HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Provlyssningar är farliga saker...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2008/04/18 :  20:22:40  Show Profile Send Mindless a Private Message
Ännu en gång har man fått uppleva att provlyssningar är farliga saker. Farliga hur? De skapar ett sånt förbannat ha-begär.

Jag och min bror hade båda ledig dag idag så vi tänkte: Varför inte svänga upp till Luleå på nya Hifi butiken där för att se vad de har att erbjuda, och framförallt då att lyssna på. Brorsan var även intresserad av att lyssna på lite Klipsch högtalare.

Sagt och gjort så anlände vi i Luleå. Parkerar bilen på busstationen och går den några minuter långa (korta) promenaden till butiken. Har varit förbi butiken tidigare men det har aldrig blivit att gå in och lyssna. Nåja, väl inne var det väldigt trevligt. Fräscha, ljusa och luftiga lokaler (lokal är kanske rätt ord?) i jämförelse med grannen (Takt & Ton) där det börjar bli rätt trångt pga av alla saker. Enda nackdelen skulle ju vara att det bara fanns ett riktigt lyssningsrum.

Nåja, till saken.

Klipsch var vad vi kom för; Klipsch var vad vi fick. Killen (butiksägaren så vitt jag förstod, glömde presentera oss) kastade in ett par Klipsch RF82 i lyssningsrummer under tiden vi gjorde diverse ärenden, väl tillbaka var det bara att sätta sig och köra igenom bunten med skivor vi tagit med.

Efter att ha hört att Klipsch är lite "loudness"-aktiga i sitt ljud tänkte jag att något rockigt kunde vara kul att prova, så jag tog initiativet och stoppade i Thin Lizzy's Black Rose och spelade "Get Out Of Here" - spontana reaktionen?

Inte det bästa jag hört men definitivt en unik karaktär på ljudet. Aldrig lyssnat på en högtalare med horndiskant förut så det var något nytt. Till en början tyckte jag att ljudet var högt och fläckvis väldigt vasst. Högtalarna var ju definitivt inte inspelade och förstärkaren som matade högtalarna tycktes vara av tveksam härkomst och kvalité. Hursomhelst, det var ändå något som man fastnade hos med högtalarna, om det då var ljudbilden eller de klockrena vokalerna vet jag inte - men något var det.

Efter att vi spelat ett antal till skivor och kanske framförallt bytt till en riktig förstärkare (Primare för ca 16000), började det kännas som att högtalarna kommit igång och då började fötterna äntligen stampa. Blev ett riktigt bra drag i högtalarna - väldigt Live-aktigt, dels på grund av ljudbilden och dels på grund av den sagda "loudness"-känslan. Provade med lite Alvin Lee, Mike Oldfield, Pink Floyd, Lisa Miskovsky, Fair to Midland och diverse annat och Klipscharna tycktes leverera all musik med en oerhörd auktoritet. Nedre registrena levererade verkligen allt jag kunde önska från en högtalare i 11000-klassen. Så väl trummor som basgång presenterades väldigt naturligt och realistiskt. Mellanregister och diskant då? Som sagt - ett unikt ljud som tog ett tags lyssnande att vänja sig vid (1-1#189; timma) men när man väl vant sig var det ren njutning. Vad man än tycktes spela så fungerade det oerhört bra.

Efter ca två timmars lyssnande kände jag och brorsan att vi var väldigt nöjda. Jag var oerhört tveksam till en början vad gällde ljudets karaktär men efter två timmars lyssnande var jag mycket imponerad, broder likaså.

Passade även på att lyssna på Focal JM.Lab's Chorus V826, väldigt fina högtalare, både estetiskt och ljudmässigt. Även dessa levererade ljud i toppklass trots att de stod mitt ute i butiken. Matades av en intressant rörförstärkare från Pathos och en underlig CD spelare som jag inte kunde se vad det var för märke på.

Blir nog upp en vända till om några veckor. Broder ville att de skulle ta hem Klipsch RF63 samt att jag skulle vilja ta en närmare titt på Focal högtalarna som såg väldigt trevliga ut.

Hursomhelst, en mycket trevlig Hifi-upplevelse. Takt & Ton har ju varit det enda alternativet den senaste tiden så det mesta man har fått höra har ju varit Linn (på gott och ont) så det var mycket roligt att få höra något nytt.


Slutsats? Pengarna i sommar kanske inte räcker till både Japan-resa och högtalare.

Edited by - Mindless on 2008/04/18 20:26:52

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2008/04/18 :  22:45:26  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Kul läsning. Ska du eller din bror slå till på Klipsch eller Focal? Med tanke på trådtitel asså.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2008/04/18 :  23:47:16  Show Profile Send Mindless a Private Message
För brorsans del blir det nog ett par Klipsch RF63 (provlyssnade på RF82, enda paret som fanns hemma), han bad dem ta hem ett par för att provlyssna på men han har praktiskt taget redan köpt dem. Han föll verkligen för Klipscharna. Men vem vet, han kanske ändrar sig. Tar ju några månader att skaffa fram lite finansiärer.

För min del så blir det nog ett par Focal beroende på hur det blir med jobb. Förhoppningsvis blir det ett skapligt välavlönat jobb nu framöver så att skaffa sig ett par V826 eller V836 ska inte vara något större problem. En rörförstärkare till detta vore ju inte helt fel heller, Pathos Classic One som V826:orna matades med lät väldigt trevligt. :)
Go to Top of Page

Linus_L
Starting Member

20 Posts

Posted - 2008/04/19 :  13:38:07  Show Profile Send Linus_L a Private Message
Som min broder skriver så blir det nog ett par RF63. 82:orna lät, ursäkta språket, förbannat trevligt! Kan bara tänka mig att RF63 låter ännu bättre. Återstår att se då man förhoppningsvis kommer att provlyssna dem om ett par veckor.

Många har skrivit att de ska vara väldigt påträngande i diskanten. Personligen så tyckte jag inte det var allt för farligt, iaf inte i den mån många målat upp det som. Men det är väl det hela "antingen så älskar man klipsch eller så gör man det inte". Sen spelar ju förstås rumsakustik och matchning av komponenter in en hel del. Rummet som dessa stod i var väl kanske inte det bästa ur rumsakustik och placering, men bra lät det! Det hela fick sig också ett rejält lyft då vi kopplade in Primare förstärkaren.

Summa sumarum: I like

Det lär väl troligen bli ett återbesök samt då införskaffande av finanser (eller någon smidig avbetalning om man inte kan hålla sig).

Får återkomma med lyssningsintryck då man provat 63:orna!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000