVD-spelaren och den framtida (snart) hemmabio recivern.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/12/19 :  09:12:17  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Det påverkar MYCKET. Hos mig blir ljudet hårdare och djupet mindre. Dessa kombinationer hos mig hörs väldigt väl. Men detta har jag pålyst länge.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/12/19 :  11:14:59  Show Profile Send niklass a Private Message
tror nog faktiskt att det där med tv:n i mitten ger mer placeboeffekt än verklig effekt...

men visst det kan och borde ju göra skillnad om man betraktar saken i en fysikalisk synvinkel...

har oxå testat med att ställa upp på lite olika sätt... och min uppfattning är nog iaf att högtalarens placering irummet spelar några storleksordningar större roll för ljudet... så tv:n e där eller inte... tja...

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/12/19 :  11:21:28  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Kan ingen mäta upp responsen ± TV. Jag skulle kunna det om inte min TV var så förbenat tung. Krävs 2 personer för att flytta den.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/12/19 :  11:29:23  Show Profile Send KC a Private Message
Utan att ha testat själv, så kan jag tänka mig att det varierar väldigt mycket precis hur en bänk
påverkar ljudet. Det är lika troligt att det kan förbättra ljudet som att försämra det. Detta
beroende på formen och materialet bänken är gjord av. Normalt sett vill man ha diffusion och absorption
mellan/bakom högtalarna, och en bänk kan ådstakomma både och (om än ganska lite). Så jag tror
inte man skall förkasta, per automatik, placeringen av bänken mellan högtalarna. Speciellt om
man betraktar nackdelarna med långre kablar som måste till annars. En bänk skall inte likställas
med en TV, snarare en bokhylla.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/12/19 :  18:48:55  Show Profile Send mag a Private Message
"Kan ingen mäta upp responsen ± TV. Jag skulle kunna det om inte min TV var så förbenat tung. Krävs 2 personer för att flytta den."

Du får väl bjuda över nån som kan hjälpa dig :), eller ställa den på hjul


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/12/19 :  19:21:55  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Den största nackdelen med att ha en stereobänk och/eller TV mellan högtalarna är psykologisk. Det är ju mycket svårare att frambringa illusionen av en sångare eller orkester som spelar framför en om man samtidigt stirrar rakt in i en massa apparater. Därför har jag valt att ha det helt tomt mellan högtalarna. Väggen, som för övrigt är en dämpvägg, är täckt av ett neutralt enfärgat beigt tyg som inte gör sig särskilt påmint. Tack vare detta får man på välgjorda inspelningar en fantastisk illusion av att ha musiker framför sig.
En TV-apparat mellan högtalarna gör ingen större ljudmässig skada. Området precis mellan högtalarna får gärna vara reflekterande (jfr glasrutan mellan studio och kontrollrum i en inspelningsstudio), medan väggen bakom och längs sidorna helst ska absorbera så mycket som möjligt. Under alla omständigheter torde nakna väggar bakom högtalarna vara mycket mer skadliga för ljudåtergivningen än en TV eller stereobänk mellan dem.
Slutligen: om man alltid har det mörklagt när man spelar kan man ju utmärkt ha grejer mellan högtalarna. Då får man förstås tejpa över alla lysdioder och displayer som lyser som ena julgranar, även om somliga kanske välkomnar den effekten så här års. :-)
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room

Edited by - pekka.j on 2002/12/19 19:58:35
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/12/19 :  20:45:37  Show Profile Send drgreen a Private Message
Jag försöker hålla mina grejer på nedre 1/3 delen av högtalarens höjd, tycker det stör visuellt om inget annat (visst funderar man på om det är bra t.ex med ett par passiva högtalare dvs tv´ns mitt i stereobilden.... En cd på en låg hylla samt två monoblock vid sidan av på golvet.
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2002/12/20 :  11:39:35  Show Profile Send danielbas a Private Message
Om TV-n står mellan högtalarna, bör den då placeras så långt bak mot väggen som möjligt eller i linje med högtalarfronterna för att störa ljudbilden så lite som möjligt? Mot väggen känns bäst tycker jag.
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2002/12/20 :  11:47:16  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
->pekka.j: Jag har oftast tänt när jag lyssnar på musik, de gånger jag har släckt har jag inte tejpat över lysdioder (och rören kan man ju inte tejpa över;-)... Jag blundar istället ;-) Då är det inga som helst synintryck som stör ljudbilden... Mörkt ska det va!
Vanligen och vänligen
/Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/12/20 :  15:00:46  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Jo, att blunda är en annan, ganska enkel metod att få det mörkt... Men själv tycker jag att det känns onaturligt att blunda mitt på dagen eller på eftermiddagen när man är pigg och glad. Likaså kan jag bli uppspelt av glad popmusik och då är det inte lätt att blunda heller. För att inte tala om hur besvärligt det är om man dricker kaffe, äter en chokladbit och lyssnar på musik samtidigt. Då vill man ju dessutom se den lilla chokladbiten innan den åker in i munnen. En lösning som jag har läst ska fungera psykoakustiskt, och som väl är någon slags kompromiss, är tonade men inte helt ljustäta glasögon. Solbrickorna på, alltså! Själv fortsätter jag att spela i dagsljus och kanske släcka när det lyssnas fram emot småtimmarna.
danielbas: det viktiga är ljudet, när det reflekteras mot TV:n (eller masonitlagret i mittsektionen en dämpvägg) inte når lyssnaren direkt, utan via senare reflexer i rummet. Det är bara att kolla högtalarens infallsvinkel mot TV:n och se till att utfallsvinkeln inte träffar där du sitter. För en TV med dess relativt små mått är inte detta så kritiskt. I extremfallet skulle man kunna hävda att en TV som är placerad väldigt långt bak torde vara sämre än en TV i linje med eller strax bakom högtalarna. Själv har jag högtalarna 2,80 meter isär, och den reflekterande mittsektionen av min dämpvägg (högtalarna står alldeles intill väggen) är 1,30 m bred.
Med vänlig hälsning
Pekka

Edited by - pekka.j on 2002/12/20 15:10:16
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2002/12/20 :  15:18:32  Show Profile Send danielbas a Private Message
quote:
Originally posted by pekka.j

danielbas: det viktiga är ljudet, när det reflekteras mot TV:n (eller masonitlagret i mittsektionen en dämpvägg) inte når lyssnaren direkt, utan via senare reflexer i rummet. Det är bara att kolla högtalarens infallsvinkel mot TV:n och se till att utfallsvinkeln inte träffar där du sitter. För en TV med dess relativt små mått är inte detta så kritiskt. I extremfallet skulle man kunna hävda att en TV som är placerad väldigt långt bak torde vara sämre än en TV i linje med eller strax bakom högtalarna. Själv har jag högtalarna 2,80 meter isär, och den reflekterande mittsektionen av min dämpvägg (högtalarna står alldeles intill väggen) är 1,30 m bred.
Med vänlig hälsning
Pekka

OK, tackar. Det borde ju bara vara att kolla om högtalarna syns i TV-skärmen eller ej.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000