HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 HFLS Filter-frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2008/04/22 :  12:30:43  Show Profile Send rokk a Private Message
Nu är det såhär att jag ska bygga om mina HFLS lite är det tänkt, har tidigare kört med XT25 diskanter i brist på annat men ska byta ut dem mot DX25'or som är det är tänkt att det ska vara från början.

Vad gäller filtret hade jag tänkt bygga om dem likaså, vad gäller spolarna till basen och kanske diskanten, hurpass stor roll spelar resistansen i spolarna för att det ska bli rätt?

Vad för trådtjocklek och/eller resistans är optimalt och var är det mest värt att lägga några extra kronor i detta filter. Har nu Svarta Audyn Cap kondingar rakt genom och Mox motstånd (3.9 och 4.7).

Finns det några förbättringar som gjorts sen jag byggde dessa för nåt år sen?

Mvh,
Daniel

Edited by - rokk on 2008/04/22 12:31:42

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/04/22 :  14:16:51  Show Profile Send marens a Private Message
Jag gjorde ju ett alternativt filter till dem som man kan testa om man vill. Har inte själv testat det utan det var på efterfrågan från en HFLS-1-ägare som tyckte ljudet var för instängt.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=64347&whichpage=1&SearchTerms=HFLS-1

Resistansen i spolen till diskantfiltret kan spela roll. Det har i alla fall 1000000ggr mer betydelse att den är exakt samma än att byta till andra typer av spolar, även om man inte ska överdriva den betydelsen.

Edited by - marens on 2008/04/22 14:19:53
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2008/04/22 :  16:43:49  Show Profile Send rokk a Private Message
Tackar, jo jag läste den tråden innan faktiskt men saknar större delen av de komponenter som behövs, jag har spolarna från ett gruppköp till diskanten men de till basen försvann ena i en flytt. Vad för resistans ska det egentligen vara för bas och diskant, eller ska jag köpa ett par olika spolar och testlyssna?

EDIT: Tror jag har ett par 2.2 mH Spolar från ett PA-filter över, ~0.10 ohm ligger de på. Monacor som gjort dem, kan vara värt att testa för basen eller blir det till det sämre?

Edited by - rokk on 2008/04/22 16:49:48
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/04/22 :  19:20:24  Show Profile Send marens a Private Message
0.1ohm går nog. Det enda som händer är att basen blir något fastare och mindre fyllig när man minskar värdet på serieresistansen.

Att testa sig fram till diskantspolens serieresistans blir nog svårt. Om du vill testa hur serieresistanser påverkar basen så är det ju lämpligt att utgå ifrån den spolen du har med lågt dcr och testa med olika motstånd i serie och se (kanske höra) hur det blir.
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2008/04/25 :  02:06:24  Show Profile Send rokk a Private Message
Tackar!
Hittar inte mina förbaskade PA-spolar i röran sen flytten.. *mummel*

Problemet för mig är då att de luftlindade spolarna hos Hifi-Kit inte har rätt värden (2.2mH) för basen utan endast värden över och under. Och min multimeter klarar tyvärr inte av att mäta mH...

Har du eller någon annan förslag på var man kan få tag på en 2.2mH spole lindad med 'rätt' värden för en lindrig summa? Helst skulle jag vilja kunna komma över mox-motstånden samtidigt då jag vill löda om filtret om benen nu är för korta för den nya designen.

Behöver alltså nya vettiga spolar för basen som inte kostar en förmögenhet och ett set med nya mox-motstånd.

LITE OFF TOPIC: En till funderare, hittade mina 'PA'-spolar på elfa, och de verkar bara kosta hälften så mycket som deras 'hifi-spolar' med högre motstånd vid samma mh och trådtjocklek.

Än mer OT, men är nyfiken över vad som gör 'PA'-spolarna såpass mycket billigare...

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5701.htm <-- 'PA'-Spole
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5697.htm <-- 'Hifi'-Spole

EDIT: Efter lite googlande och slutledningsförmåga hittade jag förklaringen på fenomenet, nu står det mer klart för mig varför de kostar som de gör och varför de har lägre resistans!

Tackar för att du tar dig tid.

EDIT 2: Hittade svaret på google, igen...

EDIT 3: Såg att Goldenage music hade det jag behövde till relativt överkomliga priset, inkl 2.0mm luftlindade!

Aldrig haft med dem att göra dock, säljer de ens till privatpersoner?

Edited by - rokk on 2008/04/25 03:09:52
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2008/04/25 :  12:03:06  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Jag byggde ett par egna filter till mina HFLS-1, men jag frångick parallell principen och kör med serie filter istället.
Nu var det väldigt längesen som jag hörde orginalversionen, men jag upplever ljudet (subjektivt) som väldigt bra.
Är någon intresserad kan jag posta simuleringar, schema m m?

//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2008/04/26 :  21:23:39  Show Profile Send Hasse a Private Message
Jepp det är jag som kör med marens filter. Tycker mycket om det, låter mindre färgat (Om man får såga så). Se hans länk.

Jag ser gärna mer info om ditt filter SlaitH.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2008/04/26 :  22:37:50  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Jag ska bara få igång mitt bild login så lägger jag upp simuleringen och schemat. Simuleringen stämmer ganska bra, jag mätte upp dem för ett tag sedan. Får väl ta och göra det snart igen.

//Patrik

Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2008/04/27 :  22:17:28  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Så nu har jag fått mitt login.
Här kommer de bilderna som jag lovade.
Det är inte speciellt svårt att testa ett sådant filter, delarna är inte speciellt dyra.

Schemat för seriefiltret, jag slopade kondingen som ligger normalt över R1. Jag uplevde att den dämpade klarheten i diskanten.
Brantheten är 3:e ordningen för bas/mellan, 2:a ordningen för diskanten.

Här kommer Simuleringen, sist jag mätte så stämde det ganska bra med simuleringen. Dock så hade jag en 0,3mH spole och ingen R2, då blev delningen ca 2khz. När jag bytte till 0,2mH så lyfte ljudet bättre. Dessutom så kollade jag med Xdir programmet och loobningen blir som bäst med 2,5khz delning. Om man vill ha lite bättre baffelstegskompensation så byt L2 till 1,2mH eller kanske tom 1,4mH, dock så vet jag inte hur detta påverkar ljudet. Jag har inte provat själv.

Ja det är fritt för vem som vill att prova.

//Patrik

Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2008/05/06 :  01:31:19  Show Profile Send rokk a Private Message
Tackar så hemskt mycket för insikten och förslagen!

Är klart sugen att testa någon av filtren, ska se om jag har komponenter över att testa alternativa filter när de nya lådorna blir klara.

Bygger ju även nya lådor så... fick dock en liten annan fundering, de rundade kanterna på lådan!
Blir det någon större påverkav av ljudet om jag kör 45 graders avfasning istället för avrundat? Hade lite fundering på hur viktig rundningen egentligen var då jag sett några HFLS utan dem.

Precis testkört mina DX25'or som ersätter mina gamla XT25 i min gamla låda, och nog låter det bra. Synd bara sidan i ek sprack sådär lite spontant efter flytten, blir MDF och fanér denna gång.

Orkar ni med ännu en HFLS-byggtråd såhär i efterhand eller ska jag hålla det för mig själv?

Edited by - rokk on 2008/05/06 01:42:41
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/05/06 :  07:00:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Rokk, dela gärna med dig av ditt bygge. Du har säkert någon teknik som du inte tänker på men som kan vara insrpiration för någon annan.

Angående 45-graders hörn; Jag har inte verifierat det med mätningar men det borde gå bra det med. Runda hörn har en mjukare övergång när vågen rör sig längsbaffeln men att det skulle bli någon signifikant skillnad har jag svårt att tro.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2008/05/06 :  13:36:42  Show Profile Send rokk a Private Message
Tackar, ska fundera lite på det när jag kör igång med bygger nästa vecka.

Undertiden kan ni få se mina ~4 år gamla HFLS-lådor som spruckit i sidan... Men spelar än gör dem i alla fall.

Som ni kan se är de inte speciellt med precision på alla ställen direkt, men vad gör man utan verkstad och dålig budget?

Var student på den tiden så det blev billiga terminaler och göra av det man hade. Ska försöka bygga mer seriöst denna omgång hade jag tänkt.

Edited by - rokk on 2008/05/06 13:38:35
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/05/06 :  14:02:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:

Denna design kändes bekant på nåt sätt

Mina HFLS1 !

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/05/06 :  14:08:42  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

quote:

Orkar ni med ännu en HFLS-byggtråd såhär i efterhand?

Absolut Rokk!

quote:

eller ska jag hålla det för mig själv?

Absolut inte!
Jag suger i mig som en svamp!
Lådsnickerien är också av värde. Bilder steg för steg.

Själv hoppas jag komma in i matchen till hösten. Men man/jag behöver vara mentalt redo.
Vilket filter vet jag inte säkert. Men originalet är väl verifierat och fullt godkänt.

Pac; HFLS:orna kommer leva länge än. Skulle det bli en nedläggning av högtalarelement från Peerless ser jag fram mot ett "omtag".
Konceptet; enkelhet och kvalité är suveränt!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2008/05/07 :  22:52:20  Show Profile Send rokk a Private Message
quote:
Denna design kändes bekant på nåt sätt

Mina HFLS1 !

Ja, se på fan. Det skiljer ju lite saker men konceptet ser väldigt lika ut. ^_^ Mina sidor är i massiv ek, men ena sidan sprack sådär lite spontant efter ett år.
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2008/05/13 :  08:18:00  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Är det någon som har kommit sig för att testa mitt filter alternativ?
Jag är mest nyfiken bara

Det skulle vara kul med lite respons från andra än mig själv.

//Patrik

Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2008/05/13 :  15:50:14  Show Profile Send rokk a Private Message
Jag har inte kommit till att testa än, har inte alla komponenter.

En funderare, De flesta (typ alla) använder 4mm tjock bitumen.
Jag har 1.5mm tjock som ligger och skräpar. Så jag tänkte köra 1.5mm tillsammans med ett rejält mittenstag. Volymen blir densamma om inte liite större. Kan det te sig väl?

EDIT: Har även ett ark 500x500x2.2mm bitumen med extra densitet (mineral-tillägg i åbäket som gör att den nästan väger som 4mm)

Om jag kör den på sidorna, bör det räcka... Tänkte bara höra mig för innan jag kör på.

Edited by - rokk on 2008/05/13 16:02:26
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/05/13 :  17:33:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:

Ja, se på fan. Det skiljer ju lite saker men konceptet ser väldigt lika ut. ^_^ Mina sidor är i massiv ek, men ena sidan sprack sådär lite spontant efter ett år.

Mina är i stavlimmad björk, Som slog sig efter ett år ungefär, trots att trät var torrt. Skumt sånt där.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/05/13 :  21:49:38  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Jag tänkte komma in i "DIY-gänget" till hösten. Det är en hel del pyssel med sommarstugan osv nu när vädret är "nice".

Min avsikt är att prova lite olika filter.
Originalet - med sin enkelhet.
Och "marens" variant. Pac kallade "MkII".
Och så är det ditt, SlaitH.

Någon nämnde att man med fördel kan lägga filtret utanför lådan under experimentstadiet. De låter som en bra variant.

SlaitH: Det blir att återkomma till detta lite senare. Vilket av filterna har Du testat själv?
Vilket har Du fastnat för?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/05/13 21:55:00
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2008/05/14 :  01:27:00  Show Profile Send rokk a Private Message
Som jag lovade, byggtråd!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=68587

Nu ska jag försöka köra igång med mina nya HFLS, kommer säkerligen gå åt pipan men jag ska försöka iaf!
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2008/05/14 :  08:35:29  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Gubben i Kalmar:
Jag har bara testat orginal filtret, men jag måste erkänna att det var väldigt längesen. Jag har fortfarande kvar det uppsatt på hålad masonit, så det ska bara vara att löda dit igen. Får nog ta och testa det när tillfälle infinner sig.
Som det är nu så tycker jag att seriefiltret låter riktigt bra, men jag skulle behöva lite andra referenser. Så det blir nog till att testa orginal filtren snart.
Jag drog mina kablar ut igenom basreflexröret, sen var det bara att lägga filtret på golvet och labba så mycket man vill.
Det kanske inte är någon ide att ha filtren i lådorna överhuvudtaget, kommer själv troligtvis att köra med speakon kontakter i mina nästa alster och filtren liggandes i en snygg låda på golvet.

//Patrik

Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2008/05/14 :  21:54:45  Show Profile Send Larsen a Private Message
Speakon är kalas. Jag använder det i mina HFLS-1 tillsammans med externt filter, just för att kunna ändra, eller rent av ha två olika filter att enkelt byta mellan. Tanken var även att enkelt ge möjlighet att köra aktivt delat.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/05/15 :  20:53:54  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
Speakon!

Ja jag börjar fatta. Det verkar vara smidigt i "labbmiljö".
Då siktar jag in mig på att göra lika dant.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/05/15 20:54:42
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2008/05/16 :  08:34:02  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Det går att hitta prisvärda speakon kontakter på Kjell och CO.

Precis som larsen säger så är det lätt att skifta och kontaktytorna är faktiskt väldigt bra i en speakon kontakt.
Vet inte om det finns kontakter för kablage som går att löda fast. De jag har träffat på har bara skruvar, dock så får jag säga att det sitter som berget när jag har dragit fast dem.

//Patrik

Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2008/05/16 :  15:21:46  Show Profile Send Mey a Private Message
Jag lånar en liten del av denna tråd, då jag hade en fundering beträffande bygget av filter till HFLS-1; nämligen att göra kretskort att montera alla komponenterna på. Jag har layoutat och tillverkat kretskort förut, men just detta område är nytt för mig.

Finns det några generella tips på hur man bör (eller inte bör) göra layouten till ett filter av detta slag
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2008/05/16 :  15:55:32  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Varför vill du ha ett kretskort?
För att det ser snyggare ut eller av någon annan anledning?
Personligen tycker jag att det är nästan enbart fördelar med att tråda alla komponenter direkt.

Om det är av estetiska anledningar så kan du ju sätta allt på en snygg träplatta i den layout som önskas och sen får du helt enkelt dra kablar under plattan.

Personligen kör jag alltid med funktion en aning före form, försöker alltid att hålla isär spolar och ställa respektive lägga dem ner.

//Patrik

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000