HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Begreppet svårmatchade högtalare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/04/22 :  19:29:35  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Ibland kan man läsa kommentarer som "Högtalarna är lite kräsna på kringutrustning men när allt stämmer så lirar dom jättebra". Det kan nästan kännas lite som ett kvalitetsbegrepp i kategorin högtalare, men vad är det egentligen som gör en högtalare svår att matcha? För att klargöra exakt vad jag är ute efter så är det här inte frågan om högupplösta högtalare som avslöjar det du sätter framför och därför kräver "en bra elektronik" för att göra sitt bästa. Det jag vill rikta ljuset mot är högtalare med speciella egenskaper(läs färgningar)med obalans mellan registren, sitter man på dylika högtalare(har jag själv också gjort ibland)då har man hamnat i en så kallad evig jakt på bra matchning, man försöker motkompensera högtalarnas färgning genom att tex söka elektronik som drar åt motsatt håll, kan funka till viss del men ofta flyttar man bara runt problemet och färgningen hamnar någon annanstans, man kanske provar nya kablar för att kompensera bort den nya färgningen som uppstått osv, min erfarenhet är att såna system aldrig blir 100%igt bra, det finns alltid någonting man inte är helt nöjd med, på senare år har jag börjat förstå att allting blir så mycket enklare att få till om man håller sig till sånt som låter så frekvenslinjärt som möjligt, jag har fått erfara att de produkter som färgar minst är de som matchar absolut bäst ihop, högtalare såväl som elektronik, jag ställer mig mycket tveksam till högtalare som sägs vara konstruerade för att låta bäst med en viss elektronik, då associerar jag till färgningar och motfärgningar direkt, eller så är det en ren lögn och baserad på att elektroniktillverkaren och högtalartillverkaren skall dra nytta av varandra, det är ju iofs of topic i tråden men ändå...

Hur är era funderingar?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/04/22 :  20:36:25  Show Profile Send marens a Private Message
Jag tänker bara att det handlar om högtalare som inte är riktigt bra och att man försöker hitta förklaringar på varför i elektroniken. Ibland kan man säkert tro att man löst problemet med viss elektronik, men jag tvivlar på att så brukar vara fallet i själva verket. Vad ska elektroniken göra? Den färgar ju inte så mycket (lite avrullning i diskanten/infrabasen på några 10-dels dB ibland, eller små mängder dist som knappt är hörbart. Handlar ju knappast om några avancerade högtalarkompenserande färgningar.), kan inte bidra med så mycket annat än lite olika utimpedans från förstärkaren, eller att förstärkaren inte kroknar totalt av att driva impedansen, eller att förstärkaren brusar tillräckligt lite för att användas med högkänsliga högtalare. Borde alltså räcka med ganska enkel elektronik i 99 fall av 100 för att tillfredsställa dessa "matchningsproblem".

Jag tror att det handlar om att folk kanske inte vill inse att de sitter med högtalare som de inte är nöjda med och därför provar en massa olika elektronik i hopp om att det ska "rätta till sig" eller "falla på plats".
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2008/04/22 :  20:43:50  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Jag håller med dig i din tankegång och ja tycker du svarar rätt bra själv på din fråga.

Jag har själv funderat på när en butik nästan skryter om att :
"Dessa högtalarna fungerar ju inte med va som helst!#8221;

När man sedan börjar kolla specen så upptäcker man att impedansen sjunker till tex 2.7 ohm någonstans! I mina ögon rätt felkonstruerade alltså.
MEN vilken tur att samma handlare har ett monster slutsteg som (av en slump?) kan spela musik ner till nära nog kortslutning!!! Humm , snacka om matchning?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/04/23 :  08:57:03  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Problemen kan ju också bero på så mycket annat än själva högtalaren. Kass placering, stora rumsnoder och massor av reflexer, för lite effekt etc.

Sedan kan ju även impedansen göra att den ställer krav på utgångsimpedans hos slutsteget för att kunna ge sitt bästa. Vissa behöver lägre andra lite högre och det måste man forska i för att hitta lämpligaste kombination.

Eller så är den svag i något register och att kompensera det är oftast lönlöst och skapar bara frustration och en massa begagnat annonser.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/23 :  09:12:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det verkar finnas ett samband mellan dyra/exklusiva högtalare och hur svåra dom är att driva/lira. På rak arm skulle jag kunna ge exempel på 3 aktuella högtalarmodeller som ger riktigt låga impedanser och därmed utgör svårigheter för förstärkaren. Varför?

Samma tanke som slagit dig har även slagit mig:
quote:
Det kan nästan kännas lite som ett kvalitetsbegrepp i kategorin högtalare,...
Just impedans (och i viss mån även fasen) är ju, tvärtemot mycket annat inom högtalarkonstruktion, rätt lätt att förutspå/beräkna.
Kanske är det ett kundbeteende/kundpsykologi att det är såhär det skall vara: dyra högtalare = kräver sin förstärkare.

MickeY - håller med dig, kloka tankar.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/04/23 :  10:28:04  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Det verkar finnas ett samband mellan dyra/exklusiva högtalare och hur svåra dom är att driva/lira. På rak arm skulle jag kunna ge exempel på 3 aktuella högtalarmodeller som ger riktigt låga impedanser och därmed utgör svårigheter för förstärkaren. Varför?

Ja det kan man fråga sig, varför?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/23 :  10:47:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag tycker det inte är såå konstigt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/04/23 :  15:36:26  Show Profile Send svejk a Private Message
En del högtalare som bara några få slutsteg på marknaden klarar att driva på ett vettigt är inte svårmathade, snarare felkostruerade.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/04/23 :  20:27:59  Show Profile Send marens a Private Message
Ja, men många påstår ju på formen tex att classe och B&W passar ihop. Vad gör en classe-förstärkare som nu är så passande för B&W högtalare? Classe gör väl bra förstärkare som så många andra med mycket lite färgning, förmågan att driva olika impedanser och vanliga rimliga utimpedanser. Vad är det som förstärkaren skulle göra för att passa så bra med just B&W:s högtalare. Jag tror inte någon har något kvalificerat svar på det.

Jag tror ju inte att det är så alls.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/04/24 :  19:26:56  Show Profile Send Goldfinger a Private Message



Det är fullt möjligt att man mätmässigt i avseende av frekvens bara kan urskilja små differanser mellan olika elektronik, men trots det hör man ju ändå tydliga tonala skillnader mellan olika märken, det går inte att komma ifrån. Vad gäller Classé och B&W har jag heller aldrig förstått varför det skulle vara en perfekt matchning. Classé är säkert bättre idag men deras -90 tals produkter tyckte jag var väl slöa och slätstrukna i sin återgivning.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/04/24 19:41:04
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/04/24 :  21:43:23  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det som kallas "svårmatchade" är ibland bara ett uttryck för extremt avslöjande högtalare. Mina egna Revel klassar jag som sådana, det är inte förrän nu efter att jag fick en bättre CD-spelare som det verkligen låter bra, innan hördes signalkällans svagheter lätt vilket fick mig att fundera om det var högtalarna som var problemet.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/04/24 :  22:10:48  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Det stämmer Snutten och det är heller inte högtalare med en jämn och hög upplösning genom hela registret som avses i tråden.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/04/24 :  22:51:21  Show Profile Send Snutten a Private Message
Japp Goldinger, borde ha läst lite noggrannare .
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/04/25 :  00:03:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Vad gör en classe-förstärkare som nu är så passande för B&W högtalare?


Det "borde" ju vara så eftersom B&W och Classé sedan några år ingår i samma koncern, B&W använder därför främst Classé elektronik när de utvecklar 800-högtalarna (av samma anledning "borde" Rotel passa bra till 600-högtalarna).
Men naturligtvis är det en smaksak.

Men jag tycker själv att ex. 803or drivna av elektronik från Classés Delta-serie låter väldigt trevligt ; hade jag haft råd så hade jag utan tvekan bytt ut min nuvarande elektronik.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/25 :  08:01:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
En del högtalare som bara några få slutsteg på marknaden klarar att driva på ett vettigt är inte svårmathade, snarare felkostruerade.


Med några så håller jag med men inte annars.

Vad är det för fel om tillverkaren trixar med olika matrial o hittar något som låter helt magiskt men den slugiltiga produkter har dippar ner mot 2 Ohm eller under o fasförskjutning på +- 45 grader ?

Det är därför jag inte alls tycker det är konstigt att dyrare talare oftas är knepigare att driva.




>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2008/04/25 :  22:34:56  Show Profile Send olof a Private Message
Som ingenjör får man ju ändå säga att ifall man kan göra en högtalare som låter magiskt och samtidigt är snäll nog lastmässigt att drivas av vad som helst är det en större bedrift än att konstruera något som bara funkar om det är kopplat till en kärnreaktor. Jag tycker iaf det är värt mer pengar!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/26 :  09:35:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Vad är det för fel om tillverkaren trixar med olika matrial o hittar något som låter helt magiskt men den slugiltiga produkter har dippar ner mot 2 Ohm eller under o fasförskjutning på +- 45 grader ?

Fel å fel!

Man kan väl fråga sig själv det som olof är inne på - vad och hur vill vi egentligen ha (det)? På min site skriver jag
quote:
...i det väger jag in många viktiga egenskaper: hållbarhet, säkerhet, testbarhet, frekvenslinjäritet, låg distortion, estetik, kvalite, med mera. Allt detta för att du som kund och ägare skall kunna ägna dig åt musiklyssnande. Vill du ha nått att engagera dig i kan du köpa en kräsen utställningskatt att kamma och servera gåsleverpate (självklart medan du lyssnar på musik)!


Sen tror jag inte man skall bortse från den sköna känslan av att ha "tämjt" ett par svåra högtalare, eller känslan att gå från dåligt ljud till fantastiskt ljud när "rätt" förstärkare kopplats in. Återigen kan man fråga sig - är det så jag vill ha det?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000