Author |
Topic |
ud
Member
894 Posts |
Posted - 2009/02/12 : 21:08:53
|
Det kommer garanterat att bli bättre finish än på mina |
torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010 |
|
|
Virevare
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2009/05/04 : 20:29:50
|
Jag har klurat en tid nu på att bygga ett tappat horn. Jag har läst runder i de flesta trådar här om tappade horn nu tycker jag. Dock hittar jag inte tillbaka till tråden där det stod om vilket håll man bäst sätter basen på. Det jag minns är att det skulle vara magnet-sidan bakåt, alltså konen i mynningen på hornet. Detta vållar stora besvär för mig då magneten inte får plats då. Det jag kan tänka mig är att det krävs att den sida man vänder framåt spelar mer än baksidan så att det ljudet som kommer bak från horngången, som har lägst hastighet när det möter upp med det "färska" ljudet från framsidan på elementet i det här fallet, är övervägande. Annars får man kanske inte tillräcklig fart på ljudet utan får just bara en slö kvartsvågspipa. Är det nån som kan hjälpa mig ur denna knipa så är jag tacksam. Man kan alltså säga att jag vill bli motbevisad, att man visst kan ha konan in i horngången, magnet-sidan med sin mindre konarea i mynningen, med ett gott resultat. |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2009/05/04 : 21:42:13
|
I basområdet spelar det mindre roll åt vilket håll elementet sätts. Men när magneten vänds blir det mer volym inne i hornet och mindre volym mot öppningen. Om volymändringen är hörbar vet jag ej (inte i mitt rum, placeringen av hornet är viktigare för att få så lite stående vågor som möjligt).
Jag skulle skruva dit elementet med magneten fram om det inte råkar finnas plats rättvänt.
Edit: element ska röra sej lika långsamt åt båda hållen, annars blir sinustoner inte symetriska. |
Edited by - Sundström on 2009/05/04 21:44:54 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/05/04 : 21:57:06
|
Vissa element får turbulens pga kylning av talspolen på magnetsidan. Dessa bör placeras med magneten i början av pipan. Annars skulle jag säga att man om man har möjlighet, att prova båda. Det blir ju en skillnad på någon liter i början som kan göra både bra och dåligt beroende på hornets konstruktion... |
|
|
Virevare
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2009/05/06 : 00:02:24
|
Tackar så hemskt mycket för stödet, då blåser jag av krisen och inväntar min akustiska elmotor då. Jag provar helt enkelt att sätta magneten fram. Visst påverkar magneten volymen inne i hornet ja, där volymen ska vara precis vad programmet sagt att den ska vara. Magneten får man kanske lägga med i beräkningen annars.
|
|
|
castell
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2009/05/16 : 12:57:13
|
Det här med tappade horn verkar ju himla roligt. Vet inte om det är en dålig ide men jag började fundera på om seas prestige 5" hornet skulle vara något för mig att komplettera HFLS-1 med? Sen om det gick att få till med 1.20 i höjd så skulle det ju vara trevligt. Om nån har tid och ork att hjälpa till med en ritning så mottages det tacksamt Om det redan finns en sån nånstans så ös gärna förolämpningar (Typ justgoogleit.com osv). Så får jag leta bättre helt enkelt. |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2009/05/16 : 13:14:46
|
Klart det finns färdiga lösningar någonstans. Men frågan är om lösningarna då är anpassade för dina behov. Så vi kan säkert få till något trevligt.
När jag bygger mitt nästa TH kommer det bli ett dubbelveckat intryckt i en lagom låda.
Placeringen är viktigt att tänka på då hörn vs golv är stor skillnad. I vissa fall blir det en puckel vid lägre frekvenser som kanske kan upplevas som "slö".
Volvotreters 38Hz TH kanske skulle vara något http://volvotreter.de/th.htm Men det är ju roligare att få en specialanpassad.
|
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
castell
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2009/05/16 : 13:31:42
|
David_Web: Ja det såg inte så dumt ut, får studera det närmare. Tanken är hörnplacering och att börja med ett horn som inte skakar om hela huset. Till storleken får det hellre vara brett och djupt än högt. Även om flogsta (Studenttätt -> Mycket fester) överlag är väldigt förlåtande för högt ljud så blir nog inte grannarna överlyckliga. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/05/16 : 18:21:29
|
Nämen, Bor du i Floggan
Sätt dig på cykeln så är du hos mig på 20 minuter. Här växer många konstiga trattar som svampar...PM:a så löser vi det |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2009/05/16 : 18:45:28
|
Experthjälp på plats är inte så dumt. Då kan du inte hamna fel. Eller tja, beror på hur man ser det Man vet aldrig vilka idéer Petter lurar i dig |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/05/16 : 18:56:26
|
quote: Man vet aldrig vilka idéer Petter lurar i dig
Vaddå Sist jag skulle "expert"hjälpa blev det ju ett 5-kubikshorn |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/05/26 : 19:19:40
|
Goddagens gott folk, har suttit o funderat lite och tänkte ventilera några frågor jag har. För att illustrera det bättre så snodde jag "david_web"s bild och ritade till lite -> http://i232.photobucket.com/albums/ee109/superimages/thorn.png nu är det inte direkt så jag tänkt att bygga, men jag tänkte på mun-delen och L34 om man skulle bygga med en snedfasning till munnen, hur blir det med måttet från S3 till S4 och hur kinkigt det avståndet är?
Så om munarean pekar bakåt är L34 då längden från där S3 är till munnen börjar, eller är det till mittpunkten av S4?
Har inte kunnat läsa mig till detta i trådarna här så om någon sitter inne på info så svara gärna. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/05/26 : 20:56:30
|
Om du monterar på det viset ska L34 = 0,1 (minsta värdet) Mina egna (se hörnen, gammal bild...men samma tappade horn) Är monterade med elmentet i botten och utblåset bakåt istället för nedåt.
Så här mäter det:
Såhär simulerar det om jag sätter L34 = 0,1 och väljer 2pi rymdvinkel
Så här simulerar det om jag väljer hörnplavering och L34 = 12,5 cm, som det skule blivit ok utblåset hade varit i botten på hornet.
Slutsats är att L34 sla vara lika med 0,1 om utblåset är bakom elementet och inte under det. |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/05/26 : 21:06:21
|
PetterPersson: Tanken var att göra en snygg lådlösning till audes 8" elementet och följa det simulerade hornet, men om utblåset ska vara i botten måste lådan höjas upp ganska kraftigt från golvet iom att L12 är avsevärt längre än L34. Ska se om jag kan trixa iordning en snygg lösning som är lite mer veckad för den var konisk hela vägen, så det viktigaste är egentligen att bibehålla totallängden, volymen på kompressionskammaren och L34.
Får cad'a lite tror jag :) |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/05/26 : 21:11:15
|
Hur ser input ut för den? det finns ett par olika har jag för mig. Välj den utan utsläckning över delningsfrekvensen. Det förlänger grupplöpstiden och får hornet att låta slött har jag märkt... |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/05/26 : 21:17:39
|
Haha har jag missat att det finns en uppdaterad version av den? Det var nog bra att jag fick kika det innan jag gav mig an med att skissa fram något. Måste hitta något sätt att köra hornresp i Mac OS utan att köra parallells elller liknande.
Den versionen jag tänkte på var den första i tråden
s1: 65, s2:104.65, s3:389.9 s4: 450.
Jag antar att den senare finns någonstans mitt i tråden så jag får kika lite.
Jag kollar lite på det nya och ser om det går att göra något utan att göra avkall på simuleringen (som såg riktigt bra ut) |
|
|
Rickard.v
Member
195 Posts |
Posted - 2009/05/30 : 20:59:47
|
emigma, testa med crossover, det kör jag mitt högt program i, i macen. |
Denon Dali Supra. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 11:29:05
|
Jag lägger in denna text, som är saxat från ett inlägg som Petter gjort i en annan tråd. Det är viktig info och kan kanske förhindra extraarbete.
quote: När dessa "fruvänliga" trattar simulerades kunde man inte se impulssvaret i Hornresp. Det verktyget i kombination med mina egna observationer visar att det är helt åt skogen med en längre L12 än nödvändigt. Det brukar bli rätt bra ändå om man sätter en skiva som kortar ner L12 så mycket som möjligt i hornets början och kapar hornets L34 så att den går ner ca 5 cm nedanför baksidan på elementet
Du kan även göra som Bernt, dvs göra en snevägg i början på hornet som går från hornets början fram till halva elementet = elemenetets mittpunkt. Då blir impulssvaret än snyggare och du ökar bandbredden uppåt ett par Hz till.
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 12:11:13
|
Bra initiativ!
Vi får se detta designmässiga snedsteg som en lärdom snarare än ett misstag för att öka forumets gemensamma kunskap |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 20:44:50
|
Jag lägger ín en extrafråga om "snedväggen"....för den stjäl plats för magneten....och om man inte vill vända på elementet så blir det surt med plats. Ska man då sätta kil där man får plats på sidan om elementet, ner till halva eller ska man jämka på kravet att snedväggen slutar mitt bakom och istället högre upp? |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 20:56:21
|
Ja, du kan sätta den på sidan, typ såhär
|
|
|