HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Nybörjarfråga raw vs jpeg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2008/04/18 :  16:25:00  Show Profile Send boombox a Private Message
Har kameran inställd på att ta raw+jpeg. När jag tittar på bilderna utan att ha manipulerat något med dem så är jpeg alltid lite skarpare än raw. Vad beror det vanligtvis på?

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/04/18 :  16:43:35  Show Profile Send Roq a Private Message
För att raw är en helt obehandlad bild, bara precis som kameran fångat den på sensorn.
Alla kameror fotar i raw, även små kompaktkameror men de konverterar bilden till jpeg och slänger sen rawfilen.
När bilden omvandlas till jpeg så gör kameran en viss bildbehandling - oftast lägger den på lite kontrast och skärpa och ibland lite ökad färgmättnad.

Det resultatet du får ut av raw direkt ur kameran är alltså helt obehandlat medan kameran redan gjort en lite "bättre" bild när den tillverkat en jpeg.
Fördelen med att fota i raw är att du själv istället kan påverka processen från råfil till jpeg.
Nackdelen är att det tar tid och plats på hårddiskar...
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/04/18 :  16:50:53  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Du kan ställa in vad kameran gör för JPG med. Skärka, konstrat och färger kan gå att justera.

Det behöver inte ta mycket längre tid alls med Raw än JPG. Ställ in kameran så att din JPG output blir ok, de inställningarna följer med Raw så att du kan "default" framkalla utan mycket meck, sen för de bilder du vill mecka med, då har du rawen och sen är det bara att pilla vidare.

Plats på hd tar det visst, sölar ner kameran lite med och tar mer plats på minneskortet men bara skjuta JPG svider för mycket i min smak.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2008/04/18 :  17:56:48  Show Profile Send boombox a Private Message
Tack för bra svar. Har meckat lite med skärpa och kontrast i raw-bilderna och det gjorde susen.

I utomhusbilder i solsken får jag ofta lite blåton i jpeg och det verkar funka bra att fixa med vitbalansen i raw. Jag har ofta också en del utfrätta vita ytor solskensfoton att fixa i raw. Utfrättningarna i jpeg kan man väl minska genom att underexponera lite (har inte riktigt koll på kameran ännu). Blåtonen i bilder har jag inte riktigt koll på kamerainställningar för. Någon som har tips?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/18 :  18:31:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tips ??

Använd enbart RAW

Kör du .jpg mät då vitbalansen på plats för rätt färg.
Överexponrade ytor är inte mycket att göra åt om det redan finns på bilden.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/04/18 18:44:20
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/04/22 :  17:01:11  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:
Ställ in kameran så att din JPG output blir ok, de inställningarna följer med Raw så att du kan "default" framkalla utan mycket meck..


Claes: Jasså? Det trodde jag inte. Jag kör bara RAW nu men har prövat att fota i läget RAW + jpeg.
Jag märkte inte att RAW såg lika ut som jpeg-bilden (med jpeg-inställningar som jag ville).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000