HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Helt ny Rotel cd med problem!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2008/04/24 :  17:06:34  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag har just packat upp och kopplat in en splitterny Rotel RCD-06 cd-spelare... vilken tyvärr inte alls fungerade tillfredställande...

Ska returnera den så butiken får kolla vad som är fel, men jag tänkte fråga om någon av forumets experter möjligtvis har någon aning om vad som kan vara fel.

Det stora problemet är att den låter alldeles förskräckligt när den söker cd'n - ljudet fortsätter dessutom när en låt spelar. Varje låt på skivan dessutom... Det låter som att skivan tar i någonstans för varje varv den snurrar. Tänk dig en en gammal bil som inte vill starta och det bara snurrar tomt! Så låter det!

Någon som kan ha en aning om vad som kan vara problemet?

Jag har testat mängder av skivor och det är exakt samma problem med alla. Jag har ställt spelaren i absolut våg dessutom... så problemet sitter inte där. Dessutom har den vissa problem med att hitta själva skivan också. Antar själv att problemet kan sitta i mekanismen/släden?

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/24 :  18:33:01  Show Profile Send huzze a Private Message
Ingen transportsäkring som ska skruvas bort?
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2008/04/24 :  19:44:39  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Nää...

En transportsäkring brukar väl finnas så att inte släden ska öppnas av misstag? Att öppna släden var inget problem.
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2008/04/24 :  21:12:17  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
Transportsäkring brukar nog främst finnas för att hålla fast lasermekaniken, men även i det fallt skulle den inte funkat alls. Är den lätt att öppna är det väl bara att kolla om det inte är som du säger, något som skrapar mot skivan.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2008/04/24 :  21:45:46  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Skulle det vara en begagnad spelare skulle jag ju öppna och kika, men eftersom den är helt ny så tänker jag avhålla mig från alla trankar på att skruva i den! Den ska returneras och sen blir det väl eventuellt ett nytt exemplar antar jag.

I cd-skivans barndom har jag för mig att jag ofta hörde (billigare) spelare som lät precis så här - men oftast när de hade varit med i matchen ett tag.
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2008/04/25 :  13:19:13  Show Profile Send keso77 a Private Message
Tjena!

Jag har en RCD-06 och min låter inte alls, så det verkar som du fått ett trasigt exemplar. Lämna in och byt/få det lagat.

Mvh
Krister


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2008/04/27 :  18:25:47  Show Profile Send sopwith a Private Message
Det låter som att lasern ligger och söker/korrigerar för fulla muggar, du kan ibland höra samma ljud på en gammal cd som håller på att ge upp....
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2008/04/28 :  19:17:56  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jo det är något sådant jag misstänker...

Hur som helst ska den returneras så fort jag fått hem returpapprena!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000