HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Test
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/12/18 :  16:03:45  Show Profile Send markku a Private Message
Jag ville på det varmaste rekommandera som lektyr följande artikel av Jon Risch:

How to listen critically

Man kan beställa hela historian från AES (Audio Engineering Society), som denna heter preprint #3178, "A User Friendly Methodology for Subjective Listening tests".

http://www.aes.org/publications/preprints/search.html

Jag själv anser hans råd mycket förnuftiga, och dom hjalp mig att blindlyssna CD-spelare med framgång...

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/18 :  17:24:42  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Tack Markuu, äntligen något av intresse!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/18 :  18:55:21  Show Profile Send brumel a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

quote:
Originally posted by brumel

Hej alla debattglada!
Jag hävdar att jag hör skillnad på mina diy kablar och kommersiella do. Kanske beroende på att jag använt olika konstruktionsprinciper liksom tillverkarna (Linn och Straight Wire).
Men och det är viktigt, jag kan inte fastslå att det föreligger objektiva skillnader mellan kablarna. För att gör det måste man antingen mäta eller sammankalla en slumpmässigt urvald panel av svenska folket (fru Svensson, herr Andersson osv) och göra ett stort antal blindlyssningssessioner med dessa.
Detta för att öka signifikansen. Så jag ställer gärna upp på tanken att blindlyssna och mäta. Men panelen kan inte bestå av utvalda hififreaks eftersom urvalet inte är slumpmässigt. Om det föreliger hörbara skillnader så måste dessa kunna detekteras av vem som helst med normal hörsel.

mvh Johan


Hej Johan, min namne!

Om man skulle göra ett stort test med många oerfarna deltagare och dessa ej hör någon skillnad, och dessutom räkna ihop alla deltagarnas resultat, blir ju utslagen väldigt dåligt. Det kommer då att bli ett nollresultat.

Jag genomför blindtester så att om NÅGON person med statistisk signifikans (t ex 99%) detektera en skillnad så räcker det. De som inte kan höra någon skillnad är ointressanta i sammanhanget. Det gäller ju att detaktera OM det existerar en skillnad, inte om att denna eventuella pyttelilla skillnad är hörbar för ett stort antal medelSvensson. Är skillnaden EXTREMT stor kommer herr o fru Svensson förstås att höra den, likväl som ett mindre antal lyssningserfarna individer. Men då pratar vi om skillnader som skulle vara så stora som olika högtalarsound brukar visa. I och för sig ökar risken för att ett slumpmässigt gissande skulle kunna ge ett utslag om det var många deltagare. Då kanske man bör överväga att fler individer måste resultera i positiva resultat.


Meningen är ju att som sagt att konna detektera skillnader, inte att säga att det INTE är skilnader mellan kablage av olika sorter.

Dessutom är det viktigt att förstå att kablage kan låta olika beroende på viljen miljö de befinner sig i såsom störande elektromagnetiska fält, och utgångs- och ingångsimpedanser. Där måste ett visst apparatutval göras, kanske en lämplig normalmiljö, och en extremt missanpassad miljö där skillnaderna är lättare att avslöja. Men i sista fallet är det egentligen miljön kring kablaget som det är "fel" på, och man kan luras att tro det är kablaget.


Om jag skrev konstigt så kan du påtala det. Jag orkar inte skriva för noggrant på forum som detta. Då kan jag utveckla mer.


Hälsningar Johan!



Hej Johan (känns bekant på något sätt)

Min tanke var att kunna utesluta att materialet (lyssningsgrupppen) var riggat på något sätt.
För att utesluta felkällor måste urvalet ske omsorgsfullt.

Det kanske är överambitiöst från min sida men för att dra långtgående slutsatser måste gruppen vara kontrollerad och representativ för en större grupp människor då det ej är en totalundersökning. Normalfördelning brukar man prata om. Det innebär att materialet är ordnat på ett eller annat sätt. Normalfördelningskurvan måste man känna till innan man startar. Hur bra hör svenskar mellan 30 och 65. Det finns ett visst mönster iaf.
Den som ej har hifi förkunskaper är oskriven. Han/hon vet ej vad personen ska lyssna till. Jag kan inte komma på varför detta skulle vara sämre än en expertpanel.

Hörseln råder man inte över.

Huvudsaken måste vara att alla har en kliniskt fullgod hörsel.

Återigen för att eliminera brus i undersökningen. Man kanske kunde ha en kontrollgrupp bestående av audiofiler som man jämför med svenssongruppen.

Sen det där med kontrollerad lyssningsmiljö och miljö för mätningar skriver jag gärna under på.
Det måste vara en neutral lyssningsmiljö. Sen kan man ju tillföra vissa ljudförsämrande komponenter för att se vad dessa åstadkommer hos lyssnarskaran.

happy testing/johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2002/12/18 :  19:15:35  Show Profile Send lazyboy a Private Message
halloj Brumel.Jag har läst dina tidigare inlägg under den här tråden
och håller inte med dej riktigt.Att bara ha fullgod hörsel medför ju inte automatiskt att man utan träning kan höra skillnad på
hifiprodukter. Om jag jämför med mej själv så var jag avsevärt sämre på att lyssna för bara nåt år sen än vad jag är nu, och vi kan utesluta att min hörsel blivit bättre då denna inte precis förbättras ju äldre man blir. Att dessutom försöka få in någon sorts normalfördelningskurva i sammanhanget är ju inte relevant då iallafall jag inte är intresserad om gemene man kan höra skillnad, utan om ett tränatöra kan det.

Förresten (lite of topic) läste en artikel i någon av kvällstidningarna ( för några år sen då mp3-formatet var nytt) där en samling löst folk ,bestående av huvudsakligen musikproducenter,försökte höra skillnad mellan CD och mp3. Resultatet var ganska nedslående. Om jag minns rätt så lyckades bara en av dem höra skillnad på dåligt samplad mp3 och cd. Att det går att höra skillnad på CD och mp3 tror jag ingen på detta forum säger emot....

lazyboy
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/19 :  01:37:02  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej!
Tränade öron? Nja jag vet inte. Det låter som en ad hoc hypotes för rutinerade audiofiler. Vad är ett tränat öra?
En tränad hjärna har jag hört talas om men det är en annan sak att träna upp färdigheter än att träna ett sinne. Att skilja på en 12 strängad gitarr och en vanlig spansk är inte medfött. Hjärnan måste lära sig det även om det kanske inte är så svårt. Att veta hur det skall låta och lära sig ett ljudideal. Basen skall vara torr inte boomig osv.

För mig låter det som om detta är en faktor som kan färga resultaten då vissa deltagare är intränade att höra efter ett visst ideal och sky ett annat.

Många musiker med "tränade öron" har hörselnedsättningar och tinnitus för att dom ex suttit framför brasset. Ajj!!
Jag vet inte i vilken mån det gäller hifirävar också. 12 åriga Lotta hör säkert mycket bättre än dom här proffsen. Hon kanske inte kan verbalisera sina intryck lika bra. Psykoakustiska undersökningar borde likafullt vara tillämpbara också på henne.
Jag tror mer på fabror doktorn när han säger att jag har bra hörsel än när jag själv uppskattar min förmåga.
Den kan jag aldrig träna upp om den börjar svikta.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/19 :  09:11:40  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

quote:
Originally posted by Knoppen

quote:
Originally posted by brumel

Hej alla debattglada!
Jag hävdar att jag hör skillnad på mina diy kablar och kommersiella do. Kanske beroende på att jag använt olika konstruktionsprinciper liksom tillverkarna (Linn och Straight Wire).
Men och det är viktigt, jag kan inte fastslå att det föreligger objektiva skillnader mellan kablarna. För att gör det måste man antingen mäta eller sammankalla en slumpmässigt urvald panel av svenska folket (fru Svensson, herr Andersson osv) och göra ett stort antal blindlyssningssessioner med dessa.
Detta för att öka signifikansen. Så jag ställer gärna upp på tanken att blindlyssna och mäta. Men panelen kan inte bestå av utvalda hififreaks eftersom urvalet inte är slumpmässigt. Om det föreliger hörbara skillnader så måste dessa kunna detekteras av vem som helst med normal hörsel.

mvh Johan


Hej Johan, min namne!

Om man skulle göra ett stort test med många oerfarna deltagare och dessa ej hör någon skillnad, och dessutom räkna ihop alla deltagarnas resultat, blir ju utslagen väldigt dåligt. Det kommer då att bli ett nollresultat.

Jag genomför blindtester så att om NÅGON person med statistisk signifikans (t ex 99%) detektera en skillnad så räcker det. De som inte kan höra någon skillnad är ointressanta i sammanhanget. Det gäller ju att detaktera OM det existerar en skillnad, inte om att denna eventuella pyttelilla skillnad är hörbar för ett stort antal medelSvensson. Är skillnaden EXTREMT stor kommer herr o fru Svensson förstås att höra den, likväl som ett mindre antal lyssningserfarna individer. Men då pratar vi om skillnader som skulle vara så stora som olika högtalarsound brukar visa. I och för sig ökar risken för att ett slumpmässigt gissande skulle kunna ge ett utslag om det var många deltagare. Då kanske man bör överväga att fler individer måste resultera i positiva resultat.


Meningen är ju att som sagt att konna detektera skillnader, inte att säga att det INTE är skilnader mellan kablage av olika sorter.

Dessutom är det viktigt att förstå att kablage kan låta olika beroende på viljen miljö de befinner sig i såsom störande elektromagnetiska fält, och utgångs- och ingångsimpedanser. Där måste ett visst apparatutval göras, kanske en lämplig normalmiljö, och en extremt missanpassad miljö där skillnaderna är lättare att avslöja. Men i sista fallet är det egentligen miljön kring kablaget som det är "fel" på, och man kan luras att tro det är kablaget.


Om jag skrev konstigt så kan du påtala det. Jag orkar inte skriva för noggrant på forum som detta. Då kan jag utveckla mer.


Hälsningar Johan!



Hej Johan (känns bekant på något sätt)

Min tanke var att kunna utesluta att materialet (lyssningsgrupppen) var riggat på något sätt.
För att utesluta felkällor måste urvalet ske omsorgsfullt.

Det kanske är överambitiöst från min sida men för att dra långtgående slutsatser måste gruppen vara kontrollerad och representativ för en större grupp människor då det ej är en totalundersökning. Normalfördelning brukar man prata om. Det innebär att materialet är ordnat på ett eller annat sätt. Normalfördelningskurvan måste man känna till innan man startar. Hur bra hör svenskar mellan 30 och 65. Det finns ett visst mönster iaf.
Den som ej har hifi förkunskaper är oskriven. Han/hon vet ej vad personen ska lyssna till. Jag kan inte komma på varför detta skulle vara sämre än en expertpanel.

Hörseln råder man inte över.

Huvudsaken måste vara att alla har en kliniskt fullgod hörsel.

Återigen för att eliminera brus i undersökningen. Man kanske kunde ha en kontrollgrupp bestående av audiofiler som man jämför med svenssongruppen.

Sen det där med kontrollerad lyssningsmiljö och miljö för mätningar skriver jag gärna under på.
Det måste vara en neutral lyssningsmiljö. Sen kan man ju tillföra vissa ljudförsämrande komponenter för att se vad dessa åstadkommer hos lyssnarskaran.

happy testing/johan




Det är också min erfarenhet, att även ovana lyssnare kan höra skillnad på olika ljudförändringar minst lika bra som tränade lyssnare. Snarare är det så att de mest inbitna audiofilerna har förutfattade meningar om hur saker och ting låter redan innan lyssnigen, är de som ger sämst noggranhet vad gäller statistisk signifikans.

Vidare så har även lyssnare med icke fullgod hörsel kunnat höra mycket små skillnader. I och för sig om skillanderna enbart uppträder i den allra högsta diskanten borde det vara svårt för de med sömre hörsel. Men ofta är det dynamiska förändringar och/eller distorsion av musiken som även tycks kunna detekteras med dem som har sämre hörsel. Även här så kan också en längre tids erfarenhet av lyssning göra att det möjligtvis kompenserar en något sämre hörsel.

Exempelvis kan min flickvän Veronica som är ickeintresserad hifi-lyssnare höra mycket subtila skillnader, liksom min tioåriga dotter Paulina. I stort sett vem som helst kan man placera i en lyssningspanel.

Men sedan håller jag inte riktigt med dig om att man måste ha ett stort urval människor som kan höra skillnad för att bevisa att skillnaden finns. När skillnaden är mycket liten så dränks då eventuella "extrabrahörande" individer i ett allmänt brus av nollresultat som enbart baserats på chansning. Och det är inte det man vill få fram anser jag. Då får man fram ett resultat där ett stort antal människor inte hör någon skillnad alls. Undersöknaingar med fler individer är dock intressanta då det finns skillnader som är större och man ber dem gradera sina upplevelser från "icke störande", till "hörbart men ej störande", till "något störande", till "störande", till "mycket störande". Då får man statisktiskt material som är värdefullt för vad som kan accepteras för ljudkvalitet för den stora massan av befolkningen. T ex är detta viktigt för TV- och radiosändningars utsändningskvalitet.

Så enligt mig är detta två olika föremål för diskussionen, det ena att överhuvudtaget kunna detektera en skillnad, och det andra att gradera en skillnad.


Kanske lite många quotninar?

Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/12/19 :  09:32:18  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
quote:
Det är också min erfarenhet, att även ovana lyssnare kan höra skillnad på olika ljudförändringar minst lika bra...


Kanske Knoppen, men nog underlättar det väl om man vet exakt vad man skall lyssna på för detaljer för att lättast detektera en skillnad?

Jag tar ett annat exempel som ligger dig nära den sk chroma-buggen (eller heter den streaky-red) i mpeg dekoders. Det var ett tag sen jag läste om den men jag gör ett försök att illustrera.

Ponera att du sätter en grupp människor att titta på Toy Story på 2 olika dvd-spelare och frågar gruppen om de kunde detektera någon skillnad? Om skillnaden endast består i den så kallade chroma-buggen så blir det svårt för gruppen att se den. Om de däremot har tränat en vecka och vet att den framträder på Woodys röda knapp på västen xx minuter in i filmen så tror jag att de detekterar skillnaden mycket bättre Vad tror du?

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/12/19 :  09:41:00  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Spelar väl ingen roll hur man hör det (förändringen).. bara man hör den och kan fixa detta i en blindtest. Om man gör detta... så är det ju skillnader mellan kablage! Behöver inte vara krångligare än så.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/19 :  10:12:20  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Mikael2

quote:
Det är också min erfarenhet, att även ovana lyssnare kan höra skillnad på olika ljudförändringar minst lika bra...


Kanske Knoppen, men nog underlättar det väl om man vet exakt vad man skall lyssna på för detaljer för att lättast detektera en skillnad?

Jag tar ett annat exempel som ligger dig nära den sk chroma-buggen (eller heter den streaky-red) i mpeg dekoders. Det var ett tag sen jag läste om den men jag gör ett försök att illustrera.

Ponera att du sätter en grupp människor att titta på Toy Story på 2 olika dvd-spelare och frågar gruppen om de kunde detektera någon skillnad? Om skillnaden endast består i den så kallade chroma-buggen så blir det svårt för gruppen att se den. Om de däremot har tränat en vecka och vet att den framträder på Woodys röda knapp på västen xx minuter in i filmen så tror jag att de detekterar skillnaden mycket bättre Vad tror du?




Bra! Det glömde jag skriva. Ibland får man instruera något. -Lyssna efter det eller det. Om någon först hör någon skillnad får den pesonen tala om för övriga vad han eller hon hör för något. Då brukar fler personer lyckas att detektera ljudskillnaden.

Ibland är det dock svårt, om ingen lyckas höra något, då kan ingen förklara vad man ska lyssna efter. Då får man gå vidare att prova med andra typer av musiksignaler och se om det hjälper. Det kan bli väldigt tidsödande. Om det tar lång tid är det bra att vila öronen med pauser. Annars har öronen en tendens till att bli "bedövade" och det blir svårare att detektera skillnader, speciellt om man måste spela mycket starkt för att detektera skillnader i basåtergivningen.


Intressant det du nämner med färgfel. Jag vet inte riktigt vad du menar. Jag tror det kan finna sväldigt många anledingar till "felet", det är inte uppenbart att det är i MPEG-dekodern.

En annan "kul" grej är många av Sonys platta bildrör till TV-apparater. De har en tendens att ofta bukta nedåt vänster (textremsan blir svagt som "en ledsen mun". De som har sådana TV-apparater brukar inte ha noterat felet, men efter att jag påtalat det tycker de att det är mycket störande. Oj, jag kanske inte skulle ha skrivit det här Konstigt med platta bildrör, att själva bilden ändå ofta är skev.


Markku: John Rischpappret: Det är ungefär så jag går tillväga.


Hälsningar Johan

Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/12/19 :  10:35:41  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Knoppen,

Jo jag håller med dig, sen är det ju frågan vad svensson menar med STOR skillnad. Jag tror att alla har lite olika uppfattning om vad som är en STOR skillnad.
Vissa tycker kanske att det inte är värt att lägga pengar på något som man behöver instruktioner för att uppskatta/uppfatta

Jag hittade länken till just chroma buggen som jag nämnde om du är intresserad http://www.hometheaterhifi.com/volume_8_2/dvd-benchmark-special-report-chroma-bug-4-2001.html
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/12/19 :  11:33:27  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Att lyssna på skillnader är ju ganska svårt och kräver lite träning. Beror på hur testet läggs upp. Om det är ett ABX test så får ju lyssnaren jämföra A mot X eller B mot X. Hur länge som helst. Om det är en skillnad mellan A och X, men inte mellan B och X, så kan lyssnaren säga att X=B.

I ett AB test måste lyssnaren först lära sig hur A resp B låter. Ett sådant test medverkade ju jag (+ John Stalberg) i ang. CD spelare. Det är svårare, om man nu för tillfället blandar ihop hur A och B lät (vilket ger kanske en korrekt skillnadssvar men felaktigt svar ändå).

Om man ska testa kablar etc, så tycker jag att man bör testa situationer där man HÖR skillnad först (ex 1 dB skillnad i volym etc pga av lång kabel), och sen forsätta med det vanliga testet. Så att man kan lära sig vad man ska lyssna efter.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2002/12/19 :  11:37:01  Show Profile Send Yps a Private Message
Knoppen: Det där med snea "munnar" är väl rätt vanligt. En kompis har bytt ut sin Philips Widescreen 32" (typ 12.000:-) 3 ggr, och alla har haft otroligt sne bild som inte har gått att kalibera. Sista gången packade han upp 2 st nya hos El-giganten, och var samma fel då också. Så han fick pengarna tillbaka och har nu en Sony 4:3 29", med betydligt rakare bild.

//Magnus
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/19 :  12:38:11  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Yps

Knoppen: Det där med snea "munnar" är väl rätt vanligt. En kompis har bytt ut sin Philips Widescreen 32" (typ 12.000:-) 3 ggr, och alla har haft otroligt sne bild som inte har gått att kalibera. Sista gången packade han upp 2 st nya hos El-giganten, och var samma fel då också. Så han fick pengarna tillbaka och har nu en Sony 4:3 29", med betydligt rakare bild.

//Magnus


Ja oj oj oj. Felaktiga bildgeometrier är mycket vanligt hos de flesta TV-märken. Även konvergens och färgtemperatur är vanligtvis fel också. Men det blir ju så då det inte finns ekonomiskt utrymme att kosta på bildkvaliteten, på grund av folks begränsade betalningsvilja. De flesta ser inte heller någon skillnad. Det är mycket vanligt numera att "folk" inte ens ställer in kontrast, ljusstyrka, och färgmättnad. De bryr sig inte ens om hela TV:n lyser som ett lysrör, m m... Närmast chockerande. Eller t ex om DVD:n kopplas med komositvideo eller RGB via SCARTen, det vet de inte heller, inte ens de som är hyfsat intresserade. Nu generaliserar jag ju grovt, men lite så är det tycker jag.

/Johan


Go to Top of Page

MosFet
Member

57 Posts

Posted - 2002/12/19 :  16:51:50  Show Profile Send MosFet a Private Message
Hmmm, det diskuteras en hel del om vilka kablar som skulle användas i en eventuell test. I rimlighetens namn måste ju även valet av högtalare spela en stor roll. Det borde ju inte bli samma resultat om man testar med en högtalare med aktiva delningsfilter gentemot test med högtalare som har ett antal gigantiska spolar för varje element med 50 meter koppartråd, eller?

Doh! Bara en ändring till...
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2002/12/20 :  23:55:21  Show Profile Send Brosk a Private Message
Min sambo med perfekt hörsel skiljer inte tex en inspelad sax från en live dito. Hon registrerar bara att det är en sax (om än det). Jag som har långt ifrån perfekt hörsel men ett intresse däremot har lyssnat och registrerat hur en riktig sax låter (med min sämre hörsel) och kan sen faktiskt säga om en anläggning är bättre eller sämre än en annan på att reproducera den.
Ändå är vi oftast eniga om när en anläggning är rolig att lyssna på.
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/12/21 :  07:00:40  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Man ska inte glömma att alla instrument låter olika. Väldigt olika till och med. Att bedömma en anläggning på grundval av att saxen låter annorlunda verkar konstigt. Iallafall om vi inte pratar om exakt samma inspelning. Även mikrofoner låter olika. Därmed inte sagt att man inte kan lära sig hur en, i sitt eget tycke, bra sax ska låta. Fiskars saxar låter bra tycker jag

Sedan finns det ju väldigt många olika typer av saxar också, baryton, alt, tenor, sopran...
Jag säger inte att det gäller dig, jag tror inte ens att det gäller dig, men jag har fått argument av folk att de lärt sig hur en fiol låter och sedan kan bedömma hur en viss anläggning färgar, även om man aldrig har hört inspelningen tidigare.

__Ont om idéer har jag ont om!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/12/21 :  10:40:17  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Sedan finns det ju väldigt många olika typer av saxar också, baryton, alt, tenor, sopran..."

För att inte tala om spelstilar. Clarence Clemons vs. Stan Getz t.ex.

Det är nog svårt att bedöma kvaliteten på återgivningen av det inspelade utifrån hur slutresultatet låter, inspelningen kan ju vara hur dålig/avsiktligt processad som helst.
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/21 :  19:20:38  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Jag tycker att det är "patetisk" att diskutera kablar för tusentals kronor om man inte har en anläggning för det tiobubbla (minst!!!). De flesta här verkar lyriska över kablar som är svindyra i förhållande till sin utrustning och det OGILLAR jag!!!!
Kablar är enl.mig TweeEEEKS
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2002/12/21 :  19:51:14  Show Profile Send orthanc a Private Message
Ql att du orkar annordna någonting som detta. Hoppas att några i närheten orkar ställa upp och lyssna. Ser fram emot att läsa eventuella resultat.

Mvh: O

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Galactron
Starting Member

37 Posts

Posted - 2002/12/22 :  01:59:54  Show Profile Send Galactron a Private Message
Svensson,

Ditt initativ vittnar om att du är en sund och bildad man!

Out of time
Go to Top of Page

Jarfalk
Member

58 Posts

Posted - 2002/12/22 :  03:29:15  Show Profile  Visit Jarfalk's Homepage Send Jarfalk a Private Message
Är det någon som försökt lära Audiomaniker skriva på ett vettigt sätt?
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2002/12/22 :  18:49:39  Show Profile Send poman a Private Message
Hej Janne!

Tycker det verkar vara en kul idé se fram mott resultatet av
dom tester ni kommer att göra. Jag håller med dej varför inte
testa olika påståenden sen får var och än har sin uppfattning om utgången av testerna.


Önskar alla på forumet en God Jul och Gott nytt år /PO

quote:
Originally posted by svensson

Om ni som säger att ni hör STOR skillnad vid kabelbyte,
kontaktbyte, rengöring av kontakter, byte av SD fötter
mot spikes m m vänder tanken innåt ett tag och värkligen
ransakar er själva, kan ni då rakryggat säga att -ja,
så är det, jag hör skillnad???
Det känns som om man försöker lura sig själv här på forumet
ibland, det talas om skillnader som jag vet (efter ett stort
antal tester) inte finns. Utan underbyggd vetenskap eller
ens seriösa lyssningstester (blindtester) uttalas omdömmen
om framför allt kablar som inte har någon som helst grund.

För att försöka reda ut om det faktiskt finns människor med
hörsel utöver den männskliga tänkte jag bjuda in 10
forummedlemmar som testpanel för en test som vi sen kan
publicera här på forumet. Det vore både roligt och klargörande.
Antingen har jag fel i mina antaganden.... eller så har jag
rätt.
Vi kan då i lugn och ro tillsammans gå igenom hur testet
ska gå till, vilken anläggning som ska användas, vilka kablar
som ska testas o s v.
Vi kommer att använda oss av lokaler på KTH i stockholm och
mätutrustning för all upptänklig mätning kommer att finnas till
hands. Alla tester ska ske i blindo, det är ett krav. Dessutom
vill jag att testerna ska få användas för publicering i en viss
ännu ej namngiven tidning där testdeltagarnas namn och "resultat" finns med.

Så, upp till bevis och anmäl er genom att maila mig telnummer
för fortsatt kontakt.

//Janne



Edited by - poman on 2002/12/22 19:05:19
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000