HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Original 2008 mkII Tung CD-spelare för småpengar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/04/14 :  14:35:41  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jaha, nu verkar spelaren vara slutsåld på HIFI Trade. Är det någon i forumet som slagit till? :)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2008/04/14 :  17:43:38  Show Profile Send RobertH a Private Message
2008F och MKII går dock att få rejält mkt billigare hos coem, tror det är drygt 500 dollar inkl frakt. Vet iaf att det tidigare fanns båda modellerna, nu har jag ingen aning..
Hur som helst även om du vinner då så är det ju upp till var och en, du har ju en större "säkerhet" iom att det är en svensk firma. Personligen hade jag importerat själv - Dock kommer det nog för min del bli något annat, finns ett par alternativ - Shanling CD300, Shanling T100SE, Doge 6 alternativt Cayin CDT-17A eller någon Opera CD.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/04/14 :  17:57:04  Show Profile Send Eref a Private Message
Jag har beställt en! Inspirerad av din entusiasm och med en gammal beundran för Originalspelare. Har varit ute efter en CD-spelare som kan matcha mitt fina vinylljud utan att kosta skjortan.
Har just nu en HK HD970 som jag gillar ganska bra men som inte kan mäta sig med vinylen.
Hoppas mycket på Originalen!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/04/14 :  18:10:18  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Roligt att höra Eref! Jag är helt övertygad om att du kommer att bli chockerad hur bra den är...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2008/04/15 :  20:28:26  Show Profile Send Monster a Private Message
Tjena,

Har en liggande på posten, kunde inte motstå samt har man tråkigt på jobbet så kan man ju alltid shoppa
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/04/16 :  06:52:40  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Hehehe, det är sant! Vad har du för CD-spelare idag?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2008/04/16 :  08:14:32  Show Profile Send Monster a Private Message
Tjena Audiovector,

När det gäller Cd spelare har det varit lite trasligt. Min Nad s500 spelade jag i princip slut på och efter det har jag lånat en gamal Onkyo.

Jag letade igentligen efter en Unison R Cd spelare men när jag var inne och surfade runt och såg Orginalen till detta priset då är det bara att SMSa Låna

Skall hämta ut den idag
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/04/16 :  09:22:29  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Kul att du haft en NAD S500, det är den spelare jag testat som ligger närmast Originalen i ljudkvalitet och karaktär! Du får dock ännu bättre detaljer i ljudet med 2008:an. Samt HDCD, bättre fjärr och display...
Spelaren är grym redan oinspelad, men den låter ännu bättre efter 50 timmar, det blev framförallt lite renare diskant. Själv har jag spelat cirka 70 timmar på min.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/04/17 :  19:08:36  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Har ni kopplat in era nya CD-spelare ännu, Monster och Eref?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/04/21 :  19:37:28  Show Profile Send Eref a Private Message
Sådär. Nu har jag installerat Originalen i mitt system!
Vilken tung och solid pjäs det är! Andas kvalitet.

Efter snabb test av ljudet imponeras jag först och främst av basen.
En lite mörkare , mer musikalisk ljudbild tycker jag (än HD970).
Men den är naturligtvis inte inspelad än...
Har nog gjort ett köp som jag blir nöjd med tror jag.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2008/04/21 :  21:52:44  Show Profile Send Monster a Private Message
Ohha hemkommen efter en weekand i Åre grym skidåkning.

Nu är den inkopplad och har bytt ut mina RCA mot XLR, och kan säga att redan där blev det ett lyft. Lysnade på Bruce Bs nya och första låten blev ljudet klarare på.

Sedan har det spelats rock och kan säga att cdn gör inte bort sig alls för pengarna.

Dock har den bara gått ca 5h.

Återkommer med bilder
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/04/21 :  22:23:27  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Härligt! Spela in era 2008:or i cirka 50 timmar och återkom sedan med lite fler intryck.

Själv upplevde jag att spelaren fick en klarare diskant och en större ljudbild efter ett par dagar.

Fick ni med några brickor till era spikes? Det fick inte jag så jag fick fixa egna. På Originals hemsida ser det ut som brickor under spiksen...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/04/22 :  06:08:51  Show Profile Send Eref a Private Message
Den spelade på bra igårkväll!
Nej inga spikesbrickor (höll t.o.m på att missa spikesen).
Vad för brickor har du hittat på?

Den blå lampan tänds när det är en HDCDinspelning eller?
Den lyste intensivt när jag spelade en skiva (med väldigt bra ljudkvalitet) som jag köpte i Kina. På den skivan står inget om HDCD men den mesta texten är förstås på kinesiska... Bra lät det iallafall!

Återkommer ...

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/04/23 :  19:13:28  Show Profile Send Eref a Private Message
Spelaren är en killer! Slår HK HD970 med hästlängder.
Enda nackdelen: den avslöjar obarmhärtigt dåliga inspelningar: shit in - shit out.
Visste inte att CD kunde låta så här bra, börjar närma sig vinylklass!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/04/23 :  19:38:57  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Visst är den! Kul att du är nöjd! Synd bara om de som vill köpa sig en egen eftersom den är slutsåld.
När HDCD-lampan tänds har du en sådan skiva istoppad, och då är ljudet ännu bättre...
Se www.hdcd.se för att se vilka skivor som har denna superkodning.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/04/23 :  22:32:23  Show Profile Send gcs a Private Message
Men möjligheten att kunna köpa en sådan spelare kommer väl tillbaka?
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/04/24 :  06:45:59  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Förmodligen, men jag vet inte vad den kostar då. Ordinarie pris på HIFI Trade är 9990 kr.

Jag gick i förstärkarbytartankar tidigare, men 2008:an har helt slagit de tankarna ur hågen. Eftersom den har en så tight spelstil och gräver så djupt i basen så upplevs min Onkyo 805 genast som en större maskin. Det känns som om jag fått dubbla strömstyrkan!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2008/04/29 :  10:47:21  Show Profile Send Monster a Private Message
Jojo nu börjar det låtas.

har nu spelat ca 50h och kan säga att jag är MYCKET nöjd för vad spelaren presterar kontra pris. Ljudet har blivit mer öppet och framför allt har basen blivit bättre.

Bara att byta till XLR har varit en förbättring i sig.

Tycker att mina gamla högtalare JBL L50 inte gör bort sig alls utan klarar av att lämna musik på ett behagligt sätt.

Cd spelaren är dock (en smaksak) elak mot dåliga inspelningar som kan låta platt och tråkigt.

Har jämfört att spela första spåret på Bruce S nya skiva och med gamla spelaren så släpte aldrig musiken utan det lät plat och "rockade" inte alls. Med orginal så har ljudet blivit med (70tal) och jag kan ny lyssna och det svänger bättre.

det är svårt att beskriva skillnader etc då örat har en förmåga att anpassa sig till ljudet men "hey" kan starkt rekomendera spelaren och Hifi trade som har hanterat detta mycket bra.

Nu skall jag bara hitta plats för stereon som står in "knölad" i ett skåp utom räckhåll för huliganbarn

Cheers Monster/jonas
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000