Author |
Topic |
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2008/04/21 : 21:00:44
|
Plötsligt är sonen på väg att lämna fadershuset. Plötsligt dimper det ned litet oväntade pengar. Plötsligt sammanfaller ett antal bitar som gör det möjligt att skaffa nya högtalare!
Naturligtvis har jag grunnat en hel del på olika alternativ - men jag vet ju att ni här på HiFi-forum gillar att ge råd i dylika ärenden. Därför ger jag er nu chansen att komma med era reflektioner inför högtalarvalet.
De nya högtalarna ska:
* harmoniera med ett ljudideal som sätter kropp och själ framför detaljer och attack.
* ha bra mellanregister
* ha mjukare diskant än nuvarande - se nedan
* ha bra basprestanda, både till detaljer och djup i förhållande till de jag har - se nedan
* kunna spela bra på låg volym
* klara av att återge intensiv, sammansatt musik
* klara av att stå nära bakvägg - typ 30cm
* ha "stor" sweetspot
* gärna vara golvare men bra stativare är inget hinder
* kunna lånas hem för provlyssning i Stockholm innan köp
Högtalarna ska inledningsvis lira tillsammans med: * CD-spelare: Bluenote Koala Tube * Grammpfon: Thorens TD 125LB med SME3012 och Ortofon OM10 * RIAA: för närvarande Vincent POA 111, är nog det första som kommer att bytas ut efter högtalarna... * Förstärkare: Hegel H1 * Högtalakablar: ViaBlue SC-4 Biwire &
Nuvarande högtalare: Totem Dreamcatcher 2.1, d v s stativhögtalare med sub som integrerar bra med varandra. Lite av de för- och nackdelar jag hör i dem är: + Mellanregistret + Bra detaljer i basen + Bra djup i basen - 32Hz väldefinierat + Bra släpp - Påträngande diskant - Grötar ihop komplex musik - typ symfonier - Litet volymintervall som låter bra
Vad säger ni - vilka reflektioner har ni?
/ Jörgen G
PS Budget? 30-40 papp /DS
|
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2008/08/04 11:08:10 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/04/21 : 21:04:38
|
Din detaljspec gör ju att vi inte kan ställa motfrågor...
* Upp i storlek inom samma märke (Forest). * Sonus Faber!!! |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2008/04/21 : 21:09:11
|
Gärna synpunkter på uppåt inom märket. Även förslag på andra märken. Hur spelar till exempel Sonus Faber inom budgeten i förhållande till Totem Hawk respektive Forest?
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
TomasF
Medlem i AÖ
265 Posts |
Posted - 2008/04/21 : 21:16:11
|
Du önskar reflektioner och jag undrar genast - har rummet sådana i för hög grad? Då får du kanske just de negativa symptomen som beskrivs. Men detta har du förståss redan tänkt på.
Av det dryga dussin högtalare jag personligen lyssnat på ordentligt passar ingen in på din spec, tyvärr. /Tomas F. |
musikälskare
|
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2008/04/21 : 21:18:38
|
Hawk har lite loudnesskaraktär. Forest mer neutral. Sonus Faber fyller nog ditt viktigaste kriterium: quote: * harmoniera med ett ljudideal som sätter kropp och själ framför detaljer och attack.
* ha bra mellanregister
* ha mjukare diskant än nuvarande
Hade i många år Sonus Faber Electa Amator, stativare stående ca 10cm från bakvägg (från bakkant förstås) och de har basporten bakåt. De spelade förvånansvärt djupt i basen med en underbart förförisk diskant (silkeslen aldrig hård (Esotar)). Suveränt mellanregister, även på mansröster.
Mitt absoluta tips, börja med att lyssna på SF. Är inte hemma på deras nuvarande modellprogram (annat än att jag älskar lilla Guarneri Memento men den är lite över budget). Den stora frågan är om du ska satsa på SF golvare, eller "nöja" dig med stativare. |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
huzze
10180 Posts |
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/04/21 : 21:24:48
|
I så fall tycker jag definitivt att du skall lyssna på Intelligent sound IS8 PRO om du kan ge avkall på den allra lägsta basen. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2008/04/21 : 21:32:51
|
Liten rumsbeskrivning: Högtalarna kommer att stå i ett rum nästan precis mitt emot en stor öppning till köket som är 3,60*5,55, Rummet är 3,30*5,55 och väl möblerat med soffor, fåtöljer, arbetsplats och bokhyllor utefter väggarna. Köket innehåller det kök brukar göra köksinredning och matplats. Avstånd från högtalare till bortre vägg - i köket: cirka 6,5-7m.
Tack för inspel så här långt - jag läser och begrundar...
/Jörgen G
|
Edited by - Jörgen_G on 2008/04/21 21:53:00 |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2008/04/21 : 21:39:18
|
En av dem allra häftigaste och BÄSTA högtalar och hifi upplevelser jag haft var med ett par WLM Diva monitor.
Finns beg på hififorum, komplett med kontroller och stativ vet jag.
Finns på Audio Concept att lyssna på. Helst fantastiska tyckte jag!
|
Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254 |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2008/04/21 : 21:46:50
|
Hur är WLM Diva i förhållande till de Totem du lyssnat på OhmBoy? |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2008/04/22 : 08:42:28
|
Jag skulle definitivt låna ett öra till Respons lilla stativare som visserligen kostar en slant men som presterar bättre än väldigt mycket annat på marknaden. Kanske även Ino pip
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/04/22 : 08:58:26
|
Jag slår ett slag för WLM med !! Fast jag har inte lyssnat på Divan och Aura kanske springer iväg i pris ? Du kan även komplettera med någon av deras subar längre fram.
För mig ger WLM allt det jag vill ha plus lite till o tillråga på allt så försvinner högtalarna i rummet |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Ranefjord
Member
422 Posts |
Posted - 2008/04/22 : 09:19:12
|
Carlsson OA50.2 eller Carlsson OA52.2. Världens bästa allaroundhögtalare. Om du vill ha ett enmans-system med hifikvaliteter rekommenderar jag Reference 3A Dulcet. Fick en påminnelse om deras förträfflighet förra veckan på Malmö Hifi-center. Vi var tre stycken som var överens om att detta är bland det bästa ljud vi någonsin hört (tillsammans med Sugdenelektronik). Jag köpte det beggade paret redan dagen efter. De kräver dock sin man att ställas in, samt sin förstärkare. Sugden är en supermatch. Själv ska jag först testa Trends TA-10.1 och spela på den tills jag kan köpa loss Sugden. |
Snoogens |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2008/04/22 : 21:13:02
|
Tack för alla inspel!
Som sagt redan i frågan har jag grunnat en del själv redan - det blirju liksom så när man hänger på forum som detta och dessutom har möjlighet att slinka inom en och annan hifibutik när man knallar omkring på stan.
Några av er har kommit med tankar jag själv burit på - t ex förslagen om uppbyte inom Totem-familjen. Jag är emellertid inte lika imponerad över deras dyrare och lite fysiskt större modeller som av de små. De känns således inte speciellt heta för närvarande.
WLM har jag faktiskt inte ägnat en tanke åt i prisklassen, för mig har de alltid framstått som allt för dyra. Tack OhmBoy johan.b. Ska kollas upp även de är stativare.
Harbeth och Intelligent Sound har jag hört som hastigast på mässor - klart intressanta - men eftersom de är stativare så ligger de lite i bakvatten.
Respons verkar ju intressanta, men även de är ju stativare... Dessutom inte helt enkla att få tag på verkar det som.
Carlsson var ett oväntat förslag. Vet inte riktigt hur jag ska ställa mig. Känns lite som att gå tillbaka 35 år i tiden för mig. Önskehögtalare då och har haft några sedan dess. Men det är klart OA50 och OA 52 har jag ju aldrig lyssnat på...
Huzze - ständigt dessa Sonus Faber! Men jag ska ärligen skriva att jag också funderat i de banorna, så förslaget känns lite som en klapp på axeln från någon som viskar- visst ska du ha ett par Sonusar. De finns alltså klart med i tankarna.
Fler tankar är naturligtvis välkomna även om jag redan fått fler förslag än jag trodde.
/Jörgen G |
Edited by - Jörgen_G on 2008/04/22 21:17:41 |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2008/04/22 : 21:46:40
|
Wlm Diva monitor hörde jag med mcintosh elektronik. de kunde även drivas med rör då dem var väldigt lättdrivna. Elementet är stort. jag tror att det sitter en diskant inuti (bakom?) det stora elementet- Är det ett 10" element? Ljudet jag upplevde vat varmt , verkligt och som ett slag i magen. jag ramlade omkull i soffan och bara skrattade, så bra lät det. iofs var det en del elektroniksk musik jag lyssnade på, bla infected mushroom. Men även akustisk musik lät grymt bra.
Jag ägde ett par Totem Mani2 då och skulle sälja dem. en kille kom hem till mig och lyssnade på dem. han gillade mina mani2 skarpt, men ville höra dem med annan elektronik än vad jag hade. så jag skickade honom till audio concept och ville att han skulle testa mani2 där med dn elektroniken som han ville ha till (mcintosh) . det skulle jag inte ha gjort, för han kom inte tillbaka till mig, utan föll pladask för wlm diva monitor. jag förstår honom.
mani2 är grymma, men wlm var roligare på något sätt. och musik skall ju vara kul eller? |
Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254 |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2008/04/22 : 22:03:03
|
Precis OhmBoy!
/Jörgen G |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
|
olof
Harry-vinnare 2004
800 Posts |
Posted - 2008/04/23 : 15:53:06
|
Mitt spontana råd när jag bara läste din kravspec var Carlsson 51.3 men då Ranefjord redan varit inne på detta tänkte jag rekomendera ett par Audio Physics(scorpio?) som låtit mycket trevliga varje gång jag hört dem.
|
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2008/04/23 : 20:10:32
|
Tack Olof. Jag har lyssnat på Audio Physics Tempo med Hegel-förstärkare. det var OK men gav inte den där wow-känslan man önskar. Kommer att lyssna på andra högtalare innan jag eventuellt återvänder till märket.
/Jörgen G |
|
|
JPT
Member
149 Posts |
Posted - 2008/07/28 : 15:16:31
|
Kanske JMR Offrande på begagnatmarknaden (förra modellen, ej signatur som ska vara ljusare och luftigare)?
Denna är lite mjuk i toppen jämfört med många moderna "hifi-högtalare". Kropp och själ i kubik, stort ljud, med ordentlig botten och låter bra på många volymnivåer (alla?). Kolla gärna min anläggning för lyssningsintryck. Tyvärr svårt att få låna hem, eftersom jag inte tror att de har ngn åf i sverige för tillfället, annars uppfyller de imho alla dina kriterier....
tror att medlyd i danmark saluför dessa fortfarande.
Lycka till! |
Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52644 |
Edited by - JPT on 2008/07/28 15:22:36 |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2008/08/04 : 11:07:11
|
Oj - jag borde naturligtvis ha rapportera hur det blev i slutändan i denna tråd
Nya högtalare är inköpta och levererade. Det blev en bärnstensfärgad produkt från Skottland:
Tannoy Glenair 10
Produktbld ild från Tanoys webbplats
Efter att mer eller mindre systematiskt provlyssnat ett dussintal högtalare inom budget blev det i slutändan så att ett litet överskridande gav ett mycket bättre ljud. Någon av de övriga högtalarna jag lyssnade på kunde mäta sig inom någon parameter men ingen kom upp i Tannoy Glenair 10:s klass om man ser till helheten.
/Jörgen G |
Edited by - Jörgen_G on 2008/08/04 11:11:11 |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
|
|
Topic |
|