Author |
Topic |
|
n0p
Member
1047 Posts |
Posted - 2008/04/20 : 18:21:30
|
Jag lyssnade på sveriges radio p1 i lördags och fick höra ett inslag med Camilla Sparring som startat ett matuppror med namninsamling.
Från hennes hemsida:
quote: Det här vill jag
#8226; att vi prioriterar närproducerad/-lagad mat inom skola, vård och omsorg framför industrimat (t ex cook chill)!
#8226; att livsmedelsindustrin prioriterar råvaror framför onödiga tillsatser (t ex smakförstärkare och transfetter)!
#8226; att dagligvaruhandeln prioriterar naturlig hantering av mat framför industriell (t ex gasning av köttfärs)!
Lyssna på intervjun ca tolv minuter in i programmet - www.sr.se/p1/meny (programmet från 17:e april)
Kampanjens hemsida www.camillasmatuppror.se |
Exit Planet Dust |
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2008/04/20 : 19:04:57
|
Bra initiativ! Mycket viktigt. Maten borde prioriteras mycket mer, inte minst skolmaten! Kök vid varje skola med mat gjord på ekologiskt odlade varor från närmiljön! Viktigt både ur hälsosynpunkt och miljömässigt. Jag har skrivit på hoppas fler gör det. |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/04/20 : 19:38:16
|
skrivit på jag med naturligtvis. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2008/04/20 : 21:32:47
|
Tick!
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/04/20 : 21:34:09
|
Jag skrev också på. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2008/04/20 : 21:48:45
|
Jag läste på kampanjens hemsida, men jag kan inte se till vem denna namninsamling skall delges? Vem är mottagaren? Matindustrin kommer inte att ändra sig förrän vi som konsumenter ändrar våra inköpsvanor oavsett hur många namninsamlingar vi skriver på. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Jazz
Member
930 Posts |
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/04/25 : 09:34:20
|
Skrivit på jag oxå
Tyvärr tillåter inte alltid privatekonomin att man handlar närproducerat, men jag försöker i största möjliga mån.
För ett tag sedan visades det på TV hur vårt största svenska glassbolag inte producerade sin glass här hemma utan tillverkade och fraktade glassen från stora delar av Europa, mestadels med lastbil. Detta glassbolags glassar köps inte längre i vår familj.
Likaså kan man ju alltid skippa de importerade äpplena, tomaterna, mm mm och istället köpa svenskt.
Svenskt kött kan man oxå köpa, behöver ju inte snäla in de tiorna extra de kostar. |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
|
Topic |
|