HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 problem med dator
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/04/24 :  22:46:32  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Har ett problem som kräver akut lösning. Har leverans imorgon eftermiddag, men datorn fick bekymmer igår och idag har jag varit iväg hela dagen utan att kunna felsöka. Måste börja direkt imorgonbitti med felsökning och tänkte att någon kanske kan ge lite tipps....

Jag tar exakt händelseförlopp.

1. jag bestämmer mig för att ändra arbetsplats och ska flytta 3 meter.
2. stänger ner en perfekt fungerande dator och drar ut alla kablar.
3. sätter datorn på nästa skrivbord, öppnar locket och blåser rent med tryckluft (duktigt med damm)
4. kopplar in skärmkabel, mus och tangentbord och startar. Skärmen förblir svart.
5. kollar noggrannt att skärmkabeln sitter i ordentligt, drar ut och sätter tillbaka ordentligt. Nej, skärmen svart.
6. testar en annan skärmkabel. Svart skärm.
7. tryckar av och på skärmen, "no signal" lyser, sedan svart.
8. tar ut grafikkortet, blåser rent, sätter tillbaka noggrannt. Svart skärm.

Hur fortsätter jag kolla detta? Vad är troligt fel?

Kollar in här imorgonbitti då jag ska stupa isäng efter en lååång dag.

Tack på förhand

Artphotography

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2008/04/24 :  23:01:12  Show Profile Send Mey a Private Message
Nästa grej att kolla är att minnena sitter i ordentligt.
Om inte det löser problemet skulle jag prova med ett annat grafikkort.
(Baserat på liknande fall tidigare)
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/04/24 :  23:08:23  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Verkar datorn starta normalt för övrigt, alltså att bara skärmen är svart, eller beter den sig lustigt i allmänhet. Du råkar inte ha flera olika anslutningar för skärm på grafikkortet ? Primär/sekundär etc. Eller att en på moderkortet och sedan en annan på själva grafikkortet...( du kan ju ha en med inbyggd grafik som sedan är uppgraderat med ett externt??)

/M

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/04/24 :  23:08:32  Show Profile Send Lovan a Private Message
På en del bättre moderkort brukar det finnas sätt att läsa av vilken del av bootprocessen den har fastnat i. Visar den två tecken på en display på moderkortet?
Hör du om datorn i sig går igång(kan vara skärmen eller kabeln som krånglar)? Du märker om hårddisken "knattrar".
Om möjligt uteslut skärmen och skärmkabeln som felkälla med en annan skärm/dator som du vet fungerar.

Btw, har du fler ingångar på skärmen kanske den kollar på fel ingång? Finns förmodligen en knapp för att välja ingång.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/04/24 :  23:28:03  Show Profile Send B-200 a Private Message
Kolla så ingen kontakt lossnat kan vara så enkelt som en strömkontakt i datorn eller ide kabeln till HDDn.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/04/25 :  08:19:04  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Godmorgon och tack för tips.

Ja, jag har kollat att minnena sitter i ordentligt.

Ja, datorn verkar boota helt korrekt, MEN helt riktigt på moderkortet (ABIT A17) sitter en tvåsiffrig display. Den visar "9.0". Är detta en felkod? Försöker hitta på nätet vad detta betyder och det enda jag hittar är en snubbe som skriver att han rengjort processorfläkten och sedan får upp detta, 9.0, som felmeddelande.
Jag blåste ju även ren processorfläkten med tryckluft!!!, men det känns konstigt ifall den har med skärmen att göra....


Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/25 :  08:47:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
moderkortstillverkaren borde ha det på sin sida.

Har du fläkt på grafikkortet, snurrar den när du startar datorn.
Snurrar processorfläkten ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/04/25 :  09:10:14  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Ja, processorfläkt och den snurrar. Låter normalt.

Hittade tillslut manualen och alla fel koder. Min felkod 9.0 lyder såhär:

Complete uGuru initial process
AWARD BIOS to take over booting job

låter inte helt bra......FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN

Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/25 :  09:27:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Du kan inte plocka ut hårddisken o stoppa in i en annan burk ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/04/25 :  09:30:47  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Har alla filer på externa diskar. MEN, jag har bara en laptop (den jag skriver ifrån nu) och den klarar knappt att öppna mina 600-800mb filer. Plus att CD spelaren är slut, då måste jag åka och köpa en extern CD först för att lägga in drivrutinerna för storformataren....suck...men det är en sista desperat utväg...

Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/25 :  09:35:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tradigt !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/04/25 :  10:10:34  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Asså ditt problem är att datorn inte laddar/hittar BIOSen, detta betyder att den inte bootar alls. Det kan vara CPU'n, moderkortet eller ett minne som fått spunk. Alla övriga enheter är liksom inte aktiv så tidigt i bootprocessen.

Testa att koppla bort allt utom PSU och grafikort, får du annat fel?...då är det nog RAM-minnet som är fel?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/04/25 :  10:15:15  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
OK magils, ska testa RAM modulerna. Har faktiskt även två nya moduler som inte hunnits sättas in ska ta ut alla fyra gamla och bara sätta in detta nya par....bra tips

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/04/25 :  10:41:09  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
TACK MAGILS

Skriver från min riktiga dator nu! Det var en RAM modul som gått sönder. I med nya och allt funkar som vanligt

Som man säger på utrikiska - I owe you one

Artphotography
Go to Top of Page

lagun49
Member

138 Posts

Posted - 2008/04/25 :  20:13:48  Show Profile Send lagun49 a Private Message
Efterskrift!

Är det så vettigt att blåsa ren en dator med tryckluft?? Innehåller ofta vattenånga, som kan kondensera på moderkort och anslutningar och orsaka kortis. Vad är era erfarenheter?

Lars G

Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/04/27 :  01:35:15  Show Profile Send Lovan a Private Message
konstigt. Tycker du borde fått C1 som felkod om det var ram-minnet det var fel på. Skönt att höra att det löste sig!

Det är nog värre med oljan som kan vara i tryckluften än kondensen.

Edited by - Lovan on 2008/04/27 01:38:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000