HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rätt fas på förstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Beyer
Starting Member

35 Posts

Posted - 2008/04/19 :  17:44:48  Show Profile Send Beyer a Private Message
Tänkte åter en gång väcka diskussionen om påverkan av att köra rättfasat i systemet.

Har en förstärkare Thule IA250 som jag provat på att vända fasen fram och tillbaka på. Är på det hela klara med att det låter olika beroende på vilket håll jag vänder på nätkabeln till förstärkaren. Men är osäker på vilket som är det rätta. Båda hållen låter bra men olika.

Läge 1. På ena hållet låter ljudet luftigare, mer öppet, högre diskant (ljusare karaktär på ljudet)och det är lättare att höra detaljer.

Läge 2. På det andra hållet låter ljudet lite mörkare och med lite mer tryck i basen. Ljudet känns fylligare i detta läge.

Är det någon som har samma förstärkare eller som vet vilket håll på fasen som är rätt för Thules förstärkare?

Har provat att mäta spänningen i chassit men då elektroniken verkar vara isolerad från detta lyckades jag inte. Jag fick inget utslag på voltmetern iallafall. Dock fick jag stor skillnad när jag mätte på ett gammalt slutsteg. Mätte spänningen i chassit i förhållande till jord. Kan man mäta på något annat sätt kanske?

Skulle vara skönt att få klarhet så att man kan koncentrera sig på att man kopplat in det rätt.

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/04/19 :  20:30:03  Show Profile Send llerk a Private Message
En regel brukar låta så här: Om du sätter i nätkabeln i vägguttaget. Titta sedan på motsvarande sida på nätkabeln. Där finns tre stycken hål. Om du vänder den så att den bildar ett "v" och sätter till en faspenna i det övre vänstra hålet. Om pennan lyser så har du rätt fas. Om den inte lyser får du vända den i vägguttaget.

Lycka till...

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/04/19 :  21:02:12  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Det jag upplevt när fasen är rätt är att återgivningen blir mera sammanhållen och homogen, bättre balans mellan registren, tycker mig även förnimma en lägre distortionsnivå vid rätt fas. På din beskrivning skulle jag gissa på läge 2, att du hör mera detaljer i läge 1 kan mycket väl bero på att man lätt blir lurad att tro så pga en högre distortionsnivå, hör du mera detaljer i toppen förklaras det ju i så fall av den ökade diskantenergin som du beskriver. Svårt att säga exakt när man inte hört själv, jag gissar bara utifrån din beskrivning.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Rutger
Member

135 Posts

Posted - 2008/04/20 :  02:51:47  Show Profile Send Rutger a Private Message
Läge 2 innebär rätt nätfas, tveklöst. Sätter tre spänn på det.
Låna en faspenna och kontrollera.

llerk skrev:
quote:
En regel brukar låta så här: Om du sätter i nätkabeln i vägguttaget. Titta sedan på motsvarande sida på nätkabeln. Där finns tre stycken hål. Om du vänder den så att den bildar ett "v" och sätter till en faspenna i det övre vänstra hålet. Om pennan lyser så har du rätt fas. Om den inte lyser får du vända den i vägguttaget.

IEC-kontakten monterad i chassit har ofta en märkning i plasten
som innebär att fasen (L) "ska" vara på stiftet uppe till höger om
de tre stiften är ordnade som ett "v", dvs helt enligt den "regel"
du återger. Men jag har absolut aldrig i praktiken sett något
mönster där man kan anta att apparaten blir rättfasad om man
kopplar så! Enligt min erfarenhet är det lika ofta andra hållet
som är rätt (även om jag inte gjort statistik). Jag är öppen för att
en given tillverkare skulle kunna vara konsekvent i hur de kopplar
nättrafon till nätkontakten men jag känner inte till några sådana
fabrikat. Någon som vet en tillverkare där fasen alltid ska in på
ett bestämt stift?

Egentligen tycker jag att det borde stå i manualen till varje pryl
som kostar över 5000 kronor hur den ska anslutas till nätet för
minsta störfält från chassit. En saklig upplysning som alla borde
kunna gilla, nätfastroende eller ej.
Go to Top of Page

Beyer
Starting Member

35 Posts

Posted - 2008/04/20 :  10:57:28  Show Profile Send Beyer a Private Message
Till Goldfinger:

Din beskrivning av ljudet vid rätt fas, i mitt fall läge 2, är precis så som jag upplever det! "sammanhållen och homogen, bättre balans mellan registren, tycker mig även förnimma en lägre distortionsnivå vid rätt fas." Dessutom nu när jag har lyssnat mer kritiskt några dagar har jag upptäckt att all musik låter mer rätt i detta läge. Speciellt musik med lite sämre inspelning låter bättre. Det låter även skönare att lyssna en längre tid och när man drar på volymen lite känns det som förstärkaren hänger med bättre (låter starkare).

Tidigare har jag gått mycket på detaljer i ljudet och inte helheten och där tror jag du Goldfinger har en viktig poäng angående distortion och diskant! Jag har kört på det läge där jag tycker hört mest men nu inser jag inte bäst!

Till Rutger och llerk:

Kan tyvärr inte mäta detta med faspenna, då faspennan lyser upp på samma avstånd i båda fallen. Det verkar gå väldigt lite spänning ut i chassit då jag får hålla pennan väldigt nära förstärkaren för att denna skall ge utslag.

Hittar inga markeringar om huruvida vilket stift fasen skall vara på. Öppnar jag lådan blir jag ännu mindre klok. Kan helt enkelt för lite hur nätfasen kopplas till transformatorerna i förstärkaren.

Det verkar precis som Rutger säger att det är ganska inkonsekvent från från fall till fall vilket som är rätt håll. Tycker också att tillverkaren borde märkt ut detta på varje elektronikpryl! Visserligen vet vi inte här i sverige i vilket hål fasen är placerad i våra nätuttag men detta går ju som llerk säger lätt att ta reda på genom att använda en nätkabel samt en faspenna och kolla på vilken sida av kabeln som det lyser.

Jag är inne på Goldfingers och Rutgers linje och kommer att köra i fall 2.

Tack för all hjälp!
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/04/20 :  11:01:57  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
När HF&Musik gjorde ett reportage om detta för nästan 100 år sedan så har jag för mig att faspennan inte ska lysa om fasen är rätt??
Eller kommer jag ihåg alldeles fel??
Hur fasen ligger det till egentligen??

EDIT:
Om jag minns rätt så stod det att om man för faspennan mot apparaten så är det när faspennan lyser upp på kortast avstånd eller inte alls som fasen är rätt.
Snälla, rätta mig om jag har fel för jag tänkte leta fram min gamla faspenna som legat i gömmorna en längre tid.

A balanced diet is a cookie in each hand.

Edited by - CarlssonH on 2008/04/20 11:09:36
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/04/20 :  13:09:19  Show Profile Send Zombie a Private Message
Kolla även inne i apparaten att fasen kommer in rätt. Du kan ju ha vänt rätt hela vägen och sen har dom lött tvärtemot konventionen inuti.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/20 :  13:18:42  Show Profile Send huzze a Private Message
Helt rätt CarlssonH
Enklast är att börja med pennan mot chassit, (så den tänds) och sakta föra den bortåt. Är fasen rätt slocknar pennan relativt snabbt. Är den fel, kan den lysa 30-35cm ifrån.
Min nya Yamaha DVD hade enorm skillnad. 30cm i fel fas och pennan tändes aldrig i rätt fas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000