HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Delar för att koppla jord
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Emanuelus
Starting Member

33 Posts

Posted - 2008/03/28 :  20:23:19  Show Profile Send Emanuelus a Private Message
Börjar med en fråga; upptäckte idag, till viss fasa, att det bak på min förstärkare (integrerad 80-talare modell tung) står (inlett med "Warning:") att den MÅSTE anslutas till jord. Jag har dock inget jordat eluttag i rummet förstärkaren används i.

Fråga: vad är det troligtvis som gör att förstärkaren måste kopplas till jord - och vad kan hända om jag (vilket jag inte gjort sedan jag läste varningsskylten) fortsätter att använda den ojordat?

2: Räknas det som "jorda" att koppla lämplig kabel/sladd mellan (en av de två) GND-pluggen på förstärkaren, och (vatten)radiatorn ca två dm från maskinen i fråga?

3: Om det räknas som jorda att koppla förstärkaren till radiator - vad kallas de delar jag behöver? Letade lite på nätet men visste ju inte vad jag var ute efter.

Vad jag antar att jag behöver är: a. metallgrej som skall sitta runt GND-skruven b. metalltråd/sladd att koppla mellan den och c. metallgrejen som på något sätt skall klämmas (?) fast på omålad del av radiatorn.


Stort tack för svar.

Edited by - Emanuelus on 2008/03/28 20:23:36

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/03/28 :  21:23:00  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag skulle inte jorda den om jag inte hade några "problem" innan läsningen.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Emanuelus
Starting Member

33 Posts

Posted - 2008/03/29 :  11:22:39  Show Profile Send Emanuelus a Private Message
Okej ... men hur kommer det sig att det står en så tydlig varning att den måste jordas?
Go to Top of Page

d.ma
Member

233 Posts

Posted - 2008/03/29 :  11:50:41  Show Profile  Visit d.ma's Homepage Send d.ma a Private Message
inget att bry sig om,,, förresten hur många har jordade uttag i hemmen före mitten på -90 talet inte många!,,, förutom om du vill ansluta stereon i köket endast där fanns jordade uttag,,
så majoriteten i svenska hem har även massor av apparater anslutna till ojordade uttag som det står MÅSTE anslutas till jordat,,,
som nästan alla platt tv mm mm om du tittar dig omkring hittar du massor av prylar på samma sätt.
är det verkligen en jordad stickpropp på förstärkaren?
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/03/29 :  12:11:29  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
OBS: Av elsäkerhetsskäl ska du aldrig jorda bara en apparat i ett rum. Antingen ska samtliga uttag i rummet vara jordade eller inga alls. Det farligast som kan hända är nämligen att strömmen tar vägen från en ojordad till en jordad apparat via dig!!!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2008/03/29 :  12:13:06  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Du får inte jorda elen till en vattenradiator.
Det är dels alltid en dålig jord och dels kan det bli livsfarligt om det blir överslag i appartaen till jord och den leds ut i värmesystemet där du aldrig vet vart strömmen tar vägen.
Det kan rent av bli så att någon i ett annat rum får detta genom kroppen om det vill sig illa och då är det du som har gjort denna jordning som blir skyldig till det som hände.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Emanuelus
Starting Member

33 Posts

Posted - 2008/03/29 :  13:13:29  Show Profile Send Emanuelus a Private Message
d.ma: japp, det är faktiskt en sån där trepolig jordad kontakt som medger jordning.

staffann: jag känner igen detta när du beskriver det. Vilket naturligtvis knappast gör att det känns mer rimligt att dra hit en elektriker.

jorma: tack för tipset, det hade varit vad jag gjort annars ...



Så vad rekommenderar ni att jag gör; fortsätter köra på utan att jorda stärkaren överhuvudtaget? Några idéer om vad jordning av elektriker kan gå på? Om jag går på staffans tips och samtliga uttag i rummet måste jordas, rör det sig om 3 st.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2008/03/29 :  13:25:20  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Fortsätt att köra utan jord i första hand under förutsättning att inget annat uttag i rummet är jordat.
Alternativet är att ta dit en elektriker som jordar alla uttag i rummet.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/03/29 :  13:28:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
Med all sannolikhet kommer ev. jordning inte påverka ljudet och risken är påverkan i så fall blir negativ pga jordloopar.

Att det står att den "måste" jordas beror på att det i vissa länder (ex. här i England) länge varit lag på att alla apparater med metalhölje måste anslutas till jordad uttag (om de inte är dubbelisolerade, men då är det ofta en plastlåda).
Här är det inga problem eftersom alla uttag alltid varit jordade (det är därför det är tre pinnar på brittiska kontakter) men i Sverige är ju jordade uttag i vanliga rum som sagt ett relativt nytt påfund och trots det så har apparaterna klarat säkerhetstesterna.

Så mitt råd är att ignorera texten.






Go to Top of Page

Emanuelus
Starting Member

33 Posts

Posted - 2008/03/29 :  17:58:37  Show Profile Send Emanuelus a Private Message
Tack.

Vad som egentligen främst bekymrade mig är ljudet, jag föreställde mig att någon alstrad strömspik i förstärkaren eller liknande om förstärkaren inte är jordad inte har någonstans att ta vägen, och därför kan orsaka problem, men det är alltså felaktigt?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/03/29 :  18:10:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
Japp, jord i kontakterna har mest med säkerhet att göra. Om något blir galet i förstärkaren så att ex. höljet blir strömförande så är det ju bra om strömmen går till jord direkt och inte genom någon hifi-entusiast som råkar röra förstärkaren.
Ur "störsynpunkt" så finns det både för och nackdelar med jordade uttag, faktum är att de negativa ofta överväger.

Strömspikar och liknande ska normalt "kortslutas bort" av förstärkarens nätdel via kondensatorerna, de går precis som den "vanliga" strömmen från fas till nolla.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2008/03/29 :  19:33:50  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag håller i stort med i vad f95toli säger att jordning oftast inte ger fördelar utan tvärtom.

Med jordning i vattenelement blir anläggningen mer utsatt vid åskväder och risken ökar då blixten får fler vägar att komma in i anläggningen.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Emanuelus
Starting Member

33 Posts

Posted - 2008/03/29 :  20:20:00  Show Profile Send Emanuelus a Private Message
Intressant och lärorikt, nu vågar jag slå på förstärkaren igen ... .-)


Tack igen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000