HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Problem med parallellkopplad LM4780
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jaste
Member

106 Posts

Posted - 2008/03/30 :  17:38:34  Show Profile Send jaste a Private Message
Äntligen har jag fått tummen ur och pulat ihop en åtminstone lite mer seriös gainclone än tidigare ormbon. Köpte kort från audiosector.com och befolkade dem med saker från lådan. Det handlar alltså om två kort med ett LM4780 chip på varje, konfigurerat så att halverna arbetar parallelt .
Allting var frid och fröjd tills jag spänningsatte korten och mätte likspänningen över utgångarna, ena kanalen gav 0,1 V vilket är lite högt men inget oroväckande (tror jag?) medan den andra mätte 3,2 V och det tillhörande chippet var riktigt varmt, det var ej det fungerande.

Någon som har en idé om var jag ska börja min felsökning? Utgångsmotstånden verkar hela.

Bjuder på lite taskiga bilder:

http://www.flickr.com/photos/23725950@N08/

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2008/04/03 :  13:59:28  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Kolla först att inga gröna komponenter är monterade och att alla röda är det, speciellt bygeln.
Mätning utan spänning:
Mät resistansen från utgång till - ingång på båda och jämför.
Mät så du har kontakt mellan båda + ingångarna 540 ohm

Hjelm
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/04/04 :  13:29:10  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Kortslut ingången också. Kan vara offsetströmmar som spökar. Konstruktionen förlitar sig på turen och för det mesta går det bra men ibland (statistiskt) så är inte offset så låg (lusläs databladet för kretsen). Peter Daniel lade inte ner så mycket möda på att göra konstruktionen reproducerbar utan satsade mer på "det låter bra". Börja dock med att mäta med kortsluten ingång samt om möjligt ej ihopkopplade utgångar.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2008/04/07 10:03:59
Go to Top of Page

jaste
Member

106 Posts

Posted - 2008/04/04 :  20:27:54  Show Profile Send jaste a Private Message
Tack för svaren! Fick lite hjälp på diyaudio.com och mätte med kortslutna ingångar, perfekt! 23mV offset är jag bra nöjd med och den spelar gallant!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000