Var på Claes Olson i Västerås idag och de sa att de inte har adaptrar till USA-plugg som går i svenska uttag. De sa att det varit problem med att få dem godkända (pratade med två anställda som sa samma sak).
De har haft engelska adaptrar nyligen (engelsk stickpropp till svensk) och det tyder på att man lättat på reglerna lite (en av de anställdas åsikt).
Fick ett tipps om att inte betala allt för många av dina inköp med kort om du inte har för avsikt att tulldeklarera dessa vid återkomst till sverige då åtminstone visa och mastercard tydligen ibland lämnar ut uppgifter om gjorda köp. dock så var uppgiftslämnaren inte en nära bekant varför jag inte kan bedömma saningshalten i ovanstående. /Patrik
quote:Fick ett tipps om att inte betala allt för många av dina inköp med kort om du inte har för avsikt att tulldeklarera dessa vid återkomst till sverige då åtminstone visa och mastercard tydligen ibland lämnar ut uppgifter om gjorda köp. dock så var uppgiftslämnaren inte en nära bekant varför jag inte kan bedömma saningshalten i ovanstående. /Patrik
Tack för tipset, men varför skulle VISA eller MasterCard göra det, vad vinner de på det? Hmm, ställer mig tveksam... hade nog tänkt göra de flesta inköp via VISA, det är ju otroligt smidigt.
Som jag förstod det så var det i samband med förfrågan de lämnar ut uppgifterna. men som sagt var inget jag kan verifiera annat än då denna person som varit med om en sådan händelse efter några inköp i turkiet förra året. Dock ingen djupare ralation till honom så jag vet inte hur sant detta är. /Patrik
quote:inte har adaptrar till USA-plugg som går i svenska uttag
ok, de verkar ha försvunnit, det var säkert 7-8 år sedan jag köpte sist, kan ha varit på elfa. men det är inget problem. Det är bara att klippa och sätta på en svensk kontakt. Kan köpas på Ica.
(om nätdelen uppfyller kraven för nätspec. i sverige såklart)
Multiverktyg typ Letherman eller Gerber är också billiga. ca halva priset mot i sverige. Om man beställer på postorder i US till hotelet (eller platsen man bor på) så kommer man undan skatten också. Dock tillkommer frakt... men den brukar inte vara så dyr om man inte har bråttom.