HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Snagga gräsmattan!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/24 :  09:11:30  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tjenare,

Ja då var första vårsäsongen i huset igång.

Och mattan är i stort behov av en ny frisyr!!

Men vilken klippare skall jag köpa?? Är ju inne på en bensinare, självgående, multiclip (mulcher). Bekvämt och smidigt skall det vara!! Gräsmattan täcker ca 5-600 kvadrat kanske.

Några tips?? Budget ca 3-4000 max


Vad är viktigast att tänka på?

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/04/24 09:14:26

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2008/04/24 :  09:23:18  Show Profile Send Figge a Private Message
Klippo!!!!!!!!!

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/04/24 :  09:39:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Och mattan är i stort behov av en ny frisyr

Dreadlocks kanske?
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2008/04/24 :  10:14:21  Show Profile Send alpinist a Private Message
Håller med, Klippo, helst med Briggs&Stratton-motor (4-taktare).

När du ändå är i farten kan du ju kolla om den går att köra på
något miljövänligt bränsle.

[Edit]
oops, missade budgeten sorry

Klippo kostar en del, men är rackarns bra, så det kan
vara värt att överväga.

Tremolo junkie!

Edited by - alpinist on 2008/04/24 10:17:29
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/24 :  10:42:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
El utan tvivel, tyst o lättkört
600 kvm är ju ingenting

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2008/04/24 :  10:52:35  Show Profile Send HJ a Private Message
Självklart skall du ha en batteridriven klippare. Tyst och utan sladd när du klipper.

Tror de börjar komma tillbaka nu. Ett tag var de borta från marknaden men vi är mycket nöjd med vår.

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/24 :  10:56:04  Show Profile Send huzze a Private Message
...och luktfritt.
Har haft elklippare i över 10 år nu. Man lär sig köra med sladd.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/24 :  11:49:56  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hmmmm,

Det var många tips!!

Ja jag tänker iallafall liiiiite på miljön trots allt. Så gärna en etanoldriven om man hittar en till bra pris. Eldriven nääää, för mycket matta runt huset och bökigt med en sladd som hänger över buskar och rabatter etc. Tycker jag!!

Sen är det ju det där med buller.. Läste finstilta om en maskin! 98db!!!!!!!!!!!!! Värre än ett pendeltåg som kör förbi!!

Då finns d en trevlig Stiga som är svanenmärkt och som bullrar jättelite!

Ja vi tror att budgeten ligger på max 3500 kr cirkus!!

Ingen som har erfarenhet av Partner.. Dom har ju många prisvärda modeller tydligen!!

Klippo verkar superbra men lite dyra kanske

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/24 :  14:08:06  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ja va säger ni??

Hitta en annons idag i tidningen.

Stiga Collector 53SE BW
quote:
http://www.jarnbroderna.se/products/?id=195

Normalpris. 4000 kr
Kampanjpris: 2995 kr

Låter ju som ett "klipp"

Ehrrmm!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/04/24 :  16:39:26  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Håller med, Klippo gör ofta fina och stryktåliga gräsklippare.
Vill du slippa en del lukt och vara lite snällare mot miljön kan du alltid köra på Aspen 4-takt eller liknande (alkylatbensin). Dyrare än vanlig soppa men det kan det vara värt, dessutom är den betydligt mer lagringsbeständig så man slipper att förgasaren fylls med gummimassa över vintern...

Skaffa inte en gräsklippare som driver på bakhjulen, det är helt värdelöst (tycker åtminstone jag) om man ska svänga runt någonting i skarp vinkel eftersom man inte kan svänga genom att lyfta framhjulen utan att koppla ur driften. Lyfta upp klipparen i bakkant ska man inte göra.

Och för guds skull, byt olja ordentligt om du skaffar en motorklippare. Att köra med svart tjära i motorn som alltför många gör är bara dumt.

quote:
Läste finstilta om en maskin! 98db!!!!!!!!!!!!!

Mjae, det finns flera värden som kan anges. Ett av dem är "bulleremissioner" vilket inte alls är samma sak som det ljud som når operatören. 98 är dock ändå ganska högt i bulleremissioner för att vara en vanlig gågräsklippare vilket torde leda till en del oljud men jag tror knappast att du har 98 db vid ditt öra med den klipparen. Hörselskydd kan nog ändå rekommenderas med den klipparen skulle jag nog misstänka. Generellt sett brukar det vara två kategorier gräsklippare som för mest väsen, billiga och de med större motor och klippbredd. Variationer förekommer dock.

En del av dessa värden är också ganska missvisande tycker jag.
Ett bra exempel är Stihls ryggblåsar. En äldre modell som heter BR420 (ren tvåtaktare) är bara specad 1 db över BR550 (semi-fyrtaktare, går på tvåtakt men med fyrtaktsteknik). Den upplevda skillnaden är AVSEVÄRT mycket större. Hörselskydd gäller ju oavsett dock.

Hörselskydd med radio är för övrigt trevlig även om det inte låter jättemycket om maskin så är det trevligare med radio än motor(o)ljud. Hur de billiga varianterna låter vet jag däremot inte då jag inte spelar i den ligan med mina.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/25 :  08:07:05  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tack för tipsen Ztenlund,

Nu har jag iallafall hipp som happ köpt mig en klippare!! Och som vanligt när det gäller mig blir det något dyrare än tänkt från början. Tyvärr ingen Klippo även om jag var sugen allt men en vad jag tror rejäl maskin hursomhelst.

En Stiga Pro 50 Svan fick det bli.
En ren multiclip utan uppsamlare och utan drivning på hjulen. Men som säljaren sa med en av marknadens bästa motorer i den klassen, en Honda GCV 135 (OHV)som även sitter på Klippo Excellence. Fyrtaktare och miljömärkt med Svanen som sagt. En av marknadens tystaste motorer därtill. Kan köras på miljöbränsle, Alkylatbensin, Avvibrerat handtag är ochså bra om man kör länge.

Inte så mycket lull egentligen som ja från början tänkt mig.. Men en rejäl klippare iallafall!

4495 gick den på om någon undrar!

Återstår bara att se om jag får igång den!!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/04/25 08:14:29
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000