HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vad tycker vi om Romy...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/04/11 :  21:52:27  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
En man med bestämda åsikter, är det bara överdrivet eller har han något att lära oss också?

http://www.goodsoundclub.com/GetPost.aspx?PostID=804&Phrase=midbass%20horn

Speciellt detta citat...

quote:
First thing first: from here and on I will be mention a chamber. Be advised that I will always be taking about the back-chamber of a horn. The front chambers, as it described in most of the incorrect horn literature, SHOULD NOT BE USED anywhere within horns. Most of literature form the mid of the last century that you probably read and that stressed the use of front chamber approach to horn design form a perspective of developing pressure but not from a prospective of development sound. Therefore some of thier observations are not applicable in case of high-fidelity home reproduction. Anyhow, if you driver too large and your throat too small (than might occur with middbas horn) and you have some kind of accidental front chamber in there then juts disregard it and move forward. Yes, keep it smaller but disregard it is have happened.

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/04/11 :  23:09:43  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Ja, han skriver iallafall med såpass mycket staffvel att jag som swänsk har svårt att fersschtå vd han menr ganska ofta. Blir förstås inte bättre av att mer avancerad hornteori är något jag inte greppar...

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/04/12 :  00:42:49  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Öhm, jag håller med zix. Nu läste jag bara lite snabbt men det var inte helt lätt att förstå vad han försöker skriva.
Jag undviker däremot att tycka varken bu eller bä om hans teorier för jag har inte kunskap/erfarenhet nog att tycka varken bu eller bä... =)
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/12 :  09:57:08  Show Profile Send reVintage a Private Message
Är inte era kommentarer om Romys språkförmåga lite kränkande? Bara för att en människa har problem med stavningen(dyslexi) behöver han inte vara dum i huvudet.
Ronnie har deltagit på Romys forum så han är nog mest insatt i ämnet.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2008/04/12 :  18:52:54  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Jag har generellt svårt för människor som uttalar sig så kategoriskt som Romy gör, en del han säger kan jag hålla med om men varför måste han låta som en amerikansk fundamentalistiskt kristen?

NMVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/12 :  20:45:56  Show Profile Send reVintage a Private Message
En intressant iakttagelse är, att av oss som hittills svarat har ingen haft något att säga om HORN. Vi har bara tjafsat om stavning och nu senast fundamentalister,.

Nu får vi lov att skärpa till oss.

Jag har i vart fall haft stort nöje av att läsa Romys forum. Han kan ju inte vara helt fel ute med tanke på övriga deltagares status samt de utrustningar de testar med. Det viktiga är att Romy uttrycker sin åsikt, rätt eller fel, det leder till att man börjar tänka! För flertalet DIY-are, som bara vill clona, är det nog inte så givande. Själv är jag nog mest teoretiker, men det jag till sist bygger brukar fungera mycket bra redan vid första försöket. Om det öht blir byggt.........

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/04/12 :  20:53:23  Show Profile Send Marc a Private Message
Jag har följt Romys site rätt länge och jag tycker den fruktansvärt underhållande! Han uttrycker sig väldigt kategoriskt men han har självdistans. Det är liksom en del av hans image.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2008/04/12 :  21:27:27  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
En lite mer nyanserad bild av honom kanske...

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=1411379#post1411379
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/04/12 :  22:11:51  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
reVintage, inget kränkande eller nedsättande menas. Jag menade bara det jag sa: att det var svårt att förstå p.g.a. stavning.
Kanske är det lättare för någon som har engelska som modersmål, eller har erfarenhet av samma sak som Romy. Jag har inget av det.

Jag har iofs också, oavsett stavfelen, svårt att förstå hur hans resonemang går, hur han kommer fram till sina slutsatser. Om jag fattade det rätt så tycker han att horn är bäst för övre bas/nedre mellanregistret. Bättre än dipol tyckte han också. Men veckat skulle det inte vara. Det skulle vara intressant att jämföra om man kunde.
Earl Geddes (gedlee på diyaudio.com) har ju skrivit en massa om "waveguides", som väl liknar horn en del - åtminstone ytligt sett, till formen. Det kanske vore intressant att komplettera med en läsning av hans öppna brev till Audio Xpress angående del 1 och del 2 av ""How Horns work", Bjørn Kolbrek.
Geddes är också väldigt övertygad om att han har rätt (iallafall är hans framtoning på diyaudio sådan). Det kanske han har också.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/04/13 09:32:41
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/04/13 :  08:32:36  Show Profile Send MatsT a Private Message
Världen är sällan så enkel så att det finns ett rätt och ett fel.
quote:
Det viktiga är att Romy uttrycker sin åsikt, rätt eller fel, det leder till att man börjar tänka!

Jag håller med reVintage, det är mycket roligare att läsa många åsikter och tänka själv än att bara efterapa en av dem.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2008/04/13 :  08:57:42  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Horn är bland de svåraste högtalarna att bygga och det
finns många som tror att dom kan och väldigt få som verkligen kan.

Om han nu är bäst så kan han väl vara lite ödmjuk och inte bete
sig som en obstinat 5'åring.

Han må ha rätt i det han skriver men jag ser gärna att han håller
sina negativa sidor för sig själv.
Hur konstruktivt är det att racka ned på andra konstruktioner.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000