HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Klangfilm Kugelwellen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/05 :  12:18:34  Show Profile Send reVintage a Private Message
Har dimensionerat ett midhorn för 2" driver och 160Hz gränsfrekvens enligt Klangfilms koncept. Fick tipset av Time. Tror detta är detsamma som "Spherical Horn" i Hornresp men där är det som vanligt lätt att missa optimal dimensionering.

Det blir 84cm långt och har 90cm dia! Motsvarande Tractrix dimensionering ger L=108cm och 68cm dia.

Att jag valt denna frekvens beror på att det lilla horn som är inbggt i ex.vis en JBL 2441-driver har dimensionerats för densamma.

Om man nöjer sig med 2" dimensionerad för 250Hz blir L=44cm och Dia=58cm. (Tractrix L=41cm, Dia=44cm)

För 500Hz är L=14,4cm och Dia=30cm. (Tractrix L=13cm, Dia=22cm)

Ett 150Hz horn dimensionerat At=200cm2 ex.vis för Lowther blir 50cm långt med Dia=96cm.(Tractrix 40 resp. 68cm). Ett Tractrix för ca 120Hz blir å andra sidan 68cm långt med 96cm dia. Tractrix för ca 140Hz blir 50cm långt med 78dia.

Dimensionerna är för runda horn. Klangfilm använde alltid kvadratiska, återstår att lura ut hur de gjordes. Det på bilden är för 500Hz och är ca 30*30cm.

Enligt det "paper" samt patentet(på tyska) jag läst kan man använda hornet ner till vald frekvens.

Diametrarna gäller om man nöjer sig med att avsluta hornet vid 180 graders öppning.

Någon som testat att bygga enl. detta koncept?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/04/05 14:55:49

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2008/04/07 :  09:56:55  Show Profile Send time a Private Message
Ingen dum idé alls, jag har provat några 350 Hz Tractrix och de har varit en aning tunna och lite skarpa i kanten, verkar som delning en bra bit ovanför cutoff är att föredra. Jag är förståss nyfiken på de större Tractrixarna, jobba på så kommer jag och lyssnar !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2008/04/07 :  10:08:47  Show Profile Send time a Private Message
Mulligt horn från Klangfilm förresten, vill ha ...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2008/04/07 :  12:08:29  Show Profile Send time a Private Message
Suck.... vad vore väl en kväll med några Klangfilm horn...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/07 :  13:36:47  Show Profile Send reVintage a Private Message
Ett 350Hz Tractrix kan tänkas vara lämpligt att dela runt 500Hz. Ett KW sägs gå att köra ända ner till halva konstruktionsfrekvensen enligt det schweiziska patent jag läst. Helt klart är iaf att ett KW då kan delas vid den frekvens det konstruerats för.

Både Tractrix, patenterat i slutet på 20-talet, och KW som patenterades -51 bygger på samma grundidé. Jag tror att tyskarna tänkte helt rätt och Voight tänkte nästan rätt. Å andra sidan kan KW mycket väl vara konstruerat med Voights arbete i åtanke.
Voight förutsatte att vågutbredningen var en sfär med höjden lika med hornets slutradie. Praktiska prov av R. Lambert (JASA -54)visade att höjden var betydligt lägre, "somewhere in between plane and hemispherical radiation".

KW har en sfär med höjd ca 0,4*mynningsradien. Mao så verkar teori och praktik stämma i detta fall.

Det vore intressant att bygga ett par kvadratiska KW optimerade för JBL 2441 driverns "inbyggda" horn som har At 11,5cm2 längd 75mm och Am 19cm2. Det motsvarar drygt 180Hz betraktat som exponentialhorn. Har återigen använt Excel för kalkylerna.

KW-hornet blir då optimalt dimensionerat för 181Hz. Det blir ca 71cm långt med mynningsdiametern 80cm alt. kvadratiskt 80*80cm. Efter 71cm längd vänder hornet tillbaka och avslutas med maxdiametern 120cm (alt. 120*120cm) 25cm bakom hornöppningen. Om man nöjer sig med att vända tillbaka 5cm, vilket troligtvis räcker, blir maxdiametern 105cm. 10cm tillbaka ger 112cm maxdia.

Min idé är att man skulle göra hornet i två delar med första delen, som skulle bli ca 36cm lång, fram till 210cm2 som en rund adapter. Detta för att alternativt kunna köra ex.vis Lowther. I nästa del, 35cm lång, skulle man gradvis övergå från rund till kvadratisk form. Båda delarna skulle kunna skiktlimmas av 10mm fiberskivor, som spacklas till slutgiltig form istf att använda rasp,(PetterP).

2441 L=71cm At=19cm2 Am=5094cm2
Lowther L=35cm At=210cm2 Am=5094cm2

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/04/07 14:26:37
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2008/04/07 :  14:23:54  Show Profile Send time a Private Message
En verkligt god idé ! Det kan inte vara alltför svårt att bygga, ska bolla lite med Classe för att komma på ett bra sätt att realisera dem.
100 cm är ju inte större än Multicellen och djupet mindre...
Har inte tidigare tänkt på det lilla "hornet" i drivern men visst finns det där, icke att förglömma

Lämnat forumet
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/04/07 :  14:41:02  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
JO, det har jag erfarenhet av...

Jag har ju ett par 150 Hz tractrixtrattar, som du vet måtten på...

Kan du anpassa den till en 2"-driver också?

Sett att Vincent (Round-horns-killen) gjort en adapter till 2"-
element på sitt 150-Hz-horn och det skulle var skoj att prova när
jag ändå har den jobbiga delen av tratten.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/04/07 :  14:42:54  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Adaptern syns längst bak

Mäter

Bilderna tagna från http://vincent.brient.free.fr/round_horns.htm
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/07 :  15:10:49  Show Profile Send reVintage a Private Message
PetterP: Du får lägga till 44cm samt den sista viktiga biten, 0,8cm, längst fram för att komma upp till Am=4185cm2 då Tractrix förutsätter 180graders avslutning.
Määännnnn....... det blir inte optimalt, eftersom ett Tractrix för JBL OS drivers bara kan göras för 181Hz med Am=2874cm2 och L=66,75cm.

Det verkar inte som om hornet i din länk är Tractrix eftersom ett sådant inte kan svepas bakåt. KW ellr le´Cleach?

Time: Klart intressant tycker jag också. Har pratat med min snickare och vi kom fram till att skiktlimmat gäller. Plast i all ära men hur mycket känsla blir det i ett sånt. Jag kan stå för alla data till konstruktionen.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/04/07 15:24:27
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2008/04/07 :  16:11:13  Show Profile Send time a Private Message
Plast är för B-skådisar men kan duga som substitut... Classe har byggt en 350 Hz kopia av mina rektangulära Edgar, låter bra och är inte omöjliga att bygga. Man kanske kan använda flygplansplywood och limma i flera skikt ? en rund-fyrkant adapter måste också till men om man tittar på tex ett SATO horn så tar man bara lite Plasic Padding och fingret för att fixa det

Lämnat forumet
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/07 :  16:49:06  Show Profile Send reVintage a Private Message
Jo, man gör bara första skivan i den kvadratiska, skiktlimmade, delen av hornet med runt hål. Därefter gör man resten med kvadratisk utvidgning. Tänkte mig att man spänner en tråd i yttre hörnet in mot det runda och använder den som mall för spacklet. Tror att det tom är snitsigare än SATO!

Tror faktiskt på MDF-skivor men det kanske är för amatör-skådisar? Annars skulle man kunna ta 9mm björkplywwod limmad med 1mm tjock DGA2 fog.

Ska ta och mäta exakta måtten på 2441an.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2008/04/07 :  18:42:57  Show Profile Send classe a Private Message
jag filade in min från rund till fyrkantig tog en stund,
den biten löser sig, måttet på hålet är 49mm men det vet du nog redan,

18 ska de va.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/07 :  19:34:36  Show Profile Send reVintage a Private Message
Jodå, 49mm öppning och 1,5" i början hade jag koll på. Har höftat till med 75mm längd när jag kalkylerat, vilket ger 181Hz exp. Var just ute och mätte längden: Det var 2,75" ner till nätet. Frågan är om detta är att betrakta som den totala längden?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/08 :  12:32:52  Show Profile Send reVintage a Private Message
Fick en idé till en lättbyggd första del(adapter 2" till Lowther) av hornet:

Man börjar med ett koniskt horn i ex.vis björkply med rund hals och kvadratisk mynning samt flänsar. Att svarva till en plugg låter sig förhållande enkelt göras (för den som har ett bra snickeri till hands, Classe). Med pluggen(Googlade lite på gipsgjutning och det visade sig att det släppmedel som används är Vaselin) på plats gjuter man sedan från den större ändan med hjälp av ex.vis gips och får på detta sätt en stabil och troligtvis resonansfri konstruktion.

Ang. del två funderar jag på om man kan eliminera en sida om man monterar hornet mot sidovägg och utnyttjar speglingen ala Lowther Audiovector/Bosses Chaverex.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/04/08 12:43:22
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2008/04/08 :  17:34:13  Show Profile Send classe a Private Message
gips spricker men fiber förstärkt flytspackel blir stumt

18 ska de va.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/08 :  18:39:52  Show Profile Send reVintage a Private Message
Vi kan väl klura ut vilken smet vi ska välja men fiberförstärkt avsett för att läggas på golvspånplatta måste bli bra. Flytspackel innehåller gips!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/09 :  19:59:25  Show Profile Send reVintage a Private Message
Så här sött blir snittet för ett KW optimerat för Altec 802s halsutvidgning:

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/04/10 :  03:04:46  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Låter jätteintressant det här. Vad gäller:
quote:
Min idé är att man skulle göra hornet i två delar med första delen, som skulle bli ca 36cm lång, fram till 210cm2 som en rund adapter. Detta för att alternativt kunna köra ex.vis Lowther. I nästa del, 35cm lång, skulle man gradvis övergå från rund till kvadratisk form. Båda delarna skulle kunna skiktlimmas av 10mm fiberskivor, som spacklas till slutgiltig form istf att använda rasp

Då jag är ny i "hornträsket" kan jag ha missuppfattad det hela, men jag tror att Keele har skrivit ett papper om detta, att göra horn i två delar, han använde dock inte tractrix, men han fick en helt annan basåtergivning med detta "två-komponent horn".

Ni gör väl en fin bildtråd av detta projekt, så att vi med spänning kan följa resultatet?

J. Ullberg
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/04/10 :  06:18:51  Show Profile Send linnar a Private Message
Buggsson:

Kan det vara så att Keele menar att han har två sammansatta horn med olika
beräkningar för undre gränsfrekvens. Bashornet 70/80 är ett sådant likaså
min konstruktion FolkHorn 280. Det finns en mängd midbashorn som också har
olika sammansatta delar med olika beräkningar för undre gränsfrekvens.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/10 :  09:31:52  Show Profile Send reVintage a Private Message
Har beräknat KW-hornen helt och hållet med utgångspunkt från halsutvidgningen i drivern. 180Hz för OS JBL 2". 395Hz för Altec 1".
Tror inte på att ha olika utvidgningar i ett KW.

Skarven görs bara av praktiska skäl. Då det är höga tryck i början måste den första delen vara mycket stabil. Ev. flyttas skarven tillbaks lite. La den vid 19cm diameter för dem som, av för mig någon outgrundlig anledning, vill använda Lowther.

Buggsson: Observera att KW inte är Tractrix även om de har vissa gemensamma grunddrag. Det tycks råda en hel del missuppfattningar om detta när man Googlar. KW är detsamma som Spherical Horn. Men lita inte på Hornresp, det stämmer inte till 100% och missar på den vitalaste delen: Mynningen!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/04/10 13:22:15
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/04/11 :  02:06:40  Show Profile Send Buggsson a Private Message
linnar: Som jag vill minnas det hela så var det inte bara två olika beräkningar om det var det du menade. Han använder två olika horntyper, tror det var exponentiellt och hyperboliskt exponentiellt eller något åt det hållet.

reVintage: Jo, jag vet att det inte är ett tractrix, jag kanske inte formulerar mig efter bästa förmåga alla gånger. Jag nämnde hans arbete då jag hade fått intrycket att ni också skulle "blanda" två olika horntyper i en hybrid. Hursom, det skall bli spännande att se vad det blir när ditt KW-horn är färdigt.

Det verkar ju helt uppenbart att det finns en del att önska vad gäller Hornresps noggrannhet. Har du möjligen prövat några alternativ?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/04/11 :  03:47:52  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jag tror inte att dessa tyska sidor som finns i bifogade länk är själva patenttexten, så ev. kan de vara av intresse för ditt KW horn. Det är från kap 18 från en tysk bok, författare är inte angiven.

http://audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?p=130826#post130826

J. Ullberg
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/11 :  07:51:45  Show Profile Send reVintage a Private Message
Buggsson: Du ligger efter!

Detta har jag självklart använt i kombination med eget tänk. Att exempelvis göra en övergången från rund till kvadratisk är ingen lek då det innebär en förlängning av hornet med flera cm för ett 180hz och måste göras i AutoCad och ytterligare ett hjälpprogram.

En del måste också hämtas från det schweiziska patentet och från Voight/Lambert för att få till den teoretiska modellen av hornet.

Trodde du att jag bara gissade när jag tog fram formerna?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/04/11 08:05:09
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/04/12 :  00:28:19  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Trodde du att jag bara gissade när jag tog fram formerna?

Nej då inte alls

Skämt å sido, jag tänkte att då referensen inte var namngiven att det skulle kunna vara derivat/utveckling etc. av originalformlerna och därmed av intresse.

Du har inte så att du kan dela med dig av det korrekta patentnummret?

J. Ullberg
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/12 :  08:25:00  Show Profile Send reVintage a Private Message
Buggsson: Har utvecklat originalformlerna till viss del avseende omformning från cirkulärt till kvadratiskt tvärsnitt. Avser inte att, mer än rent allmänt, dela med mig mer av den teoretiska delen i projektet.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000