HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Stereon i nya bilen...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/21 :  14:38:11  Show Profile Send OcA a Private Message
Var och hämtade min Saab 9-3 i fredags! BIlen ser kanonbra ut och går som ett skott. Finns egentligen bara ett problem med bilen och det är stereon...

Det låter riktigt, riktigt illa...

Ingen bas alls, spretig diskant, murrigt mellanregister. Visst, den ska väl spelas in precis som allt annat, men att det kan låta så illa? Det övergår mitt förstånd - det låter felfasat helt enkelt.

Jag har inte lagt till nån extrapeng på stereon då säljaren upplyste om att den som sitter i låter riktigt bra och att det egentligen inte är värt de extrapengarna som de dyrare stereoapparaterna kostar.

Visst, jag får väl tro på honom tänkte jag.

Inte tänkte jag på att provlyssna innan jag beställde heller (så jag får la skylla mig själv...)

Men det är ju rätt surt att få en bil för 300k där stereon låter sämre än vad den gör i min Audi 100 från 1988...

Vad kan man göra åt det? Allt är ju integrerat i Saaben... Tror det blir väldans svårt och dyrt att modda den iaf.

Koppla på en sub? Hur gör man då?

Får väl åka ner till Saab och prata med dem, men jag vet ungefär vad svaret blir... Väldigt synd på så bra bil tycker jag. Och såhär i efterhand kanske jag skulle valt till den värre stereon, men det är ju lite sent påkommet.

Någon som har liknande intryck? Jag vet att Audis standardstereo i A4 och A6 låter helt ok, varför ska då Saabs låta skit?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2008/04/21 :  14:54:49  Show Profile Send JonasY a Private Message
Antagligen för att få intresserade att pröjsa extra. Mycket lustigt att försäljaren inte ville sälja på dig stereouppgraderingen! Å andra sidan så brukar väl stereon vara bland det första man testar när man provkör en bil

Volvos standardstereo i gamla V70/S60/S80'n är nog den enda standardstereon som låter riktigt bra. BMWs är en katastrof med tanke på vad bilen kostar. Mercas (C-klassen) låter okej. Visst kan man ju tycka att en så kallad premiumbil borde ha en någorlunda vettig stereo som standard.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/21 :  14:57:48  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag lyssnar hellre på motorn och hur pass mycket oljud bilen har för sig när jag provar en ny modell, så stereon brukar faktiskt inte vara det första...

Håller med att det är lustigt att stereon i en bil för 300k kan låta så illa... Det är rent utsagt plågsamt att försöka spela en skiva i bilen. Nej, stereon får vara avstängd om det inte går att göra nåt åt ljudet (vilket jag tror är fallet).

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2008/04/21 :  16:16:44  Show Profile Send drkim a Private Message
hmm - Min bror har en 9-3 Sportcombi, med premium ljudpaketet, tror det är det vanligaste - detta låter riktigt bra, betydligt bättre än i min BMW 528 från -98...

Kanske nått som är fel, eller nån inställning som är galen, inspelning kanske?

Borde inte låta så dåligt som du beskriver...

Lycka till...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/04/21 :  18:47:59  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Fick standardvarianten i min lilla Toyota Auris, men den låter faktiskt riktigt bra tycker jag. Hade hög volym med svamparna på väg hem från jobb idag och det var bra tryck!

Artphotography
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2008/04/21 :  18:51:43  Show Profile Send Revoxarn a Private Message
SAAB = Sälj Aset Annars Byt !
Revoxarn.

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/04/21 :  19:17:25  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Köpte ny skoda i höstas och tog det utökade stereopaketet, låter rätt kasst ändå. Tror dock att en hyfsat bra uppstädning i ljudet kan åstadkommas med ett byte av diskanter och mellanregister/bas till lite bättre dito - typ dls eller något. Har dock inga high-end ambitioner i bilen men det blir ändå rätt mycket musik i bilen då jag pendlar, vore kul att inte bli så lyssningstrött alltför fort.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/04/21 :  22:46:59  Show Profile Send dwain a Private Message
hmm pappa har ju en saab. 9,5a kombi tror jag det är från 2002 eller 2003 spelar riktigt bra med grym tyngd i basen. Riktigt bra ljud för att vara en bil. Jag tror nog det är något fel. Precis som du säger kan det ju vara felfasat
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/04/21 :  22:56:29  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
guy gadbois/

Förstår precis vad du menar, vi köpte oxå ny Skoda Octavia förra året och ljudet i den stereon är allt annat än perfekt.
Spelar ingen roll hur mycket man pillar på inställningarna för tonkurvan, man blir lyssningstrött.

Måste vara därför jag alltid (nästan) lyssnar på P4 i den bilen, kan ju knappast ha att göra med att man blivit "gubbe"

I den lilla Suzukin däremot, där ljuder nästan bara CD-skivor med tunggung från 70- och 80-talet...

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/21 :  23:00:39  Show Profile Send OcA a Private Message
Lutar mer åt att något är tokigt... Får åka ner till Saab imorrn och be dem kolla upp det. Låter helt platt alltihopa... Platt och vasst och så ska det inte vara kan jag tycka. Låter klockradio.

Hade en "Chevrolet" Nubira som lånebil förra månaden och den var det bättre ljud i med två högtalare i dörrarna fram och en billig Blaupunkt-enhet för 1500 spänn...


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

HiFiHåkan
Member

73 Posts

Posted - 2008/04/22 :  03:15:51  Show Profile Send HiFiHåkan a Private Message
Nya 9-3 ska inte ha så dåligt ljud. Min far har en sån (sedan) med "mellanpaketet". Låter hyfsat, aningen plastigt ibland men med gott om bas om man vill. Dock är den riktigt dålig om man jämför med den stereo som satt i saab 9-5 innan (tror dom bytt ut den nu). Det var grejer det, phettryck och skönt mellanregister och kristallklar diskant.

Håller med om att det är konstigt att dom inte kan gör avettiga bilstereos. Dock så har ju vissa börjat fatta det äntiligen. T.ex Audi som har anlitat bang och olufsen till nya A4
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/22 :  08:53:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Fassans första 9-5 var det drag i, den andra också den med något pluspacket låter skrääääp !!
Insparningar antagligen

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/04/22 :  10:40:34  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag har en ny Peugeot 307:a med komfortpaket vilket bla innehåller "CD-radio med 6 högtalare". Denna låter som en gammal enkel köksradio - ingen bas och inte speciellt imponerande i övrigt heller. Klart förvånande att ett tillval kan vara så dåligt.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

aleks
Member

79 Posts

Posted - 2008/04/22 :  11:06:30  Show Profile Send aleks a Private Message
Ljudsystemet till Saab 9-3 är inte mycket att hänga i granen inte iaf premium systemet. Hade det på min gamla bil och det var en -04. Nu har jag en Bmw e39 -01 och jag tycker att ljudet är bättre.

Airport Express - Dared MP-6 - Amphion Helium 510
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/22 :  11:25:35  Show Profile Send OcA a Private Message
Man är alltså tvungen att välja ett Bose-system för 10-15k för att det ska bli ok ljud?

Har kört många Audi tidigare och deras standardstereo har det aldrig varit några speciella bekymmer med. Mangelbas var inga problem med dem...

Var nere på Saab nu och bad dem kolla. Nissen tyckte att det lät rätt kass, så de skulle kolla det vidare på verkstan. Kul med en ny bil som kanske är paj...

Körde frekvenssvep igår och det låter noll och nada under 100hz... Har hört datorhögtalare med bättre ljud för en 200 spänn...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/22 :  11:29:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hade det varit dyrhifi hade du fått tipset att inte stänga av motorn mellan gångerna...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2008/04/22 :  12:36:21  Show Profile Send dmr a Private Message
Vi har en 93 (leasing från 05) där stereon låter skit, precis som du beskriver ljudet. Den är inne på lack nu efter en liten incident och under tiden har vi en 93 Sportkombi (hyrsläde från 07). Det skiljer enormt mellan dessa bilars ljudsystem. Kombins ljud skulle jag faktiskt kunna leva med till vardags och då är jag skapligt kräsen.

Ärligt talat vet jag inte var man ska börja om man vill uppgradera.
Det känns som om SAAB meckat med summering av signaler till centerhögtalaren på brädan osv. Låter mycket skumt när man fadar mellan fram och bak. Nu ska vi lämna tillbaka bilen snart (tack och lov) och det blir ingen mer SAAB i vår familj...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/22 :  14:07:57  Show Profile Send OcA a Private Message
dmr -> Påminner starkt om mina erfarenheter... Nu tycker jag iofs att själva bilen är alldeles utmärkt, men just stereon får en att bli tokig...

Den där centerkanalen vet jag inte vad den ska vara bra för, mer än att det känns som man får ljudet rätt i ansiktet och att ljudbilden blir skapligt knepig...

Min är ju en -08 så den borde ha mer likheter med din lånebil än din "riktiga" kan jag ju tycka...

Antar att det inte bara är stereon som får dig att byta märke?

EA -> Antagligen har du väldigt rätt i ditt påstående... Nu är det inte dyr hifi, men man kan väl kanske förvänta sig lite bättre prestanda än mina gamla datahögtalare från 97...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/22 :  14:20:33  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
EA -> Antagligen har du väldigt rätt i ditt påstående... Nu är det inte dyr hifi, men man kan väl kanske förvänta sig lite bättre prestanda än mina gamla datahögtalare från 97...

Absolut! Ljudet i min gamla 9-5'a från -00 är helt okej och härligt musikaliskt/lättlyssnat. En av de allvarligare bristerna i ljudet är att dörrarna börjar skorra/vibrera vid bastung musik och lite högre ljudtryck. Men annars är det mer musikaliskt än vissa hifinissar har hemma!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/22 :  14:36:18  Show Profile Send huzze a Private Message
Kanske bara en multikontakt som inte sitter ordentligt fast.
Hoppas det är så enkelt.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/04/22 :  14:45:50  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Kan inte direkt klaga på ljudet i min 9-5 med mellanstereon AS2.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2008/04/22 :  15:02:03  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Högtalarna måste ju spelas in fattar du väll!!!
( en liten gnutta allvar är det)
Borde inte vassheten kunna ha med inspelningstid att göra??
Men det borde ju låta bas ändå
Nått är säkert tok



Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

Edited by - Orpheus on 2008/04/22 15:02:44
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/22 :  15:19:03  Show Profile Send OcA a Private Message
Visst ska det spelas in, men nån tillstymmelse till bas ska det väl ändå finnas?

Farsans Audi A6 med minsta stereon hade iaf skapligt ljud redan när den var ny - med bas...

Att det låter vasst kan ju också bero på avsaknaden av bas...

Sitter ju två högtalare nere vid fötterna i framdörrarna, men ur dem kommer det inget ljud alls verkar det som... Säkert där felet ligger...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/04/22 :  16:37:00  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag tycker det är lite surt med utvecklingen nu för tiden att alla bilstereor är integrerade.
Visst, stöldsäkerheten är så mycket bättre men nu kan jag inte välja min egen stereo.
På vår förra Passat -03 köpte jag en värsting Pioneer och ljudet var väldigt bra i den bilen t.o.m. med fabrikshögtalarna.

Nu har jag en Subaru Legacy och det är en kanonbil men stereon...
:-( ojoj, rätt rutten faktiskt. Har funderat på att uppgradera till nya högtalare men man vet ju inte vad elektroniken går för - om den är så kass att den ändå begränsar ljudet?
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/04/22 :  16:44:53  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
det låter felfasat helt enkelt.


Det kanske det är också, brukar märkas när man kör balansen fram och tillbaka, är det felfasat släcker högtalarna ut varandra och det blir således mindre bas vid drift av båda än vid drift av EN.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2008/04/22 :  19:28:44  Show Profile Send dmr a Private Message
Nej, det är inte stereon som påkallar märkesbyte.
Tycker inte riktigt den där kvalitetskänslan finns där samt att
det motoralternativ som vi har och som skulle vara aktuellt vid byte
till nyare modell (2.0t) är alldeles för klen på låga varv.
Gillar inte karaktären helt enkelt. Urusel svängradie och tveksam
väghållning är annat som drar ned intrycket.

Det blir sannolikt en till Accord 2.4 Executive i bilparken (fast en Tourer) istället för SAABen. 190 kusar ur en 4:a utan tvångsmatning

Oj vad OT det blev
Om jag var du skulle jag koppla ur centerkanalen och skicka in ett
hyfsat kitsystem. Det borde hjälpa lite. Sen vet jag inte vilka
möjligheter som finns att hänga på slutsteg; om originalstereon har
låginivå eller om det krävs nivåadapter (huga).

Overkill kanske, men mmmmmm...:
http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=43817
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000