HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Den perfekta partnern till Larsen 4 är hittad.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2008/04/07 :  13:45:49  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Har genomfört en förstärkaruppgradering för några dagar sedan. Efter provlyssnande blev det en Musical Fidelity X-T100. Här kommer en beskrivning av vägen som ledde dit.

Allt började med att jag uppgraderade högtalarna genom införskaffande av Larsen 4. En modell som jag mycket starkt kan rekommendera, anser de vara mycket överlägsna "konventionella" högtalare genom sin rena, klara ljudbild, förmåga att spela djupare bas på ett välkontrollerat sätt (28 Hz) kombinerat med mycket god spridning av ljudet (högtalarna försvinner ur ljudbilden).

Dessa drev jag initialt med min Sony STR-VA333ES surroundreceiver. En utmärkt modell i grunden men jag upplevde omgående att högtalarna förtjänade något bättre. Kraft var en parameter (känslighet 88 dB), värme en annan. Musikaliskt driv en tredje. Då jag seglade in på Carlssonljudet berodde det bl.a på spelglädjen som högtalarna har då de paras med rätt elektronik. Den spelglädjen kunde min Sony inte frambringa även om den inte gör bort sig i stereo på sitt sätt.

Beslutet togs: ny stereoförstärkare behövdes. Valet av ren stereo var enkelt för mig då Sonyn tar hand om biodelen (surroundkanalerna etc). Stereoförstärkaren skulle driva frontarna (Larsen 4) och sköta stereolyssnandet. Kollade runt lite på alternativ och en sak var klar: surroundreceivrar upplevde jag inte som optimala för det ljud jag var ute efter. Ren stereo, 100% prioritet blev valet då jag inte riktigt är med på diskussionerna om antal HDMI-in/utgångar, uppskalning, Dolby TrueHD som verkar vara det viktigaste hos en receiver idag. Plus att den våldsamma andrahandsvärdessänkningen för bra receivrar utan detta livets nödtorft inte tilltalar mig alls.

Ställde upp följande alternativ:

*Densen Beat 110
*Micromega A120
*Marantz PM7001KI
*Musical Fidelity X-T100
*Primare i21
*Holfi Integra 8S

Ytterligare en modell kom sedan inglidande:

*YBA YA201

Provlyssning av dessa bokades in och med rejäl kompensation för lyssningsrummen kommer här ett försiktigt omdöme om dessa:

*Marantz PM7001KI.

Detta var den första jag lyssnade på (i samma lyssningsrum som MF X-T100 och Micromega A120). Kringutrustning var samma CD som jag själv har, Marantz SA7001KI och högtalarna i samtliga fall - mina egna Larsen 4. Lyssningen skedde hos Ojco Ljud och Bild i HBG.

Marantzen lät varmt men saknade helt det driv och spelglädje jag sökte. Den drev dock högtalarna bättre än min receiver, alltså fastare grepp om konerna s.a.s. Dock upplevde jag den som "sömnig" i ljudet, alltså inte som ideal för mina högtalare. Detaljerna kom dock fram och registren samspelade vettigt. Dock kände jag direkt att CD-spelaren (SA7001KI) kan betydligt mer än så, d.v.s den bör paras med en bättre förstärkare.

*Musical Fidelity X-T100.

Detta blev nästa förstärkare att testas. Plötsligt föll allt på plats. Spelglädjen dök upp, drivet var mycket bra. Ljudet lät klart och rent, registren sammanhållna. Instrumenten fick en fin kropp, diskanten var också mycket kontrollerad (inget essande som det fanns tendenser till hemma). Utan tvivel det ljud jag sökte. Kärlek vid första lyssningen bokstavligt talat. CD-spelaren och högtalarna utgjorde perfekt matchning med denna förstärkare. Lyftet från PM7001KI var stort och min misstanke var korrekt, SA7001KI är en mycket bra CD-spelare som förtjänar en riktigt bra förstärkare.

*Micromega A120.

Nästa förstärkare att kopplas in var Micromega A120. Den passade mig inte alls. Jämfört med X-T100s spelglädje och fint balanserade register lät den rent ut sagt som om loudness kopplats in. Basen bumlade (saknade definition som X-T100 erbjöd) och diskanten började fräsa något. Uppenbarligen hängmattekaraktär. Det behövdes inte många låtar av olika typ innan detta stod helt klart och jag bytte tillbaka till X-T100 för ytterligare utvärdering. Loudnessljud är inget för mig så Micromegan var helt klart det svagaste kortet.

*Holfi Integra 8S.

Dagen därpå bar det av till Malmö och Ljudprodukter. Där väntade Holfi Integra 8S och som det senare visade sig, även YBA YA201 på mig. Holfin lät mycket fint, behaglig klang och välbalanserat. Lite åt samma håll som Marantz PM7001KI i vissa avseenden men renare, klarare och tydligare. Men drivet som MF X-T100 erbjöd hade den inte. D.v.s det blev inte den spelglädjen som jag visste att högtalarna i kombination med rätt förstärkare kunde trolla fram. Därför blev det vidare lyssning på alternativet YBA YA201.

*YBA YA201.

Detta visade sig vara en kanonförstärkare nummer 2 (nummer 1 är X-T100). Den lät mycket snarlikt X-T100, samma musikaliska driv, samma spelglädje. Med reservation för vissa effekter som rummet hade påstår jag att den i princip lät identiskt med X-T100. Så identiskt att jag hade sagt "lika bra". Helt enkelt en mycket fin förstärkare från ett märke jag inte tidigare hört talas om, men jag uppdaterade mig snabbt på det. Ett märke som jag helt klart kommer att ha med på "måste provlyssnas"-listan då det vankas inköp av HiFi-elektronik (CD, förstärkare o.s.v).

En perfekt partner till Larsen 4 och som liksom X-T100 gör musiklyssnandet mycket roligt.

Dessa båda förstärkare lyssnades med Holfis CD-spelare. Enligt mitt intryck av YA201 lät den mycket likt Marantz SA7001KI.

*Densen Beat 110.

Sista anhalten blev Malmö HiFi-Center. Där väntade Densen Beat 110 och Primare i21 på mig.

Densen Beat 110 hade jag förhandstippat som favorit och den lät utmärkt. Behaglig, välbalanserad klang. Fin instrumentkropp. Men. Drivet och spelglädjen från MF X-T100 och YBA YA201 hade den inte. Men mycket bra lät den, klart och fint. Absolut värd en provlyssning. Dock gjorde avsaknaden av driv att jag inte valde den.

*Primare i21. Upplevde den som snarlik Densen. Dock hade den danska förstärkaren ytterligare ett uns värme i ljudet som jag gillade. Men i princip mycket lika som jag upplevde saken. Drivet som jag var ute efter fanns inte heller här på det sätt jag önskade. Men absolut en bra förstärkare iövrigt.

Efter lyssnandet på dessa modeller tog jag en sista funderare. Det stod helt klart jämnt mellan MF X-T100 och YBA YA201. Faktiskt så jämnt att jag varit lika nöjd oavsett vilken av dem jag ställt i stereobänken hemma. Till slut blev det dock så att jag tog X-T100 då jag kom fram till att rören i den gav ett uns mer kropp åt instrumenten. Men som sagt, jag håller de två modellerna som så snarlika att jag säger likvärdiga. Att få fart på Larsen eller Carlsson och spela ut dessa klarar de perfekt med enligt mina öron klart trevligare resultat än övriga alternativ.

Köpte till slut demoexet av X-T100 hos Ojco då jag gärna ville ha det exemplar jag lyssnat in mig på. Dessutom snabb leverans. Ville uppgradera ljudet redan till helgen.;)

Väl hemkommen körde jag en sista stereosväng med min Sony innan jag kopplade in X-T100. Uppgraderingen höll stilen ända hem. Ljudlyftet i hemanläggningen var även då mycket stort och nu är det mycket roligt att lyssna på musik. Att återupptäcka skivsamlingen har fått en ny innebörd.

Funderade en del på main-in men kom fram till att jag inte kunde tänka mig en "sämre" ljudande förstärkare för att få det. Kopplade istället pre-out från STR-VA333ES till aux 1 på X-T100 och det fungerar utmärkt. Så det löste sig till det bästa trots allt. Ska nu om ett tag bara mäta in ljudnivåerna så jag vet hur volymkontrollerna ska ställas in för att få rätt nivåer på bioljudet.:)

Det har varit en mycket intressant ljudresa och jag kan utan tvivel varmt rekommendera både Musical Fidelity X-T100 och YBA YA201 till alla som prioriterar ett mycket fint och spelglatt stereoljud. Dessa båda förstärkare ger jag högsta betyg och jag lånar Densens slogan för att beskriva dem: "Life is too short for boring HiFi".

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2008/04/07 :  13:54:11  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Kul att du hittat rätt. Larsen 4 är # 1 på min lyssningslista, så det var lite synd att du inte testat den med slutsteget jag kör med också (rega maia 3). Tycker rundstrålande högtalare överhuvudtaget verkar vara en smart idé, trots att dom ser lite miffo ut.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2008/04/08 :  08:41:46  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Mycket intressant läsning! Musical Fidelity har aldrig varit min kopp te, trots att jag lyssnat på många av deras produkter. Kul att du tog dig tid att lyssna på så måga olika alternativ. Du ger en bra bild av de olika förstärkarnas egenskaper och karaktärer.
Själv är jag ju på väg att byta till ett par Larsen så då blev ju ditt repotage extra intressant.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/04/08 :  09:07:41  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Vad kostar XT100? Hittade bara en länk utan priser.

http://www.musicalfidelity.com/products/xseries/xt100.html

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2008/04/08 :  09:34:10  Show Profile Send VA333ES a Private Message
X-T100 kostar 12500 kronor och jag anser den vara mycket prisvärd. Närmaste alternativet för spekulanterna är som sagt att provlyssna YBA YA201. Något som verkligen rekommenderas (förutom X-T100).

Vad det gäller Larsen 4 diggar jag dessa stenhårt. Inte en enda gång under min lyssningssession har jag upplevt att högtalarna varit en svag punkt. Tvärtom, de har gladeligen hängt med de olika förstärkarna. De låter ännu bättre än OA58 som redan den var mycket prisvärd.

Jag gillar det s.k "Carlssonljudet" mycket bättre än det konventionella ljudet från traditionella högtalare och för min del är Larsen 4 och Larsen 6 de perfekta högtalarna. 6orna har jag dock inte lyssnat på än men karaktären är ju motsvarande 4an.

Jag kallar mina Larsen 4 för prisbomben, man får helt enkelt mycket för pengarna och jag ser väl egentligen bara Larsen 6 som den naturliga vägen för min del. Eller Stigs 3-vägare som det börjar röra sig kring.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000