HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Finns det bilhögtalare med hifi-ambitioner?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

storyboard
Member

134 Posts

Posted - 2002/12/18 :  18:20:47  Show Profile Send storyboard a Private Message
Har tröttnat på det dåliga ljudet i bilen. Har ni några tips på bilhögtalare som höjer sig över mängden? Och finns det märken man ska undvika? Jag vill alltså sålla lite innan jag beger mig för att lyssna. Kanske har ni tips på bra butiker för detta i Stockholms län.

Mvh
Niklas

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/18 :  18:35:46  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Med tanke på din rubrik är mitt svar nej! att sitta på en total yta av ca:3 kvadratmeter med väggar av tunn plåt kan inte bli HiFi (enligt mig)
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/12/18 :  18:40:01  Show Profile Send n/a a Private Message
Dessutom osymetriskt.
Go to Top of Page

storyboard
Member

134 Posts

Posted - 2002/12/18 :  18:54:42  Show Profile Send storyboard a Private Message
Men snälla läs inte bara rubriken.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/12/18 :  19:03:24  Show Profile Send n/a a Private Message
Testa Peerless.
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/18 :  19:05:17  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
DLS, helt klart! Amega är också bra. Undvik billigare prylar överlag. Det krävs även en kompetent installation om det ska närma sig hifi, dvs med dämpad kaross o.s.v.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/12/18 :  19:05:20  Show Profile Send n/a a Private Message
Märken som JAG tycker man ska undvika är MDS och BRLs GAS. Brukar alltid rekommenderas. Tycker själv att det bara är skräp...
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/18 :  19:06:56  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Håller helt med Chrille.
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2002/12/18 :  19:28:03  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Att kategoriskt avfärda möjligheten till välljud tycker jag är lite märkligt. Det är klart att det inte finns samma möjligheter som hemma, men det går att göra väldigt bra.
Att bilen är en plåtlåda där det gärna uppstår resonanser går att åtgärda med dämpmattor eller en tjock specialfärg (som underredsmassa). Problemet med att man inte sitter mitt i bilen går att lösa med tidskompensering. Det blir förstås bara bra på en plats i bilen, men oftast åker man (jag) ensam. När man har passagerare får man välja en neutral inställning (om de nu hör nån skillnad ).

Jag har efter ett antal försök i alla fall ett lyckat bygge med en mycket bra anläggning bakom mig, tyvärr var bilen lite ur tiden varför jag nu har en nyare bil med en tråkig orginalanläggning. Det finns inget som gör bilfärderna så korta som en bra stereo.

För att få ett bra "hifi" ljud ska man till att börja med ett bra framsystem med separata element och delningsfilter, helst med 6½"-basar. Det räcker länge om det är bra grejer, men väl man ha riktigt bra ljud bör man även en baslåda.
Det finns färdiga men vanligast är väl att man bygger en anpassad för bilen. Det är viktigt att den uträknade för just de element och den kupéstorlek den ska användas till.

Bra märken då, ja det finns ju en del att välja på. Våra svenska Amega och DLS brukar vara bra i de flesta prisklasser. Vill man vara extrem finns t.ex. Focal (JMLabs) Utopia.
Amega säljer även Genesis slutsteg, DLS har egna och vill man ha något av det bästa finns t.ex. McIntosh även för bilen.

Bland huvudenheter finns det mycket att välja på, själv gillar jag Sony och Alpine. Nakamichi har en del billigare som är riktigt fina, men även extrema saker med separat CD och försteg!

Så nog finns det möjligheter till hifi även i bilen. Det handlar som vanligt om pengar, och/eller eget arbete.

Här är några länkar:
http://www.bilhifi.just.nu/
http://www.backesljudbygg.se/
http://www.amega.net/
http://www.dls.se/
http://www.focal.tm.fr/
http://www.nakamichi.com/
http://www.mcintoshlabs.com/

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2002/12/18 20:45:49
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/12/18 :  19:30:11  Show Profile Send dax a Private Message
Jag har MB Quart som jag tycker funkar bra! Ett annat märke som brukar rosas är DLS (jag har för mig att Morel tillverkar deras högtalarelement).

Fast riktig Hifi i bilen är svårt att få till, men man ju fixa bättre än originalljudet i alla fall!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2002/12/18 :  19:50:06  Show Profile Send JM a Private Message
Jag tycker att Infinity's 6x9 tummare låter riktigt bra !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

mickejohansson
Member

66 Posts

Posted - 2002/12/18 :  20:18:08  Show Profile Send mickejohansson a Private Message
har inget med bilhögtalare att göra.

men hifi-ambitioner verkar denna huvudenhet ha:


forsätt med att prata högtalare nu-


- Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waivin' free

Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/12/18 :  20:20:21  Show Profile Send Nagra a Private Message
Ta och prova McIntosh kollektion, blåa mätare fram.....dom har högt.element samt slutsteg till bilar, fast det kommer att kosta.
Annars byt bil till Lexus, då får man Mark Levinson som bilstereo, inte många som kan njuta av M-L hemma ens....

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

storyboard
Member

134 Posts

Posted - 2002/12/18 :  21:39:16  Show Profile Send storyboard a Private Message
Tack för alla tips! Fortsätt gärna att komma med synpunkter om ni vill.
Go to Top of Page

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/12/18 :  21:54:55  Show Profile Send Alarma a Private Message
quote:
Originally posted by Nagra

Ta och prova McIntosh kollektion, blåa mätare fram.....dom har högt.element samt slutsteg till bilar, fast det kommer att kosta.
Annars byt bil till Lexus, då får man Mark Levinson som bilstereo, inte många som kan njuta av M-L hemma ens....



Ja och den bilstereon var väl värd runt 100 000 kronor om jag inte minns fel...

/Erik Paulsson
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/12/18 :  21:56:47  Show Profile Send n/a a Private Message
Boston Acoustics pro serie är dyr men bra. Canton har ett tvåvägssystem som jag har själv, det låter riktigt anständigt. Räkna iofs med lång inspelningstid på diskanten. En uppdatering av filtret har det också blivit.
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2002/12/18 :  22:17:10  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Får faktiskt rekommendera Saabs större system som jag tycker låter riktigt ok för att vara i bil.
(att man sen är tvungen att köpa en bil från 200000 därtill är ju en bisak...)

/ Pontus

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/12/18 :  23:28:20  Show Profile Send mag a Private Message
Nackamichi (eller hur det nu stavas) har en kanon fin cd-spelare med 20bit burrbrown DACar (1702 tror jag) den kostar dock 20000:- men fronten är i vart fall i metall .

Jag har funderinagar (eller fick nu) att undersöka hur elementen i Ino A1 skulle funka, det är 2" bredbands element så det behövs en sub bas som spelar upp till ca 150Hz och den måste då sitta fram eftersom den måste gå så högt.

Annars har jag hört mycket gott om speciellt amega men även DLS, seas har även nån bilserie som kanske kan vara av intresse.

Ett budget alternativ kan ju vara ett par 3" tangbands bredbandare fram till sammans med ett par 5 el 6.5" fram för basen och sen en sub bas låda i skuffen.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Belos
Starting Member

4 Posts

Posted - 2002/12/18 :  23:28:23  Show Profile Send Belos a Private Message
Har en gång åkt med i en Volvo C70 med det stora stereopaketet, det låter som en fröjd. Högtalarna kommer från Dynaudio. Tog detta från hemsidan:

Dörrarna: två 8-tums bas och en 4-tums mellanregister.

Instrumentpanelen: två 1-tums diskant (en 5-tums koaxial centerhögtalare för Dolby Surround Pro Logic* är tillval).

Bakre passagerarutrymmet: två 6,5-tums bas och två 1-tums diskant (två 9-tums subwoofers är tillval).

Jag är osäker på om inte bilen jag åkte i hade tillvalen, men bra lät det! Nog borde man kunna få ett sånt paket installerat i sin bil? Jag hade kollat efter ett dynaudiopaket om det inte var så att jag åkte omkring i bullrig åttiotalsjapan som snart kommer rosta sönder..

Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2002/12/18 :  23:28:56  Show Profile Send Pelle a Private Message

Dynaudio har högtalarelement till bilar också. Det man först och främst måste tänka på är att installationen och placeringen av högtalarna är viktigare än vilka högtalare man använder. Väldigt dyra bra högtalare fastskruvade i en befintlig bildörr låter bra mycket sämre än ett par billiga men korrekt placerade högtalare.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/12/18 :  23:33:30  Show Profile Send mag a Private Message
Kom just på att för ca 10 år sen testade min dåvaranade lärare (nu är det knoppen :) ) i ljud och vibrationer (Lenart Nilsson på B&K) upp några element åt nån tidning och då vann Blaupunkts bluemagic (dom runda). Så det kanske kan va nått om dom håller samma klass idag.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/18 :  23:39:56  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Hehe, det följde med ett litet I-hjärta-blå punkt-klistermärke till morsans originalstereo i passaten. Denna skrattretande lilla pryl gavs till en av mina kompisar, som genast klistrade fast det på sitt monster-MacAudioslutsteg (1200WRMS någon?)
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/12/18 :  23:44:08  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Läser jag bara din rubrik blir svaret:
JA!
Självklart finns ambitionerna där. Följdfrågan blir: når man upp till sina ambitioner?


Njäe, det tror jag inte. Bilelement är en komprimiss för de regler som gäller i en cupe. Och där kan det säkert låte bra. Kommer dock aldrig (!) upp i en riktigt hemstereo...

// Pär E
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/12/18 :  23:50:21  Show Profile Send n/a a Private Message
I Astonmartin sitter det ju The Only Sound... Linn! ... Gäller bara att stampa takten på gasen istället för bromsen!

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2002/12/19 :  00:06:01  Show Profile Send Pelle a Private Message

Bugatti har haft funderingar på att låta Burmester skräddarsy ett paket.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Tomas.S
Member

96 Posts

Posted - 2002/12/19 :  00:41:08  Show Profile Send Tomas.S a Private Message
Fast blan dom mest porrig bilstereo's i orginal utförande måste var Mclaren f1 ha..
Stereon är gjord av Mclaren och eftersom man sitter i mitten i bilen så blir ljudbilden bra oxå
Synd att man inte har råd med bilen, den senaste jag såg till salu låg på 12milj
Surt värre

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000