HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Det här med självbevarelsedriften vs. intressen...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2008/03/30 :  12:45:38  Show Profile Send n0p a Private Message
Sitter och läser på ett annat forum och kommer in på en tråd som heter "Nån mer än jag som blir "besatt" av saker?"

http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=shth&forum=6&thread=104546&page=1#new

Någon som känner igen sig och någon fler som känner att det inte behöver vara prylar som det handlar om. Utan att det kan handla om tv/internet/radio/tidningar/podcasts.

Den här gnagande känslan "Vad går jag miste om just nu?" eller "Hur stänger man av och hur ska man klara att välja bort/prioritera sin energi/resurser när det mesta är så intressant?"

Jag skriver under användarnamnet kid-klf @ dvdforum

Var finns skygglappar 2008 och vad kostar dom?

Exit Planet Dust

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/03/30 :  14:39:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
En stor utmaning i livet är väl just att lyssna till förnuftet över känslan lagom mycket? Styrs man helt av känslan är det lätt hänt att det fokuseras på värdlsiga ting, tvingas till sms- och hifi-lån, tror att lyckan ligger i prylar.

I boken jag refererade till i en annan tråd här på Off Topic tas en kärnfråga upp "Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?".


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2008/03/30 :  17:00:14  Show Profile Send JonasY a Private Message
Känner igen mig på pricken! Ständigt längtandes till nästa grejj man bara måste ha.

Jag tror det är så att när jag skall göra något, så vill jag göra det på allra bästa sätt. T.ex. om jag skall köpa en stereo, åker jag inte till Siba och köper den som de hade ute på annons, utan jag sätter mig verkligen in i problemet tills jag har hittat det bästa (för pengarna, oftast långt över tänkt budget förstås).

Jättebra ibland - har köpt fantastiska prylar jag annars inte hade varit i närheten av tack vare detta. Men det är jobbigt ibland, när man skall köpa något och man måste liksom undersöka allting grundligt först. Det har nästan nått nivån att när man står på Ica och skall välja mellan smörgåsgurka X och Y vill man hem och skapa en tråd på ett passande forum i ämnet och google på andras erfarenhet om X och Y.

Men jag måste dock tillägga att det hittills endast har skänkt mig glädje minus mycket pengar förstås. Det är roligt med prylar, man lär sig fantastiskt mycket och det är superkul att diskutera sitt intresse med andra.

Bara jag som tänkte på matte76 när jag läste tråden förresten? Amatörpsykologen i mig säger att där har nog hifi-intresset övergått till ren besatthet.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2008/03/30 17:01:48
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/03/30 :  17:36:31  Show Profile Send mace a Private Message
"lätt" mani kan kanske tillskrivas mig Spånar in i 110 på EN sak för en kort period

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/03/30 :  19:57:30  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Bara jag som tänkte på matte76 när jag läste tråden förresten? Amatörpsykologen i mig säger att där har nog hifi-intresset övergått till ren besatthet.


Jaså du...känner mig ganska obesatt faktiskt... du bör nog inte bli psykolog

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/03/30 :  20:21:37  Show Profile Send MartinN a Private Message
'Var och en blir salig på sitt sätt' hette det.

Eller kanske inte ? Men någon får sin lön av
våra intresse-utsvävningar.

Martin
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/03/30 :  20:37:59  Show Profile Send edison a Private Message
Hehee...ibland blir det väl lite obalanserat...

När jag förförra året fått det klistrat in i medvetandet att jag SKA skaffa mej båge & ta kort, ja då kollade jag nog blocket *överdrivet många* timmar efter ett objekt att ställa "i garaget".
Fick då också en 15-20 kilo MC-blaskor av den "garagestädande" svågern.
Blaskor jag givetvis *måste* ta mej igenom *på en gång*, dvs 2-3 blaskor /dag några veckor, hehe.


Har väl hänt innan och efter med att en viss sak tar upp lite extra uppmärksamhet/tid, men jag minns just detta som ett exempel på när det vart lite väl mkt "bara en sak i skallen"...

Lugnare nu...jag hittade ju ett just ett sånt gammalt järn jag sökte å kortet det ligger i plåskan





SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/03/30 20:42:45
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2008/03/31 :  10:33:29  Show Profile Send ILLY a Private Message
O ja!
När jag var liten brukade mamma säga att jag inte blev intresserad, som andra pojkar, jag blev fixerad.

Måste säga att internet har blivit en enorm tillgång, när det gäller intensiva och övergående intressen. Jag menar, det finns ju lika många diskussionsforum, som det finns potentiella intressen.

Som väl är, så har mina tillfälliga manier vandrat en bit från materiell till intellektuell natur de senaste åren. Nu handlar det mest om att ta reda på hur saker fungerar och hur allt hänger ihop. Mycket bygg-guider och allehanda praktiska tips blir det förstås också.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2008/03/31 :  11:44:55  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Det är klart att man blir besatt av saker imellanåt men jag har som tur är en spärr i skallen mot lån eller spontanköp. Halva nöjet med besattheten är ju att skaffa fram informationen och försöka göra den bästa affären om det så skall ta en stund.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2008/04/20 :  15:43:13  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
"Sedan blev jag "besatt" av att köpa en katt. Surfade kattsidor timtals om dagen, lärde mig ALLT om katter osv."

Låter otäckt.... tur att man inte hamnat i kattträsket än... men det kommer väl...

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000