HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 "Knäppt" laminatgolv!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/22 :  08:08:37  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tjena,

har någon på forumet varit med om ett laminatgolv som "smäller", "knäpper" och lever loppa?? Ja det märks framförallt på nätterna när man ligger i bingen. Vaknar upp av att det smäller och "kryper" i golvet.. Spänningar liksom!! Och när man hoppar ur sängen och promenerar lite på golvet liksom kryper det i golvet!! Irriterande!

Får inte ihop va fasen detta är för inte är det väl bara normala rörelser i golvet.. har ju lagt laminat på totalt 70-80 kvadrat och det är bara i sovrummet det lever låda!! Dessutom har jag rejält med utrymme till alla väggar så det är ju inte heller att golvet ligger dikt an mot väggen och därför skulle "spjärna emot liksom".

Ringer snart till golvbutiken och begär pengarna tillbaks om detta fortsätter!!

Någon som kan hjälpa/förklara/tipsa??

-----------------------
Tabula Rasa!

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/22 :  08:17:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
vad finns det under sovrummet ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/22 :  08:27:26  Show Profile Send Mahler a Private Message
Grunden! Plastmatta på spånskiva och grundplatta! Flytande konstruktion!

Plastmatta låg ju redan sedan länge och jag har lagt laminaten rätt över för enkelhetens skull. Precis som i kök/hall och i nya biorummet uppe utan problem!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/22 :  08:44:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hmmmm

Sol in i rummet under dagarna ?
Det kanske knäpper på dagarna med fast då är ni ju inte hemma ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/22 :  08:56:28  Show Profile Send Mahler a Private Message
Precis!! Hmmmmmm!!

Nää, egentligen ingen sol in den vägen. Sovrumsfönstret är på norrsidan. Enda jag däremot tänkt på en del är att det är lite väl dålig värme i just sovrummet.. Elementet verkar spöka lite och har försökt lufta det utan framgång!! Vattenburen elvärme.. Men det är hursomhelst kallare normalt i sovrummet.. Ifall det kan spela roll??

Ja man hör inte alls knäppandet, krypandet på dagtid, eller när man går o lägger sig en stund tidigare och läser i sängen. Då är det tyst. Det är på natten det kryper och knäpper och smäller !!

Men kan själva "undergolvet" vara krumbuktigt då tro??

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/22 :  09:00:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ett temp fall kan säkert ställa till det. Men jag är ingen X-pert i det här fallet ;-)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/04/22 :  09:14:39  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Temperaturvariationer kan absolut ge sådana symptom. Du skulle kunna kolla skillnaden i temp mellan mitt på dag och kvällning/natt. Ofta sker det i rum på husets skuggsida.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/22 :  09:53:24  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tchena boyz!

Tack för tipsen!

Jo, har kliat mig i knoppen hela vintern att sovrummet är så mycket kallare än alla andra rum i huset.. Skillnaden är ganska stor faktiskt!! Riktigt så att man undrar.. Har spånat lite om ifall det är kallras från fönstret eller vad det kan vara.. Men jag skall nog allt ta och ställa in en termometer där enligt råden här och se lite hur det ter sig!!

Men klart är iallafall att golvet känns iskallt. Ligger i Laminatets egenskap till stor del men säkert ochså för att rummet är så kallt!! Jämfört med hall/kök direkt utanför!!

Elementet och värmen ja. Har ett vattenelement i "tre lager" men endast det innersta känns lite fesljummet. Yttersta är iskallt! Har försökt lufta med skruven men vattent rinner ut i jämn stråle vilket är lite underligt. Verkar inte vara någon luft i elementet direkt? Kanske termostat-nålen som fastnat eller dylikt. Köpa ny termostat till elementet??? Hmm!!

Jo, jag har ju köpt ett kvalitetsgolv från Alloc med en mjuk "foam" på undersidan av skivan. Det är ett färdigt system där man inte behöver lägga ut någon grålumpapp eller annan foam. Bekvämt och praktiskt!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/22 :  17:55:25  Show Profile Send Mahler a Private Message
Update!

Har just skruvat bort termostaten på elementet och kollat "piggen".

Som jag gissa var den duktigt trög!! Det är den på nästan alla element som ju är originaltermostat på. Skall ju egentligen fjädra in och ut! Har provat att smörja men man får väl se hur mkt det hjälper!

Blir att byta i höst!! Någon som har en uppfattning på vad en termostat med nytt ventilhus kostar??

Mvh

/D

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/04/22 18:12:35
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/05/22 :  20:11:56  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hmmmm!!

Lessnade på golvet idag och drog till butiken där jag köpt golvet.. Prata med en säljare från Tarkett som råka befinna sig där och han mena på att det mycket väl kan bero på luftfuktigheten som antingen är för låg eller hög!!

Skall ligga mellan 30-60 RF.

Köpte en hygrometer och har stoppat in i rummet.. 25 RF!! Hmmm!!

Läser följande på Tarketts hemsida!!!

quote:
Vad händer med trägolv vid för låg RF inomhus?

När RF sjunker vill träfibrerna dra ihop sig. Om uttorkningen sker jämnt över hela golvbrädan blir varje bräda lite mindre, dvs golvet krymper. Många trä- och laminatgolv läggs #8221;flytande#8221;, dvs brädorna sammanfogas till en stor #8221;kaka#8221; som ligger löst mot undergolvet så att det fritt kan växa och krympa med årstidernas fuktväxlingar. Rörelsen tas upp av rörelseutrymmet under golvlisten utmed väggarna, och vid större ytor läggs särskilda expansionsfogar.

Denna teknik fungerar bra #8211; under förutsättning att golvet verkligen tillåts röra sig fritt, och att RF håller sig inom föreskrivna 30 #8211; 60 %.

Om RF blir lägre än 30 % vill golvet röra sig mer än vad installationen tillåter och golvet kan spricka isär.



Då uttorkningen sker uppifrån kan även brädan skåla sig, dvs den krymper mer på ovansidan än på undersidan #8211; och resultatet blir att golvets kanter reser sig. Vid hög uttorkning kan krafterna i träet till och med bli så stora att slitskikten trots en starkt limfog släpper från mellanmaterialet




Ööööh!!

HJÄÄÄÄLP!!!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/05/22 :  21:25:45  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Vad händer med trägolv vid för låg RF inomhus?



Enligt topic har du laminatgolv vilket inte är gjort av trä utan av plast.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/05/22 :  21:35:35  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nja, beror ju på vad man menar. Hela laminatgolvet är ju inte i plast utan det är ju fiberskiva under ytskiktet så helt i plast är det ju inte.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/05/22 :  21:52:12  Show Profile Send Vox a Private Message
Må så vara, men för Mahler blir det helt fel om han läser information om ett trägolv och applicerar det på sitt "plastgolv".

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/05/23 :  10:43:57  Show Profile Send Mahler a Private Message
Nääää Vox,

Där har du nog fel!!


quote:
En bit trä påverkas dessutom ca 3 ggr mer av dessa fuktrörelser tvärs fibrerna än längs fibrerna. Detta är en inneboende och helt naturlig egenskap hos trä som givetvis får effekter på alla träbaserade golvmaterial dvs laminatgolv, lamellparkett och massiva trägolv.


Precis som Ztenlund säger.. Kärnan av plankan är ju fiberboard som sväller/krymper beroende på RF..

Jag har insett att mitt golv på natten då RF stiger i sovrummet eftersom vi har rummet stängt, börjar röra på sig. Intrycket är att kanterna på golvet reser sig!! Och då kryper och knäpper det i golvet.. Ställer jag mig på golvet på morgonen kryper det precis under fotstegen.

Antagligen för att jag trycker ner golvet igen!!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/05/23 13:22:29
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2008/05/23 :  11:06:32  Show Profile Send EAR a Private Message
Har du det rätta avståndet mellan vägg och golv?
28% rf hörs väldigt lågt.Jag hade nog satt in en befuktare och försökt få upp nivån till 45 - 50 % rf

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/05/23 :  11:21:37  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jag har kört med distansklossar från tarkett när jag la golvet så vi har mellan 5-10 mm till väggarna.

Så det bör ju vara tillräcklig "sväll-mån" för golvet. Och igår gick jag igenom varje väggskarv efter bortglömda distanser som kanske spjärnar mot men inge. Golvet ligger fritt från alla väggar.

RF:en är dålig i hela huset har jag upptäckt. Igår låg det mellan 24-25 i alla rum!! Även i allrummet på ovanvåningen. Men inga av dom laminatgolven knäpper och smäller!! Hmmm!!

Inatt gick RF i sovrummet upp till 33 % för att vi sover där med stängd dörr. Och det är tydligen då som golvet börjar leka rövare... När fuktigheten pendlar på natten. På dagtid står ju rummet öppet och vädrar ur eventuell fuktighet!

Men hur tusan "luftfuktar" jag hela huset??? En luftfuktare i varje rum är ju knappast ekonomiskt!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2008/05/23 :  12:10:05  Show Profile Send EAR a Private Message
Tycker det verkar konstigt att ni ligger så lågt.
Prova med en annan mätare och kolla fall den visar likadant.

Det vanliga är att RF brukar vara för högt snarare och att fuktigheten är för hög och med risk för mögelskador

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/05/23 :  12:34:25  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jooo,

Men tyvärr har man inte en hel hög med RF mätare hemma så man kan dubbel och trippelkolla en mätning!!

Var förståss tvungen att springa iväg och köpa en igår!!

Och stämmer nu inte den jag köpte är iallafall 125 kr i sjön!!

Hmmmmmmm,

Skall ta in mätaren i badrummet ikväll och köra på en stund med varmvatten i duschen och se hur mätningen rör sig!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/05/23 :  13:08:23  Show Profile Send Mahler a Private Message
Nå,

Jag har som sagt "klagat" i golvbutiken där jag köpte golvet och dom skall jaga upp Alloc säljaren åt mig.. Dom får väl komma hem till mig och mäta luftfuktigheten själva och göra en undersökning/bedömning..

Återigen är det bara laminatgolvet i sovrummet som spelar Allan. Har ju lagt Alloc laminat i kök/hall utanför sovrummet (ca 35 kvm) samt nya biorummet uppe (Ca 33 kvm) ochså. Och dom knäpper då inte!!

Enligt mätaren jag köpte är det på dagtid samma luftfuktighet i hela huset.. Mätte runt lite igår!!

Jaaa,

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/05/23 :  15:13:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tvivlar på att 25% RF sommartid kan stämma. Det är extremt torrt.
Medelvärdet utomhus ligger betydligt högre.
http://www.smhi.se/content/1/c6/02/68/78/attatchments/relhum_enterm.pdf

Observera att RF sjunker om man värmer luften. Inomhus med högre temperatur än ute har lägre RF om man inte tillför fukt. Men även med hänsyn taget till det så brukar man bara komma ner i sådana värden vintertid då det är riktigt kallt ute.

Har du lagt en diffusionsspärr under laminatgolvet?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2008/05/23 15:18:24
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2008/05/23 :  16:33:54  Show Profile Send EAR a Private Message
Om man ligger på den låga nivån så borde man nästan få problem med slemhinnorna.

Var bor ni någonstans

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2008/05/23 16:34:36
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/05/23 :  23:07:04  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ja grabbar,

Jag vet inte!! Kanske är mätaren jag just köpt oduglig och fullständigt värdelös!! Knappast omöjligt!! Billig digital Jula variant för 125 spänn, !!

Läser på nätet att en proffshygrometer aldrig garanterar större exakthet än +/- 1-2 %.. Så då kan man väl räkna med att denna felar på iallafall +/- 5%

Inomhus temp i veckan har varit ca 22 grader och luftfuktigheten som sagt mellan 24-26% enligt mätaren! Utomhus kallare!! Ca 13-15 grader i veckan!

I natt gick det upp till 33 % med stängd dörr till sovrummet..

Sitter nu med mätaren inlindad i en våt handduk nu som efter ca 1-2 timme visar 92%.. Mätaren maxar 95% Enligt källor på nätet skall den visa ca 97-98% inuti en våt handduk!!

Vi får se vad Alloc säger men så super duper fel tror jag inte min mätare visar!!

Var jag bor?? Lidköping Vänern!!

Hurså Finns det särskilt torra platser i Sverige??

Golvet har en mjuk foam på undersidan per standard!! Någon annan diffusionsspärr behövs inte.

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/05/23 23:34:24
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2008/05/24 :  11:52:53  Show Profile Send McEnroe a Private Message
För mig verkar det som att det inte flödar luft i ditt rum.Finns det nån lucka eller en ventil som låter rummet andas?
Öppnar du den mera eller installerar en ny tror jag värmen dras med in från dom andra rummen.Fukten kommer också bli mindre.
Ett bra hus tex ska ju byta sin luft ungefär 6 ggr.
Egentligen är det inte så skit att "elda för kråkorna".
Det var mina 50 öre

I was talking to myself!
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2008/05/24 :  16:19:42  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Finns det särskilt torra platser i Sverige??

Jadå det finns det.Långt ifrån något vatten och med lite höjd över havet så sjunker RF.Inget konstigt med det alls

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/05/24 :  16:40:18  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag var idag och kikade på lägenhet med min mor och upplevde något som kan passa in i topic.

I de lägenheter (det var visning/rundvandring på 2:or, 3:or etc...) och i de lägenheter som hade direkt sol (bla takvåningen) och där det låg laminatgolv, var det som om det låg grus under golvet. Runt där man satte ned foten 'knastrade' det och knäppte? Mest på de ställen osm låg eller hade legat i direkt som och värmts upp.

Hade nog inte ägnat fenomenet en tanke om inte denna tråden funnits i bakhuvudet.

/M
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/05/24 :  21:37:29  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Jadå det finns det.Långt ifrån något vatten och med lite höjd över havet så sjunker RF.Inget konstigt med det alls


Bor 500 meter från stranden till Vänern!


quote:
För mig verkar det som att det inte flödar luft i ditt rum.Finns det nån lucka eller en ventil som låter rummet andas?
Öppnar du den mera eller installerar en ny tror jag värmen dras med in från dom andra rummen.Fukten kommer också bli mindre.



Hmm.. förstår inte riktigt!! Du menar att det kanske är för dålig ventilation i sovrummet?? Och att man kanske skulle se över tilluften?? Vi har bara spaltventiler ovanför ett av fönstrena i rummet.. Upplever det som lite undermåligt faktiskt!! Har funderat på att installera en bättre ventil!


-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/05/24 21:41:30
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000