HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förpackningar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2008/04/19 :  16:01:32  Show Profile Send Njord a Private Message
Skickas ej... Så står det ofta i hifiannonser. Jag gissar att det ofta beror på handfallenhet när man inte har kvar originalkartongen.

Nu har jag hittat ett forum som har en alldeles egen avdelning som handlar om att förpacka och skicka.

http://www.audiokarma.org/forums/forumdisplay.php?f=87&order=desc

Det behövs verkligen information om konsten att packa rätt. Inte ens tillverkarna bryr sig alla gånger.

Mina nya högtalare skickades i originalkartong. Det var rena turen att de kom fram i helt skick. En kraftig stöt skulle ha förvandlat dem till kaffeved.

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/04/19 :  16:28:00  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Vad är det som säger att det beror på att man inte vill/kan packa?
Jag brukar sällan eller aldrig vilja skicka saker utan gör hellre upp affären öga mot öga. Det beror inte till största delen på förpackningsnoja utan det är andra aspekter som avgör. Jag säljer hellre lokalt (eller dit jag ändå skall åka vid något tillfälle) och får några kronor mindre betalt än att skicka prylar kors och tvärs över riket och krångla med distansbetalning mm. Mindre risk och en trevligare affär, normalt sett, anser jag. Köpa på distans är jag inte heller särskilt intresserad av annat än från t ex större näthandel, typ DustinHome, Megastore osv.

Att tillverkarna "inte bryr sig" är nog inte riktigt sant. Produkten packas för avsett transportsätt vilket till exempel kan vara på pall eller i container, vilket inte alls är samma sak som Postens och diverse speditionsfirmors våldsamma paketbehandling när de skickas styckevis. Sedan kalkyleras säkerligen en viss risk med om det inte rör sig om väldigt exklusiva saker. Stora, tjocka och kraftiga förpackningar tar plats och vikt under transport (=pengar) och kostar lite extra pengar i sig vilket säkert vägs mot kostnaden för att ersätta en och annan skadad produkt, inom rimliga gränser. Om en handlare sedan skickar vidare utan att försäkra sig om att förpackningen uppfyller de krav som ställs när det handlar om exempelvis Postens hantering är det ju egentligen inte tillverkarens fel.

Jag har råkat ut för precis samma sak med en icke-HiFi-produkt för runt 2k som skickades i den förpackning (tunn och tämligen flexibel kartong utan någon egentlig stötdämpning inuti) den normalt har på hyllan hos fysisk handlare och endast inslagen i papper och igentejpat. Förpackningen var uppenbart inte avsedd att skicka med post men det gav handlaren "blanka" i. Nu klarade produkten sig i alla fall men förpackningen var rätt illa tilltygad av förklarliga skäl. Att den inte var förpackad bättre från början är inte konstigt, den skickas från tillverkaren i större (och hårdare) kartonger som innehåller flera exemplar och inte en och en.

Att många privatpersoner behöver en kurs i förpackningsteknik är nog inget nytt, men tyvärr verkar samma sak gälla vissa distanssäljande företag också. Som tur är finns det många goda exempel också.

(Audiokarma har jag varit medlem på ett bra tag. Tyvärr räcker inte tiden till så antalet besök är inte så stort och sker tämligen sporadiskt. Trots det (eller kanske tack vare ) ett mycket trevligt forum, om än lite väl stort för att kunna hänga med ordentligt i alla avdelningar.)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2008/04/19 :  16:57:58  Show Profile Send short_cuts a Private Message
wooden crates eller flight cases...
Det som inte skickas i det e inte värt att ha

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2008/04/19 :  19:29:44  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Jag skickar lite till och från men helst inte. Och det beror mest på att även om jag packar det bra så blir verkligen paket misshandlade ibland. Sen kommer det då om det är trasigt att få ersättning och allt blir väldigt omständigt om man får ringa och tjata och bråka tyvärr. Det borde finnas bra alternativ på transporter som inte kostar multum och som man kan få märka upp med sånna kapslar som visar om det utsats för kraftiga stötar.

Posten så sällan som möjligt och bussgods har fungerat bättre men oftast lite omständigare.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000