HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Musical Fidelity A5 eller Hegel H200??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

octavius
Member

114 Posts

Posted - 2008/04/05 :  11:00:03  Show Profile
Musical Fidelity A5 eller Hegel H200?? någon som lyssnat på någon av dessa?

Vill ha taktfast ljud och mkt snabb bas för att allt skall skall bli till en helhet=musik.

Dessutom är det alltid trevligt om man kan få fram detaljer som man aldrig tidigare hört på sina gamla favorit CD:s.

Har ni några andra tips så är det självklart välkommet! budget upp till 23000:-

Vore tacksam för svar!


Rullebulle

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/04/05 :  11:16:45  Show Profile Send matte76 a Private Message
Du kan ju provlyssna Primare I30 också, grymt bra förstärkare med nypris 18.500.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

octavius
Member

114 Posts

Posted - 2008/04/05 :  11:23:52  Show Profile
Tack för tipset men jag har läst diverse tester och den verkar vara lite för lugn och mjuk för min smak.

Vill ha absolut taktfast ljud med bergfast och snabb bas, inget mjukt och halvsnabbt ljud.




Rullebulle
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/04/05 :  11:49:56  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nja, Primare I30 är visserligen ganska mjuk, men inte lugn. Dynamiken är på topp liksom snabbhet/rapphet! Du borde åtminstone provlyssna den.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

octavius
Member

114 Posts

Posted - 2008/04/05 :  15:34:34  Show Profile
Tack för tipset! men mjukhet är inte för min smak, vill ha neutralt ljud.


Rullebulle

Edited by - octavius on 2008/04/05 15:43:28
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/04/05 :  16:38:05  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
En neutral och lågdistorderad återgivning kan på sätt och vis upplevas mjuk, dvs föranleder ej lyssningströtthet. Musical fidelity har jag aldrig upplevt speciellt neutrala så den skulle jag inte valt med dina kriterier, då är nog Primare I30 närmare sanningen. Hegel H200 är förmodligen också mindre färgad än Musical fidelity A5.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/04/05 16:46:12
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2008/04/06 :  16:59:03  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Goldfinger: Det måste ju mer än något annat bero på det material som matas in i förstärkaren, no?

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/04/06 :  17:44:14  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Beat javisst, men varje gång jag lyssnat på Musical fidelity komponenter har jag alltid upplevt samma saker i ljudet oavsett kringutrustning, men självklart i större och mindre utsträckning.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2008/04/06 :  21:10:17  Show Profile Send Andrén a Private Message
Vet inte om det hjälper men Jag har goda erfarenheter av både Primare I30 och Hegel H200. Ja skulle välja den som klangmässigt tilltalar dig mest.
Musical Fidelity kan jag inte yttra mig om, men allt annat jag hört från dem har inte passat mina ideal.

Jag skulle beskriva Primaren som lite "mjukare" av de två. Medans Hegeln är bättre på mikrodynamik och detlajer, med omåttlig kraft.
Lycka till!

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/04/07 :  11:24:18  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
En neutral och lågdistorderad återgivning kan på sätt och vis upplevas mjuk, dvs föranleder ej lyssningströtthet. Musical fidelity har jag aldrig upplevt speciellt neutrala så den skulle jag inte valt med dina kriterier, då är nog Primare I30 närmare sanningen. Hegel H200 är förmodligen också mindre färgad än Musical fidelity A5.
Nu har jag varken lyssnat på andra Musical fidelity stärkare än A5 (en kompis har en)och inte heller den nyaste Primare I30 modellen, men av det man läst så verkar I30 vara en mer neutral produkt än tidigare Primare förstärkare och slutsteg som jag har lyssnat på och som inte är neutrala utan mjuka/varma. Och när det gäller A5an så är den mycket mer neutral än de Primare förstärkare/slutsteg som jag har lyssnat på. Och jag är ganska säker på att A5 och Hegel H200 har mer gemensamt ljudmässigt än med tidigare Primare modeller. (Har lyssnat på H200 i butik)

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/04/07 :  17:33:26  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Så här tycker jag personligen av det jag hitills hört av dessa märken.

Musical Fidelity: Jag upplever att de har ett pålagt skimmer i toppen samt är ganska tunna i mellanregistret, röster och instrument får ingen riktig kropp, upplösningen har heller inte imponerat på mig. Däremot kan de spela ganska insmickrande och involverande.

Primare: Bra driv och dynamik men saknar en del konturskärpa i de lägre oktaverna, helt ok mellanregister med godkänd kropp, dock lite tillbakalutat vilket gör att botten och toppen får aningen för stort utrymme. Upplösningen godkänd för prisklassen.

Hegel: Av det jag hört ganska nära neutralt med godkänd balans mellan registren och godkänd upplösning, har lyssnat för lite för att komma med mera djuplodande analyser men jag tror dock att Hegel ligger närmast neutralt av dessa tre märken.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2008/04/07 :  20:14:23  Show Profile Send mrk a Private Message
FBK skrev:
quote:
Och när det gäller A5an så är den mycket mer neutral än de Primare förstärkare/slutsteg som jag har lyssnat på


Håller helt med dig FBK. Har själv jämfört i30 med A5 och kom fram till samma slutsats som du.

Men smaken är som baken och alla tycker olika. Mitt råd är att låna hem och testa!


-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000