HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kallt ljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

putte8209
Starting Member

16 Posts

Posted - 2008/04/19 :  09:43:21  Show Profile Send putte8209 a Private Message
Har en fråga om rör? tycker mina rör grejor låter kallt, så jag undrar om rören börjar bli dåliga? dem har bytts en gång å de är mer än tio år sen? kan de vara så? hur vet man om rören är dåliga?

Edited by - putte8209 on 2008/04/19 09:55:21

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/04/19 :  09:58:48  Show Profile Send Lech a Private Message
skicka >PM till Erik Anderson
Så får du alla svar

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/04/19 :  11:42:48  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Skulle lyssna på en Edison 60 igår kväll där ett effekt rör gett upp efter 10år med resultat att en konding small i tusen bitar, volym potten brann och ett motstånd stack. Då lyssningsvärden inte hunnit löda ihop de nya komponenterna så fick jag lyssna på Edison Triod istället

Byt rör du med gott samvete tycker jag iaf...

MvH

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/19 :  19:58:56  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Verkar på mig som att det blivit kortis i en EL 34:a då kan katodmotstånd och avkopplingskondensator braka. Kostnad för nya komponenter c:a 20 Kr, röret oräknat. Däremot har volympotten ingenting med detta att göra, om det är en tröst.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/04/19 :  21:48:29  Show Profile Send tkr a Private Message
Hei,
Hvis forsterkeren har vært i bruk i 10 år uten rørbytte, vil nok både utgangsrør og driverrør være modne for utskifting.
Om de ikke står i fare for å ryke, har de nok det aller meste av sitt rørliv bak seg, og et rørbytte vil sannsynligvis føre til mer dynamikk, bedre bass og mindre avrullet diskant.
En tommelfingerregel er å skifte utgangsrør etter >1000 timer drift, og driverrør etter 3-5000 timer.
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000